Feedback

Anders Eklöf

Ålder: 28

Bor: Gävle

Konsoler: Nintendo 64, Nintendo 8-bit, Nintendo DS, Nintendo Wii, PS3, PSP, Sony Playstation, Sony Playstation 2, Super Nintendo (SNES), Xbox360

Senaste recension: Spyro Reignited Trilogy

Min första konsol: Gameboy Pocket

Bästa spel: De långa timmarna med Final Fantasy IX när det först kom ut.

Sämsta spelupplevelse: Den horribla splitscreenen i Lego Lord of the Rings

Spelar just nu: Final Fantasy XIII: Lightning Returns


Anders är en passionerad tv-spelsälskare som är boende i Gävle sedan några år tillbaka. De spel som intresserar honom mest är de som lyckas engagera med en intressant handling tillsammans med spelglädje. 

På fritiden reser han gärna utomlands, spenderar tid i soffan framför en trevlig tv-serie eller film och läser serier eller faktaböcker. 

Anders är en av redaktörerna på sajten. 

https://twitter.com/andersmeklof


Mina senaste bloggar

Av Anders Eklöf

Publicerat 20 november 2013

The Last of us

Spelmusiktipset #1

Första delen i en återkommande serie där vi tipsar om tre olika typer av spelmusik varje vecka.

Spelmusik är något som vi som gillar spel kommer i kontakt med på ett eller annat sätt (om du inte är en sån som spelar utan ljud eller med egen musik i bakgrunden istället). Musiken i spel är oftast en viktig aspekt för att skapa stämning, sätta en viss känsla vid en specifik händelse eller skapa spänning. Ibland finns det också en nostalgisk koppling vid till exempel 8-bitmusik från Super Mario Bros. eller DuckTales. Vissa av oss gillar dessutom att lyssna på spelmusik i våra lurar även när konsolen inte är på.

Den här artikelserien är en hyllning till spelmusiken men också till er som uppskattar den. I varje del listar vi en retromelodi, en lite mer modernare låt och en bitpop/chiptune-låt.

Retromelodin

Spel: Bucky O'Hare

Format: Nintendo Entertainment System

Lanseringsdatum: 1992

Kompositör: Tomoko Sumiyama



Bucky O'Hare är en ganska så okänd serietidning som också blev en tv-serie, ett antal leksaker och ett tv-spel till Nintendo 8-bit från 1992 utvecklat Konami. För mig är spelet väldigt nostalgiskt då det förknippas starkt med en period i livet då jag ofta var hemma hos en vän som hade ett NES med en hel hög med spel. Det skall nämnas att det här var tidigt 2000-tal, så det var retro redan då. Fattigmans-Star Fox, Bucky O'Hare var ett av dessa spel som spelades ofta. Det påminner på flera sätt om Capcoms Mega Man-serie då det går ut på att klara banor i valfri ordning för att låsa upp nya karaktärer med speciella egenskaper. Den valda melodin kommer från spelets första nivå och sätter stämningen direkt. Det här är ett episkt rymdäventyr vi kommer få avnjuta. I efterhand är inte spelet så bra som jag minns det, men det är fortfarande värt att plocka upp om du har chansen. Om inte annat för musiken.

Den moderna melodin

Spel: The Last of Us.

Format: Playstation 3

Lanseringsdatum: 2013

Kompositör: Gustavo Santaoalla



Enligt många är The Last of Us årets absolut bästa spel med sin rörande berättelse om den amerikanska söderns postapokalyptiska fall och relationen mellan den känslokalla Joel och den unga flickan Ellie. Själv uppskattar jag spelet väldigt mycket trots dess brister i gameplayet och underliga plotpoints, mest på grund av den stämningen Naughty Dog lyckats fånga. Titelspåret The Last of Us som spelas i vinjetten av spelet fångar den känslan som spelet kretsar kring med en touch av västern och total misär. För mig sammanfattar låten vad spelet handlar om, en tragisk berättelse med en del fina stunder i till och från.

Bitpop

Artist: FantomenK

Lanseringsdatum: 2011


Svensken med det underliga artistnamnet FantomenK (uttalas Fantomen K) släppte sitt första och enda fullängdsalbum 2011 och har sedan dess gjort musik till serien Hey Ash, Watcha Playin'? på Gametrailers.com och samarbetat en hel del med Nathan Barnatt (som i den här videon). FantomenK:s bitpop står ut från den mesta andra just genom att han använder mycket tunga beats tillsammans med de sköna blippiga melodierna som får dig att vilja dansa på direkten. Låten Dance of the incognizant fångar den här känslan riktigt bra med ett otroligt skönt beat tillsammans med en helhärlig melodi som får dig att hoppa i datorstolen. 


Klicka här för att kommentera

Av Anders Eklöf

Publicerat 11 november 2013

Bilder från Gamex 2013

Vi knäppte en del bilder på årets Gamex, som vi här har samlat i ett reportage.

Nu är det mer än en vecka sedan Julius, Henrik och Anders var på Gamex 2013. Med våra telefoner knäppte vi en hel del bilder som ni kanske sett i våra artiklar från mässan och på våra sociala medier. Som ett avslut på Gamex-bevakningen för i år har ni här alla bilder vi redan visat plus några till samlade i ett smidigt bildreportage.



































































Klicka här för att kommentera

Av Anders Eklöf

Publicerat 17 oktober 2013

Disgaea 3: Absence of Justice

Min erfarenhet av taktiska rollspel

Anders berättar om sin relation med taktiska rollspel inför recensionen av Disgaea D2.

Det hela började med att jag skaffade Disgaea: Afternoon of Darkness till PSP, med anledning att försöka sätta mig in i den frestande genren taktiska rollspel. Den glättiga animé-estetiken, den fjantiga humorn och det härliga tempot tilltalade mig ganska fort. Sen kom problemet.


Jag tror att jag spelade ungefär i en timme och kom till den första bossen. När jag ganska snabbt märkte att jag inte alls var särskilt taktisk i mitt spelande och dog efter bara några minuter, skickades jag till en "game over"-skärm och eftertexter. Dessa "credits" rullade på i långsam takt med episk musik, utan att kunna hoppa över.

Min första tanke var hur ett spel kan vara så fruktansvärt dåligt designat att man måste trada igenom eftertexter varje gång man dör. Jag stängde snabbt av det utan att röra det på väldigt länge. Varken Disgaea eller genren verkade vara något för mig.


Mitt nästa försök att förstå genren blev i form av PSP-spelet Final Fantasy Tactics: The War of the Lions. Det var ungefär samma sak här. Tilltalande grafik och underhållande spelsystem, men det blev en aning för avancerat för tillfället. Ibland är man helt enkelt i ett "mood" där du absolut inte orkar sätta dig in i vissa spel.

Efter detta gav jag mig på Disgaea 3: Absence of Justice till Playstation 3 för att försöka förstå mig på den underliga serien. Den här gången kom jag inte i kontakt med någon "game over"-skärm med efterföljande eftertext utan började faktiskt uppskatta spelet mer och mer. Det här ledde till att jag la undan spelet och plockade fram det första till PSP istället.


Efter 30-40 timmars speltid älskar jag det och jag vill inte att det ska ta slut. Nu känner jag mig ganska dum när jag förstått att "game over"-skärmen och eftertexterna efter den första bossen är ett skämt mot de som inte klarar av det. Nu tycker jag istället att det är genialt. Den galna handlingen, den flashiga animégrafiken och det beroendeframkallande strategiska spelsystemet är helt enkelt svårt att inte gilla när man väl kommit in i det.


Nu sitter jag här och spelar den direkta uppföljaren Disgaea D2: A Brighter Darkness som skapats för att fira 10-årsjubileumet för serien. Ibland kan det ta ett bra tag att faktiskt börja uppskatta ett spel. Ibland måste man anstränga sig en aning för att börja gilla något. Någon gång kanske jag plockar upp Final Fantasy Tactics igen?

Recension av Disgaea D2: A Brighter Darkness kommer i slutet av veckan.

Klicka här för att kommentera

Av Anders Eklöf

Publicerat 11 oktober 2013

Orvar Säfström och spelmusiken

I helgen är det Score - Orchestral Game Music i Gävle, och Spelnyheterna träffade Orvar Säfström som ligger bakom på Retrogathering.

På Retrogathering som var i helgen hade mediaprofilen Orvar Säfström en föreläsning angående sina spelkonserter som han turnerar runt med i landet. Medan publiken otåligt väntar på att han ska börja fastnar headsetet i hans hår.

-- Den som designade sådana här headsets har uppenbarligen inte samma frisyr som jag!

Orvar är framförallt känd från tv-programmet Filmkrönikan men han har också varit skribent på Gamereactor samt varit med i ett avsnitt av SVT:s spelprogram Kontroll som gick mellan 2004 och 2006.

Nuförtiden jobbar han nästintill heltid med sina spelmusikkonserter som kallas  Score - Orchestral Game Music med musik från allt mellan Commodore 64 till nutidens storproduktioner.

Det hela började med att han gjorde orkesterföreställningen Joystick tillsammans med Malmö Symfoniorkester. Den föreställningen håller fortfarande rekordet i publik med en konsert med spelmusik, då det var cirka 17 000 personer på plats. Syftet med projektet var att visa på att spelmusik också kan ha en plats i finrummet, precis som Beethoven eller Bach.


På föreläsningen visar han hastigt hur det brukar gå till att konvertera till exempel en Commodore 64-låt till att spelas med en fullskalig orkester. Han plockar fram ett musikprogram och laddar in flera olika låtar från klassiska C64-spel och klipper och klistrar. Han berättar också att det är viktigt för dem att allting går helt och hållet rätt till. Detta bevisar han genom att hålla upp ett kontrakt med titeln "Nintendo Licence Agreement" som de behöver för att kunna framföra ett medley med musik från The Legend of Zelda-serien. Längst ner på detta kontrakt är signaturer från Nintendo-chefen Satoru Iwata och Mario- och Zeldakompositören Koji Kondo.

-- Det går till så att vi först måste skicka det till Nintendo, där Koji Kondo går igenom noterna och kanske säger att ett F borde vara ett G istället. Sedan skickas det till Nintendo i Europa och till sist tillbaka till oss.

Lite senare på dagen vid ett av mässborden berättar Orvar att han har ungefär 40 konsoler hemma samt kring 3000-4000 spel.

-- Jag är inte en sån där samlare som måste ha allting i "mint condition" med en perfekt kartong, utan jag köper spel i stora proportioner. Det har hänt flera gånger att jag åkt till Akihabara i Japan och fyllt en väska med spel. Det är alltid spännande att se vad man faktiskt har köpt när väl är hemma.

Nu på lördag den 12:e oktober kommer Score - Orchestral Game Music till Gävle tillsammans med Gävle Symfoniorkester under Gamers Geek Fest. Biljetter köper du här. Spelnyheterna kommer vara på plats, så räkna med någon form av recension nästa vecka.


Klicka här för att kommentera
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender