Feedback

Anders Eklöf

Ålder: 28

Bor: Gävle

Konsoler: Nintendo 64, Nintendo 8-bit, Nintendo DS, Nintendo Wii, PS3, PSP, Sony Playstation, Sony Playstation 2, Super Nintendo (SNES), Xbox360

Senaste recension: Spyro Reignited Trilogy

Min första konsol: Gameboy Pocket

Bästa spel: De långa timmarna med Final Fantasy IX när det först kom ut.

Sämsta spelupplevelse: Den horribla splitscreenen i Lego Lord of the Rings

Spelar just nu: Final Fantasy XIII: Lightning Returns


Anders är en passionerad tv-spelsälskare som är boende i Gävle sedan några år tillbaka. De spel som intresserar honom mest är de som lyckas engagera med en intressant handling tillsammans med spelglädje. 

På fritiden reser han gärna utomlands, spenderar tid i soffan framför en trevlig tv-serie eller film och läser serier eller faktaböcker. 

Anders är en av redaktörerna på sajten. 

https://twitter.com/andersmeklof


Mina senaste bloggar

Av Anders Eklöf

Publicerat 13 december 2013

Halo 3: ODST

Spelmusiktipset #3

Tredje delen i en återkommande serie där vi tipsar om tre olika typer av spelmusik varje vecka.

Musik i spel är oftast en viktig aspekt för att skapa stämning, sätta en viss känsla vid en specifik händelse eller skapa spänning. Det finns också en nostalgisk koppling till viss spelmusik som till exempel 8-bitmusik från Super Mario Bros. eller DuckTales. Vissa av oss gillar dessutom att lyssna på spelmusik i våra lurar även när konsolen inte är på.

Den här artikelserien är en hyllning till spelmusiken men också till er som uppskattar den. I varje del listar vi en retromelodi, en lite mer modernare låt och en bitpop/chiptune-låt.

Tidigare inlägg:

Spelmusiktipset #1
Spelmusiktipset #2

Retromelodin

Spel: Contra III: The Alien Wars eller Super Probotector: Alien Rebels i PAL-regionen.

Format: Super Nintendo

Lanseringsdatum: 1992

Kompositör: Mika Higashino




Contra III: The Alien Wars, eller Super Probotector är ett spel där jag aldrig har kommit förbi den andra nivån. Precis som originalet till NES är det tredje spelet vansinnigt svårt, mycket på grund av det galna tempot.  Spelet utspelar sig under år 2636 där utomjordingarna har avfyrat ett fullskaligt krig mot Jorden. Du tar tid an rollen som soldaterna Bill och Lance(robotarna Jimbo och Sully i Europa) och pangar på utomjordingar i en rask takt. Låten på det första banan passar onekligen perfekt till spelet och introducerar dig direkt till det hektiska tempot och vansinnet. Den har en känsla av hjälplöshet och totalt kaos, precis som spelet i sig. Några få gånger i mitt liv har jag lyckats ta mig förbi den första sinnesjuka banan, men har därefter aldrig kommit vidare efter den andra. Vem vet, det resterande soundtracket i spelet kanske är makalöst bra. Men det är inget jag troligtvis kommer få reda på.

Den moderna melodin

Spel: Halo 3: ODST

Format: Xbox 360

Lanseringsdatum: 2009

Kompositör: Martin O'Donnell och Michael Salvatori


Jag har aldrig varit något helhjärtat fan utav Halo-serien, men har spelat igenom flera delar bland annat Halo: Combat Evolved, Halo 3 och Halo 3: ODST. Serien är utan tvekan en av de bästa FPS-upplevelserna du kan få tag i. Framförallt är det sistnämnda spelet det som satt djupast spår i mig. Med en vinkling till ett långsammare och lågmäldare tempo än tidigare och en tyngre stämning söp spelet in mig direkt. Mycket tack vare den stämningsfulla musiken. Musiken i Halo har alltid varit bra, men med ODST nådde de toppen. Låten Deference for Darkness är stämningsfull och fångar en känsla som man sällan kommer i kontakt med i ett FPS. Du känner verkligen hur illa det ligger till för mänskligheten. Det var ett vågat grepp att använda en så dyster melodi i partier där du går runt på gatorna och skjuter Covenanter. Dock är jag  glad att de hade modet.


Bitpop

Artist: Dunderpatrullen

Lanseringsdatum: 2010


Dunderpatrullen kanske du främst känner igen genom deras flummiga låt Oj! Vilken överraskning! eller från deras tid som Krull Productions där de gjorde knäppa kortfilmer. För mig är de framförallt bitpop. Albumet Analoga Stereoider, som är deras andra album, verkligen sprudlar av klockren och sprudlande bitpop. Den sjätte låten, Mint, är en av mina absoluta favoriter på plattan med sin lite halvledsna melodi som komponeras av glada beats och synthslingor. Förhoppningsvis får jag chans att se dem live någon gång under 2014. Det hade gjort mig glad.

Klicka här för att kommentera

Av Anders Eklöf

Publicerat 8 december 2013

Killzone: Shadow Fall

Första intryck PS4: Anders

Under lite mer än en vecka har Anders fått sig en uppfattning av vad PS4 är för en konsol. Är den värd att köpa?

Nu har det gått mer än en vecka sedan lanseringen av Playstation 4 här i Sverige. Under veckan som gått sedan jag hämtade ut min konsol har jag hunnit spela en del spel, klämt på kontrollen och pillat i menyer. Det här är mina första intryck av den nya svarta kraftmaskinen som Sony har gett oss.

Läs Alexanders första intryck av PS4.

Estetik

Till att börja med så blev jag faktiskt en aning förvånad över hur stor den egentligen är. Den är visserligen inte lika enorm som den första utgåvan av Playstation 3, men den är helt klart större än vad jag hade förväntat mig. Framför allt är den bredare än vad jag hade trott. Dock är det inget som skadar, då det i övrigt är en mycket fint designad konsol. De skarpa kanterna tillsammans med en blank yta gör att den känns väldigt modern. De har även lyckats bra att dölja skivläsaren då den är kamouflerad i formerna. Dessutom är startknappen knappt synlig, då du helt enkelt bara trycker på dess yta vid ett visst ställe. Smidigt är ordet.


Menyerna

Något av det första som slog mig när jag hade startat min Playstation 4 första gången var hur otroligt snabb den är i menyerna. Till skillnad från Playstation 3 som kunde vara en aning långsam ibland så rör det här sig galet snabbt. När du gick in i PS Store på PS3 tog det en stund att manövrera sig fram och söka efter spel, men på den nya konsolen kan du trycka på PS-knappen när du spelar ett spel, trycka på Store-ikonen och vara inne på några få sekunder. Chattfunktionen och att skriva saker för huvud taget fungerar också smidigare och känns inte lika stelt som tidigare. 


Share-funktionen


En av de stora snackisarna inför lanseringen har varit möjligheten att streama spel med ett enkelt knapptryck. På handkontrollen finns en "share"-knapp som gör det möjligt att spela in dina senaste spelsessioner och visa dem på Twitch och Ustream. Det är lite synd att man inte kan ladda upp sina filmer på Youtube, men det kanske dyker upp i framtiden. Jag har inte hunnit använda mig av funktionen själv men jag har tittat en hel del på andras uppladdningar via konsolen. Det är absolut en trevlig funktion att kunna kika på ett spel så snabbt som man kanske är intresserad av att spela själv. Kvalitén på klippen är inte alltid top notch, men det är ofta dugligt. 


Handkontrollen


Den nya Dual Shock 4 är nog det jag hittills gillar absolut mest med konsolen. Playstation-kontrollen har länge varit favoriten hos mig och har sett nästintill likadan ut under de tre generationerna som gått. Det är dock trevligt att de har vågat förnyat sig, med ett riktigt bra resultat. En kväll när jag hade suttit med mitt PS3 för att sedan spela PS4 märkte jag direkt vilken positiv skillnad det är mellan de två. Den nya sitter helt enkelt fasligt mycket bättre i handen och knapparna och spakarna känns smidigare. LED-lampen på kontrollen känns tyvärr mest som en onödig grej som inte fyller någon speciell funktion. I Killzone: Shadow Fall växlar den från blå till röd när du har låg hälsa, vilket känns meningslöst då jag inte tenderar att titta ner på min handkontroll när det är ett knivigt läge i spelet. 


Spelen

De spel jag har spelat allra mest till konsolen är Killzone: Shadow Fall och Assassins Creed IV: Black Flag. Även om Shadow Fall inte ger mig samma känsla som när vi bytte från SD till HD vid förra generationsbytet så går det inte säga annat än att det är ett galet snyggt spel. Bilduppdateringen flyter på riktigt bra, detaljrikedomen är slående då alltifrån kläderna på karaktärerna till marken känns genomtänkt till ljuseffekterna och liknande. Ska du se en glimt av vad PS4 kan ge oss grafikmässigt är det Killzone du ska spela. Som spel i sig är det egentligen inte särskilt nytänkande utan står sig bra mellan andra kvalitativa FPS som släppts de senaste åren.


Black Flag är istället ett spel som först och främst är utvecklat till de tidigare konsolerna, men med några uppdateringar grafiskt. Det är kanske inte vad man skulle kalla ett "next gen"-spel men det är fortfarande ett av de snyggaste spelen jag sett av den här typen. Sen skadar det inte att det är den ultimata piratsimulatorn där ute.



I övrigt har jag testat indiespelet Resogun som du får gratis om du har PS Plus. Spelet är en sidoscrollande rymdshooter som helt enkelt går ut på att tömma skärmen på fiender i ett hetsigt tempo. Som spel är det lagom underhållande, men inget speciellt. Grafiskt är det inte heller galet snyggt, men det briljerar när det visar upp partikel- och ljuseffekter. En försmak vad konsolen kan ge oss i framtiden. 


Jag har också hunnit med några banor i "Free-to-play"-spelet Warframe. Spelet är satt i en ganska snygg Sci-Fi-värld där du skjuter dig igenom banor tillsammans med tre andra spelare. Som koncept gillar jag det riktigt mycket samt att det jag spelat var riktigt roligt. Tyvärr känns det som att man får ut mest av spelet om man betalar för vapen, karaktärer och liknande, vilket tyvärr blir väldigt dyrt om man ska få ut det mesta av spelet.


Är Playstation 4 något att ha?

Nu de första månaderna av konsolens liv är det kanske inte något riktigt dragplåster som får mig att känna att den är värd att ha. Betalar du för PS Plus har du visserligen möjlighet att spela online samt att du får gratis spel varje månad, men för mig som inte spelar särskilt mycket online känns det trist att jag behöver betala för det. Det ska också bli spännande att se vilka spel vi får gratis genom tjänsten i framtiden, eftersom att konsolen ännu inte har ett lika brett bibliotek av spel att plocka från som PS3 har. Grafiken vi hittills sett är riktigt trevlig och de spel som finns är underhållande, men jag tror att konsolen kommer öppna sig under 2014. I vår får vi spel som Metal Gear Solid: Ground Zeroes, Infamous: Second Son, Watch Dogs och förhoppningsvis mycket mer. Jag tror att nästa års E3 kommer visa på vad konsolen har att ge. 


Köpte du en PS4 vid lanseringen? Planerar du att köpa en inom de kommande månaderna? Vad är dina första tankar om den nya konsolen?

Klicka här för att kommentera

Av Anders Eklöf

Publicerat 5 december 2013

Animal Crossing: New Leaf

K.K. Slider sjunger temat från Snake Eater

Den musikälskande hunden sjunger ut.

Har du spelat Nintendo 3DS-spelet Animal Crossing: New Leaf eller någon annan del i den mysiga serien har du troligtvis kommit i kontakt med den lille trubaduren K.K. Slider. I spelen dyker han upp då och då och sjunger en trudelutt för dig. I New Leaf finns det inte mindre än 91 sånger från honom.

Under åren har det blivit lite av en meme att remixa låtar från spel eller kända artister med den underliga sångstilen som K.K. Slider använder sig av. Youtube-användaren MrBulbamike är en av de som gjort detta. Bland annat har han gjort om låten Snake Eater från Metal Gear Solid 3: Snake Eater, med ett makalöst resultat.



Kika in hans youtubekanal för att hitta fler liknande låtar, men också många 8bit-remixer av senare spellåtar.
Klicka här för att kommentera

Av Anders Eklöf

Publicerat 4 december 2013

Battletoads

Spelmusiktipset #2

Andra delen i en återkommande serie där vi tipsar om tre olika typer av spelmusik varje vecka.

Musik i spel är oftast en viktig aspekt för att skapa stämning, sätta en viss känsla vid en specifik händelse eller skapa spänning. Det finns också en nostalgisk koppling till viss spelmusik som till exempel 8-bitmusik från Super Mario Bros. eller DuckTales. Vissa av oss gillar dessutom att lyssna på spelmusik i våra lurar även när konsolen inte är på.

Den här artikelserien är en hyllning till spelmusiken men också till er som uppskattar den. I varje del listar vi en retromelodi, en lite mer modernare låt och en bitpop/chiptune-låt.

Spelmusiktipset #1


Retromelodin

Spel: Battletoads

Format: Nintendo Entertainment System

Lanseringsdatum: 1991

Kompositör: David Wise



Battletoads är ett spel jag har många härliga minnen ifrån. Tillsammans med en god vän kunde vi sitta i flera timmar och spela den härliga Teenage Mutant Ninja Turtles-doftande sidscrollaren till NES. Det var aldrig långt ifrån en arg svordom när man råkade sparka varandra ur banan eller lyckades få till en riktigt fet smäll med en pinne i paddfejset på sin medspelare. Enligt mig är det ett av de bästa spelen till NES där du kan spela tillsammans med någon, kanske just för att det är så oförlåtande. När du stigit ner på första banan, Ragnarok Canyon, möts du direkt av den här härliga melodin som dryper av attityd och 80-tal. Vem minns inte de coola drakarna man kunde rida på? Eller bossfighten då du ska kasta stenar mot skärmen och krossa den, eftersom skärmen är från bossrobotens perspektiv.

Den moderna melodin

Spel: Resogun

Format: Playstation 4

Lanseringsdatum: 2013

Kompositör: Ari Pulkkinen



Förra veckan släpptes Playstation 4. Har du köpt konsolen är chansen stor att du fått möjligheten att spela den hetsiga rymdskjutaren som är gratis om du har PS Plus. Från mina första intryck av spelet måste jag säga att jag gillar det riktigt mycket. Den effektfulla grafiken, hastigheten och arkadkänslan skapar en trevlig spelupplevelse du kan ha kul med en stund. Musiken i spelet är dessutom en bidragande känsla till spelet, då det är pumpande electro/trance med svängiga melodier som fasas samman med det snabba tempot i striderna. På den tredje banan, Ceres, gör sig musiken speciellt bra med ett tungt beat tillsammans med en episk melodislinga. Har du skaffat ett PS4, testa Resogun!

Bitpop

Artist: Anamanaguchi

Lanseringsdatum: 2009



Det amerikanska bitpopbandet Anamanaguchi(som gjort musiken till spelet Scott Pilgrim vs. the World: The Game) gör musik som helt enkelt får mig att vilja springa ut med ett långt glimmande svärd och rädda världen. Deras snabba och galna melodier får mig att vilja hoppa runt i eufori varje gång jag hör dem. En riktigt bra sådan låt är helt klart Blackout City från albumet Dawn Metropolis. Direkt när låten drar igång föreställer jag mig själv flygandes genom luften omgiven av en mängd färger, explosioner och allmän "epicness". Ska jag tipsa om RIKTIGT bra bitpop är det Anamanaguchi som gäller.
Klicka här för att kommentera
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender