Feedback

Redaktionen

Bor: Sverige

Senaste recension: Yo-kai Watch 2

Spelar just nu: Superman 64 (N64)


Spelnyheternas gemensamma redaktionskonto. 


Mina senaste bloggar

Av Redaktionen

Publicerat 7 november 2013

Spelnyheternas podcast: Pilotavsnittet

Vi har blivit med podd! Lyssna på den på sidan eller på din smartphone.

Vi på Spelnyheterna.se har äntligen skaffat oss en podcast! "Hoppljud" heter den än så länge och handlar om spel, så klart. I pilotavsnittet pratar vi om The Walking Dead: Season 2, den kommande konsolgenerationen, Pokémon X/Y, mikrotransaktioner med mera.

Vi som pratar är redaktionsmedlemmarna Mikael KonradssonJulius GuldbogAnders Eklöf och Henrik Nordgren.

Avsnittet kan du lyssna på via webben eller tanka ner det till din dator eller mobil. Vill du lyssna på din smartphone går det också bra att klistra in den nedre länken, eller söka på "Hoppljud" eller "Spelnyheterna" i din podcastapp som BeyondPod eller Podcatcher för att prenumerera på oss.

Sök annars efter Spelnyheterna på iTunes.

Lyssna på avsnittet via webben.

Lyssna på avsnittet i din podcastapp: http://feeds.feedburner.com/Hoppljud-Spelnyheterna

Intro-musiken är gjord av Johan Elebrink. Besök gärna hans YouTube-kanal.

Vad tycker du om pilotavsnittet? Lämna en kommentar på sidan, på Facebook eller mejla till oss på info@spelnyheterna.se.
Klicka här för att kommentera

Av Redaktionen

Publicerat 6 november 2013

PS4 och Xbox One på Gamex 2013

Spelnyheterna guidar dig genom nästa generations hårdvara.

På årets Gamex fanns, som ni säkert märkt, möjligheten att testa flera olika spel till de kommande konsolerna Playstation 4 och Xbox One. Vi på Spelnyheterna var på plats under lördagen och testade de båda konsolerna, kände på kontrollerna och spelade flera kommande spel. Det här är vad vi tyckte.

Anders Eklöfs tankar om PS4 och Xbox One


Playstation 4


Det som jag absolut såg fram emot mest på årets Gamex var att få testa Playstation 4-kontrollen, just för att jag kommer skaffa en sådan konsol vid lanseringen. Det var också speciellt spännande för att det är första gången Sony ändrar sin kontroll på allvar. Jag har absolut inte mycket emot Dual Shock, men det är välkommet med en förändring. Det slog mig direkt efter att jag fick lägga kontrollen i händerna att den sitter mycket mjukare och trevligare än föregångaren. R2 och L2, som kanske var det sämsta med PS3:s kontroll, är den här gången mycket bättre och det känns som att de ger bättre feedback när man trycker in dem. Kan tänka mig att det kommer göra att FPS-spel blir en aning mer tillfredsställande den här gången. 


Dock kan jag tycka att de nya spakarna var lite underliga, då de har valt att ha en inbuktning istället för den klassiska utbuktade formen som de tidigare kört på. Spakarna har en lite "grusig" textur och spontant kändes det som att fingrarna lätt kan glida ur. Det kan vara en vanesak, men det kändes ovant.   


När det kommer till spelen fick jag chansen att testa Killzone: Shadow Fall och Knack. Personligen har jag ingen fördjupad relation med Killzone-serien men det verkade vara ett tajt FPS, helt enkelt. Framförallt fungerade kontrollen väldigt bra med spelet då man kunde styra karaktären väldigt smidigt. Det som imponerade mest var dock hur otroligt fint grafiken flöt på. Grafiken i sig kanske inte är ett enormt steg från föregående generation, men jag tror att bilduppdateringen är det vi kommer lägga märke till mest hos de första spelen till konsolen.



Knack kändes som ett spel som du absolut kan ha roligt med, men det gör verkligen inget nytt på något sätt. Det känns som en hyllning till Crash Bandicoot eftersom det mest går ut på att ta sig från punkt A till punkt B genom att slå ner fiender och undvika hinder på vägen. Det slog mig också att det faktiskt var ganska utmanande till och från, vilket är trevligt. Grafiken kändes tyvärr som ett PS3-spel med lite bättre ljus- och partikeleffekter.


Xbox One


Xbox One har verkligen inte tagits emot väl av den samlade skribentkåren och anhängarna med sina underliga kompromisser och regler. För mig handlar det helt enkelt om vilka spel som kommer till konsolen. Tyvärr har ingen av de nya konsolerna imponerat med några exklusiva titlar än utan det är mer spel som Metal Gear Solid V, Final Fantasy XV och Destiny som får mig att vilja köpa en av dem.


Vi fick en lite kortare träff med Microsofts konsol, då vi enbart hade tiden att testa Dead Rising 3. Kontrollen till One ser ganska lik ut den förra och känns ungefär likadan som tidigare med några förändringar. Det enda som jag tänkte på var att den satt lite skönare i handen samt att spakarna var mer responsiva än tidigare. 


Jag kan inte säga att Dead Rising 3 var särskilt snyggt, tyvärr. Precis som Knack såg det ut som ett spel från föregående generation med några snyggare detaljer. I det här spelet var det inte alls samma fina bilduppdatering som i Killzone utan det rullade på ganska segt. Rent spelmässigt var det kanske inte det perfekta spelet att spela så kort i en bullrig miljö, då man kastades rakt in i ett område fyllt med zombier.

Henrik Nordgrens tankar om om PS4 och Xbox One


Jag har många tvivel inför de stundande släppen av PS4 och Xbox One. Efter att ha testat båda kort finns fortfarande en del av dessa tvivel kvar. Att testa spel på en mässa med mycket sorl, musik och människor runtomkring skapar inte de bästa förutsättningarna. Den begränsade tiden med varje konsol gör också att de blir svåra att rekommendera eller inte. 


Angående handkontrollerna så känns det som om både PS4:s och Xbox Ones är mindre än förut. Xbox Ones handkontroll är snarlik den till Xbox 360. För mig är den nya kontrollen en av de sämsta jag någonsin testat, jag gillar inte placeringen av spakarna. Jag föredrar att ha spakarna i samma höjd med varandra. Min nya favorit är Pro Controller till Wii U medan Dual Shock-upplägget är det näst bästa. Här håller jag inte med Anders vad gällande PS4:s spakar, jag gillar inbuktningen på spakarna mycket. Jag tror det kommer tillföra mycket mer exakt kontroll i många spel. Axelknapparna som är längre för att dina fingrar inte ska falla av känns konstiga, men jag tror att även det handlar om att vänja sig. 

Jag har spelat samtliga Killzone-spel förutom Killzone Liberation på PSP, och Killzone: Shadow Fall till PS4 har jag mycket höga förväntningar på. Demot på Gamex fick mig att förstå hur overkligt skarpt spelet är i 1080p. Killzone Shadow Fall är det enda spelet på släppet för PS4 som för mig känns "next-gen". Knack som vi också testade hade ibland dålig framerate och det såg inte mycket bättre ut än spel som Ratchet & Clank: A Crack in Time till PS3. Som Anders sade är en del av effekterna riktigt snygga och man märker att det finns mera minne för utvecklarna att arbeta med. Det behövs för min del många fler spel som intresserar mig innan jag tar steget att köpa en PS4. Sony behöver också tydligare visa för mig varför jag inte ska fortsätta spela på min PS3 när PS4 har släppts. 

För Xbox One finns det inte mycket som talar för att jag skulle köpa konsolen till våren när den släpps här i Sverige. Dead Rising 3 som vi testade på mässan är ännu ett Dead Rising. Med fler zombier på skärmen. Jag har redan spelat mängder av zombie-spel och det behövs mycket mer än mängder av zombier för att vinna mitt gillande. Att det nya Dead Rising 3 ser lika gråbrunt ut som Gears of War-spelen gör får mig att ta flera steg tillbaka. De gamla Dead Rising-spelen var färgglada och den känslan saknar jag. 


En intressant sak var att vi såg flera PS4 men inga Xbox One-maskiner på Gamex, och det ryktades på mässan om att ingen har spelat på en riktig Xbox One utan på ett slags utvecklingskit (PC) istället. Hur det än faktiskt är, har Sony med PS4 ett stort försprång över Microsoft och Xbox One i Sverige. Köerna var långa för att testa PS4 och Sony verkar ha haft bra hand om de som stod i kön. Inne i Microsofts monter för Xbox One var det svårt att förstå vem som stod var i vilka köer, vilket jag tror skapade viss förvirring hos de som ville testa.

För att läsa Julius intryck av PS4- och Xbox One-kontrollerna kan ni läsa hans artikel från E3 i somras.

Besökte du Gamex och testade du i så fall PS4 och Xbox One?
Klicka här för att kommentera

Av Redaktionen

Publicerat 4 november 2013

Tre röster om Gamex 2013

Julius, Anders och Henrik var på Nordens största spelmässa.

Henrik Nordgrens intryck av Gamex 2013


Jag var på Gamex för första gången i år, mina förväntningar var på grund av det inte särskilt stora. När jag och Julius kom fram med bil till Kista möttes vi av Anders i foajén till Kistamässan. Väl inne påmindes vi om att Nintendo/Bergsala inte var på plats i år. Bergsala, jag saknade er där! Årets inslag av Nintendo fick istället bli en del StreetPass för min 3DS.

Gamex var ändå inte händelsefattigt; vi fick testa på både PS4 och Xbox One. Någonstans hade jag personligen önskat mig mer tid på mässan och med sakerna vi testade. Microsoft och Sony servade oss på Spelnyheterna väl utefter förutsättningarna som fanns. Det vi ville testa fick vi möjlighet att testa. Höjdpunkterna enligt mig var utan tvekan att få känna på de båda nya kontrollerna till PS4 och Xbox One. Spelutbudet på mässan var dock tyvärr ganska smalt. 

EA hade en monter med sportspel och Namco Bandai hade en monter med Dark Souls II och Final Fantasy XII: Lightning Returns. Jag ville få testat Dark Souls II men tiden räckte helt enkelt inte till. Att de anställda i Namco Bandais bås inte heller var särskilt intresserade av att få spelet testat av oss är jag smått besviken på. Ubisoft var den utgivare som förvånansvärt faktiskt visade upp en del Wii U-spel som Rayman Legends (och Smurfarna 2 – red.). En del högskolor med spelutbildningar var också där. Vi testade några av deras projekt. 

Samarbetet vi på Spelnyheterna har, det sker mestadels via internet. Att då få träffa några av de jag samarbetar med var mycket roligt och det ser jag som mässans absoluta höjdpunkt.



Anders Eklöfs intryck av Gamex 2013


Förra året blev mitt första möte med den stora spelmässan Gamex i Kista. Den gången blev en spontan visit då jag tog det första tåget jag kunde när jag upptäckte att jag var ledig den första mässdagen. Nöjd var jag i alla fall. I år var besöket mer planerat då jag mötte upp mina kollegor Julius och Henrik, som jag faktiskt inte hade träffat tidigare. Tyvärr måste jag dock säga att mässan var en hel del mycket sämre den här gången. Speciellt för att den verkar ha förvandlats mer och mer till en elektronikmässa istället för spelmässa. 


Det är väl ingen som undgått att mässan heter "GAMEX och CDON.COM EXPO" i år, men det första vi möttes av i entrén var en stor CDON-logga och Norton Antivirus. När jag går på en spelmässa vill jag att den främst ska kretsa kring spel. Jag vill inte titta på Windows 8, nya headsets och lingång, utan de kommande spelen jag inte provat. 


Ljusglimtarna under besöket var utan tvekan att få hålla PS4-kontrollen i handen. Inför det stundande konsolsläppet är jag ärligt talat inte enormt taggad inför releasetitlarna så det var just att få sätta kontrollen i handen jag såg fram emot. Vi fick chansen att testa Knack och Killzone: Shadow Fall, som jag har blandade känslor för men det var kul att få se dem live. 


Annars var det intressant att testa Final Fantasy XIII: Lightning Returns som trots allt verkar vara flera kilon bättre än det första spelet, men det imponerade inte enormt. Tyvärr lyckades jag inte prova Dark Souls II, men det jag såg gillade jag. När årets ljuspunkter gick ut på att jag fick många StreetPass på mitt 3DS och att jag deltog i en Just Dance-flashmobb måste jag vara lite besviken. 



Julius Guldbogs intryck av Gamex 2013


För mig var det tråkigt att varken Wii U eller 3DS närvarade på Gamex i år. Hade Bergsala bestämt sig för att ta med Nintendos E3-uppställning till Kista hade de utan tvekan tagit hem priset för bästa monterupplevelse (om man nu anser att en sådan tävling hölls). Mario Kart 8, Super Mario 3D World, Bayonetta 2, Donkey Kong Country: Tropical Freeze och The Legend of Zelda: A Link Between Worlds ser alla mycket lovande ut. 


Vad som visades till PS4 och Xbox One var intetsägande. Speciellt med tanke på att spelet jag hade roligast med var PS4-versionen av det tre år gamla Octodad. Dock var det uppfriskande att få se att de uppdaterade versionerna av Knack och Killzone: Shadow Fall såg mycket bättre ut än i somras när jag testade spelen på E3.


Den stora behållningen var att träffa alla härliga människor. Som Henrik skrev ovan träffas vi i redaktionen sällan. För mig var det första gången jag träffade Anders, till exempel. Det överraskade mig hur härlig kemi allihop hade från start. 


Vi i gänget utsatte oss för en del pinsamheter. Jag kommer sent glömma hur jag och de andra gick till The Sims-montern och letade efter de där snygga diademen EA delade ut. Spontant gick vi fram till och tittade ner i ett par tomma kartonger och började diskutera huruvida diademen kunde ha legat i dem. Då kom det en EA-representant och sade att vi var tvungna att spela The Sims 4 för att få diadem. Alla kände hur vi blev tagna på bar gärning och frös på plats (fastän vi inte hade något lurt på g). För att hålla uppe masken mötte vi representantens blick, nickade och gick därifrån. 


Spelnyheterna hade de proffsigaste journalisterna på plats.


Intryck av spel och hårdvara kommer i separata artiklar.


Klicka här för att kommentera
« 1 2 3

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender