Feedback

Redaktionen

Bor: Sverige

Senaste recension: Yo-kai Watch 2

Spelar just nu: Superman 64 (N64)


Spelnyheternas gemensamma redaktionskonto. 


Mina senaste bloggar

Av Redaktionen

Publicerat 8 april 2014

Låt oss presentera herr de Faire

En Minecraft- och Skyrimperiodare och f.d. Kraid-skribent sällar sig till Spelnyheternas skara!

Niclas de Faire är en man som allt snabbare närmar sig 30 och drömmer sig tillbaka till det guldskimrande tidiga 90-talet, då filmerna var bättre, spelen var magiska och James Bond Jr. gick på tv. Han pysslar mycket med figurspel och -målning, samt försöker även hinna med att spela spel och överväger om han ska lägga sina surt förvärvade på fler konsoler eller ej.

För att inte svälta ihjäl har Niclas utbildat sig, av någon anledning till språkvetare, vilket ironiskt nog innebär att hungersnöden aldrig är långt borta. Han har lyckts landa ett jobb som projektledare inom artwork på Nintendo of Europe och bor i Frankfurt, där han dagligen tvingas utstå tragiska tyska försök till humor och köper spel som är ofta censurerade, och i värsta fall dubbade (Dark Souls fick en extra dimension av masochism).

När han inte sysslar med ovanstående brukar han aktivt ägna sig åt att inte lära sig finska, till sin finska sambos förtret.

Niclas kommer att (och har faktiskt smygbörjat) skriva krönikor lite då och då, samt kanske förekomma i fler sammanhang på Spelnyheterna.

Varmt välkommen, Niclas!

Klicka här för att kommentera

Av Redaktionen

Publicerat 7 januari 2014

The Evil Within

Spel att se fram emot 2014

Redaktionen listar spelen vi längtar efter allra mest!

År 2013 var fullt av makalösa spel som The Last of Us, Super Mario 3D World, Tomb Raider, Bioshock: Infinite och Grand Theft Auto V... Listan sträcker sig lång. Även Wii U har fått se en del nya starka titlar, Playstation 3 och Xbox 360 börjar spela på sin sista melodi medan Playstation 4 och Xbox One har hunnit släppas runt om i världen.

Nu är det år 2014 och vi har förhoppningar på många fina spel att se fram emot. Här listar vi de spel som vi på redaktionen ser fram emot allra mest. 


Destiny



Format: Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360 och Xbox One

Releasedatum: 9 september


Även om vissa av oss på redaktionen aldrig har varit stora fan av tävlingsinriktade multiplayerspel över nätet så är det något med Bungies kommande Destiny som tilltalar oss. Även om Halo-serien blev en aning urvattnad till slut, så går det inte gå ifrån att de är otroligt skickliga på att skapa bra fps-spel. Att spelet är en "shared-world shooter" med en öppen värld fylld av action och spänning gör mig ännu mer exalterade. Även om spelet inte dyker upp på hyllorna förrän i höst så finns möjligheten att testa betan tidigare i år. 
Anders Eklöf



The Evil Within


Format: PC, Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360 och Xbox One
Releasedatum: 2014

Att vara en sucker för skräckgenren gör att jag måste verkligen ha med Shinki Mikamis nya spel på listan. The Evil Within kommer släppas på nuvarande och föregående generations plattformar, med undantag om det sitter ett klistermärke där det står Nintendo på. The Evil Within har i skrivande stund inget mer exakt datum än att det skall släppas 2014.
Mikael Konradsson


Monster Hunter 4


Format: Nintendo 3DS
Releasedatum: Okänt

Monster Hunter-serien tog rejäl fart i väst efter Monster Hunter 3 Ultimate till 3DS och Wii U och uppföljaren Monster Hunter 4 till 3DS kan nog inte göra annat än att föra ännu mer ved till elden. Vad är då nytt i 4:an? Online co-op på 3DS vilket Monster Hunter 3 Ultimate saknade på formatet, områdena ska vara större och du ska kunna klättra på fler väggar och vara mer rörlig när du klättrar. En annan nyhet är att du ska kunna ta tag i monstren och slå dem därpå. Undervattenstrider är dock borttagna, men det är endast en gåva från ovan då dessa var krångliga i föregångaren. 

Inget releasedatum är bekräftat för Monster Hunter 4 i Europa eller USA än, men en release under 2014 är fullt möjlig och något jag hoppas på, då 3DS:ens släpp under 2014 inte ser lika heta ut som tidigare år. 
Henrik Nordgren


Tom Clancy’s The Division


Format: PC, Playstation 4 och Xbox One
Releasedatum: Oklart

Tom Clancy’s The Division is an upcoming online multiplayer third-person tactical shooter action role-playing game
 – Wikipedia.

Spelet förtjänar redan i detta två medaljer, den första för världens mest elaborerade beskrivning av genre och den andra för utvecklarnas naiva inställning mot spelares medmänskliga välvilja. Någonstans har man troligtvis underskattat underhållningsvärdet online-spelare finner i att sabotera för sina medmänniskor. Tom Clancy’s The Division ser dock fullständigt briljant ut. Utvecklarna låter Snowdrop-motorn med jämna mellanrum spänna sina muskler i skrytsamma videoklipp och skärmdumpar. Förhoppningsvis kan de väga spelmekanik och gameplay mot den vackra grafiken för att skapa ett roligt och hållbart spel. Upp till bevis, Ubisoft!
Alexander Milton


Binding of Isaac Rebirth


Format: PC, PS Vita och Playstation 4
Releasedatum: Oklart

Efter att Edmund tröttnat på alla problem Flash medförde bestämde han sig för att göra en remake under namnet Binding of Isaac Rebirth.  Rebirth kommer inte bara fräschas upp med helt ny klassisk pixelgrafik utan kommer även innehålla allt från originalet plus en expansion värt av nytt innehåll, inklusive över 125 nya föremål!  Det finns även planer på att låta alla som tidigare köpt originalspelet få rabatt när spelet släpps någon gång under året.  
Victor Karlsson


Metal Gear Solid: Ground Zeroes



Format: Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360 och Xbox One

Releasedatum: 20 mars


Även om Metal Gear Solid: Ground Zeroes "enbart" kommer vara en prolog till den stundande femte delen i Hideo Kojimas science fiction-doftande smygarserie, så ser jag mycket fram emot detta. Bara det faktum att det snart är dags för en ny del i serien som vi kommer få ta del av redan i början av året får igång mig. I spelet kommer vi få ett litet smakprov på hur seriens steg till "next gen" kommer bete sig och vi kommer få de första bitarna i Big Boss sista pussel som utgör hans förflutna. Även om spelet kommer till Xbox 360 och PS3 så känns det solklart att välja "next gen"-versionerna av det här spelet.
Anders Eklöf



Titanfall


Format: PC och Xbox One
Release: 13 mars

De ursprungliga Infinity Ward och Call of Duty-utvecklarna Vince Zampella och Jason West blev sparkade från Infinity Ward och startade den nya studion Respawn Entertainment. Där har de tagit fram det mechainspirerade FPS-spelet Titanfall. Det ser fartfyllt ut och går ifrån den realistiska militärstilen och kan vara det som FPS-genren behövt under så många år av stagnation. Det kan också vara den vitamininjektion som Xbox One kan behöva för att fortsätta vara en plattform att räkna med under 2014. 
Henrik Nordgren


No Man's Sky


Format: Oklart
Releasedatum: Oklart

Ett oändligt expanderande universum av slumpmässigt genererade världar som kan utforskas och skördas på resurser, allt i en atmosfärisk science fiction-anda. Nytänkande, färgsprakande och banbrytande. No Man’s Sky har enorm potential att blir ett riktigt roligt spel. Konceptet kring frihet och öppna världar värmer ända ner i botten av mitt gamerhjärta. Jag hoppas innerligt att Hello Games senaste motgångar kan övervinnas och att No Man’s Sky så småningom blir verklighet.

Alexander Milton


Mew-Genics


Format: PC
Releasedatum: Oklart

Mew-Genics är ett sådant spel en inte riktigt kan beskriva. Det är en blandning av massa olika saker. Pokémon, katter, skönhet, inredning, avlande, samlande och en hel del vetenskap är några av de ord som kanske kan skapa en vag bild över vad spelet kommer innehålla.  Team Meats nya lir handlar helt enkelt om katter, katter och mer katter!  Från vad Tommy och Edmund avslöjat ser spelet helt i fas med vad de brukar koka ihop, annorlunda, komiskt, surrealistiskt och alldeles underbart. Om beskrivningen är vag kan det nog bero på att utvecklarna inte själva vet hur de ska förklara spelet, i ett försök har de skapat en rad bloggar som uppdateras varje söndag och går att läsa här för en tydligare överblick av vad spelet kommer erbjuda. 
Victor Karlsson


South Park: The Stick of Truth



Format: PC, Playstation 3 och Xbox 360

Releasedatum: 7 mars

Ända sedan jag såg de tidigaste säsongerna av serien South Park på TV4 på eftermiddagarna efter skolan för en herrans år sedan har jag slaviskt följt den. Blandningen mellan otroligt pubertal och till och från vansinnigt smart humor fungerar för bra. Dock har vi aldrig fått ett riktigt bra tv-spel baserad på serien, vilket förhoppningsvis förändras med The Stick of Truth som är utvecklat av inga mindre än Obsidian Entertainment med seriens skapare Trey Parker och Matt Stone som manusförfattare. Jag hoppas på en god soppa av referenser från hela serien tillsammans med ett skönt rollspels-gameplay. 
Anders Eklöf


Det mesta som släpps till Wii U 


Format: Wii U
Releasedatum: Blandat

Okej, "Det mesta som släpps till Wii U" är inte ett spel utan flera spel. År 2014 ser verkligen ut att bli Wii U:s år baserat på hur många stortitlar som utvecklare och förlag slänger på oss. Året börjar bra med Donkey Kong Country: Tropical Freeze och Mario Kart 8 och fortsätter sedan bättre med spel som Bayonetta 2, Super Smash Bros. for Wii U, X från Monolith, Hyrule Warriors och förhoppningsvis även Yarn Yoshi och Shin Megami Tensei X Fire Emblem. Kommer PS4 eller Xbox One ha ett så här starkt år framför sig? Det återstår att se. 
Julius Guldbog


Dark Souls II


Format: PC, Playstation 3 och Xbox 360 
Relesedatum: 14 Mars

Det är få gånger döden gör ont i dagens spel med undantag för From Softwares Demon Souls och Dark Souls. Samtidigt visade den japanska studion att de med fingertoppskänsla kunde fånga spelarens intresse trots drypande svårighetsgrad. Det är nämligen så att om du dör är det inte för att spelet är orättvist, du är helt enkelt inte redo att gå vidare ännu.
Mikael Konradsson


Final Fantasy XV



Format: Playstation 4 och Xbox One
Releasedatum: Oklart

Förlåt, men en måste få hoppas ibland. Final Fantasy XV har varit under utveckling sedan år 2006 och har hunnit byta namn och format sedan dess. Final Fantasy har länge varit en serie som legat mig nära till hjärtat, och den femtonde delen ser ut att kunna ta tillbaka värdigheten till serien samtidigt som det rör om i soppan en hel del. En otroligt vacker estetik tillsammans med ett fartfyllt gameplay som för tankarna till Kingdom Hearts kan inte bli dåligt. 
Låt oss hoppas....
Anders Eklöf


The Elder Scrolls Online


Format: PC, Mac, Xbox One och Playstation 4
Release: 4 april (PC, Mac) och juni (PS4, Xbox One)

Den klassiska singleplayer-rollspelsserien Elder Scrolls kommer (äntligen?) med fokus på multiplayer i MMORPG-spelet The Elder Scrolls Online. Många menar på att detta kan komma att bli nästa stora MMORPG att ta över efter World of Warcraft. Med all bakgrundshistoria som finns i SkyrimOblivionMorrowind och Daggerfall, finns det mycket att hämta och en färdig spelvärld för Bethesda att använda. De redan nämnda The Division och Destiny kan ha större potential för att de avviker och differentierar sig i tema i form av science fiction istället för fantasy. Är något tryggt och säkert ett bättre val än något nytt? Vi får se under 2014. 
Henrik Nordgren



Vilka spel tänker du köpa i år?


Klicka här för att kommentera

Av Redaktionen

Publicerat 22 november 2013

Nästa generation är äntligen här!

"Next gen"-konsolerna är släppta – vilken väljer du?

Välkommen till framtiden


I natt släpptes Xbox One i Europa och Nordamerika och även om det dröjer till nästa år innan en svensk utgåva officiellt lanseras här kan du redan nu importera Microsofts senaste konsol från till exempel Storbritannien. Sonys Playstation 4 har varit ute ett tag i Nordamerika och lanseras (äntligen!) i Sverige nästa fredag. Sedan förra vintern är Nintendos Wii U ute på marknaden. 

Därför ställer vi er nu den ultimata frågan:

Vilken "next gen"-konsol är rätt för dig? En, flera? 
Klicka här för att kommentera

Av Redaktionen

Publicerat 15 november 2013

The Last Door

Första intryck: The Last Door

Victor och Alexander har spelet det första kapitlet av det spanska indiespelet The Last Door.

Tidigare i veckan tipsade vi om indiespelet The Last Door, ett lågupplöst peka-klicka-äventyr utvecklat av den spanska indiestudion The Game Kitchen. Sedan dess har vi tagit oss tiden att spela igenom det första av de tre färdiga kapitlen i serien och fick lust att skriva av oss om våra första intryck.

Att titta på

The Last Door är ett äventyrsspel i 2D som med sin låga upplösning och genomarbetade miljöer charmat oss. Varje scen och detalj har skapats med enorm omsorg för inlevelse och känsla. Atmosfären är som hämtad ur en gammal skräckroman och författare som Edgar Allan Poe och Lovecraft skiner i sin konstnärliga närvaro med detaljer som ger smak av damm i luften. Det är spännande, faschinerande och läskigt på samma gång, men framför allt näst intill omöjligt att slita sig från.

Den låga upplösning gör att ett öga för detaljer blir mindre viktigt och till skillnad från många traditionella pusselspel ligger fokus istället på att sätta sig in i och förstå miljöerna. Spelet förlitar sig helt enkelt på en helhet av välpolerade scener med en effektfull atmosfär, snarare än detaljrikedom, något som präglar The Last Door väldigt starkt.


Att lyssna på

Precis som ett bröd utan jäst faller ett spel utan musik väldigt platt, något The Game Kitchen verkar vara fullt medvetna om. De audiovisuella elementen bidrar enormt till spelets stämning, allt från de klockrena ljudeffekterna till de rent av filmiska symfonierna och frestande ambiensen. Väsande kråkor, gnisslande dörrar och ekande tjut är utvecklarnas vapen i striden din sinnesstämning. På ett ögonblick kan stämningen vända fullständigt av en skiftning i musiken. Något som sker dynamiskt genom spelet, men smälter ihop perfekt med miljöerna.


Att uppleva

När vi trevar igenom mörka korridorer på jakt efter svar och ledtrådar vandrar våra tankar till spel som Scratches, Home, Monkey Island samt Amnesia: A Machine for Pigs. Som med väldigt många spel uppstår en beaktning när vi vill försöka kategorisera dem. En omtalad fråga inom speldesign är just berättelse kontra spelmekanik. Pusseldelen i spelet tar inte så stor plats utan är oftast av en simplare natur. Monkey Island eller Myst är exempelvis spel där pussel är väldigt kluriga och kräver att spelarna besitter en god portion kreativitet och fantasi. The Last Door använder pussel mer som ett medel för att skapa förväntan hos spelaren och driva berättelsen.

Det ligger i vår gemensamma åsikt att Amnesia: The Dark Descent och Amnesia: A Machine for Pigs besatte en fundamental skillnad. Seriens första spel utvecklat av Frictional Games var i huvudsak ett pusselspel, medan det nyaste spelet av The Chinese Room fokuserade huvudsakligen på berättande. I en avvägning mellan spelmekanik och story är vi överens om att The Last Door först och främst är ett berättande spel. Ett briljant sådant.


Spelet publiceras ett kapitel i taget på utvecklarnas hemsida och kan spelas helt gratis direkt i webbläsaren!
Klicka här för att kommentera
« 1 2 3 »

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender