Feedback

Henrik Nordgren

Ålder: 34

Bor: Alingsås

Konsoler: Linux, Nintendo 3DSXL, Nintendo DS, Nintendo Entertainment System (NES), Nintendo Game Boy, Nintendo Game Boy Advance, Nintendo GameCube, Nintendo Wii, Nintendo Wii U, PC, Playstation Vita, PS3, PSP, Super Nintendo (SNES)

Senaste recension: Monster Hunter 4 Ultimate

Min första konsol: Nintendo Entertainment System

Bästa spel: Broken Sword: The Shadow Of The Templars

Sämsta spelupplevelse: Vet inte riktigt. Vad som är min sämsta spelupplevelse varierar ganska mycket. Just nu håller jag mig ifrån spel med alltför mycket story, men jag skulle inte kalla det en dålig spelupplevelse direkt.

Spelar just nu: MH4U (3DS), PLanetside Closed Beta (PS4)


Henrik Nordgren gillar starka färger och glada toner. Om de starka färgerna ackompanjeras av varma karaktärer och ett innerligt leende, då blir han glad. Förutom Broken Sword 1 (som han äger flera exemplar av till olika plattformar) är även Loco Roco 1 & 2 samt Animal Crossing-serien hans favoriter. Om spelen är till ett bärbart format är det än större chans att Henrik är intresserad.


När Henrik inte spelar tv-/datorspel, följer han basket (svensk & amerikansk), kollar japansk film & animé, eller tittar på olika amerikanska komediserier. Musiksmaken kretsar mycket kring hiphop/r&b/soul men det finns även plats för en del pop/rock, främst från Japan. 


PS. Följ mig gärna via Twitter: http://twitter.com/Enemtee



Mina senaste bloggar

Av Henrik Nordgren

Publicerat 8 februari 2014

Don't Starve

Vad spelar du i helgen?

Tacka fredagen för att helgen äntligen är här!

Efter en lång veckas slit är ännu en helg här. Jag har mycket på "att-spela-listan" och senast införskaffade jag Don't Starve på Steam, ett spel som handlar om överlevnad i en bisarr Tim Burton-inspirerad värld. Det blir att leta morötter, överleva mörka nätter och hålla reda på en galenskaps-mätare. 


Annars funderar jag på att införskaffa något 3DS-spel för att stilla den portabla hungern: Pokemon X/Y, Legend of Zelda: A Link Between Worlds eller Bravely Default

Vad ska du spela i helgen?
Klicka här för att kommentera

Av Henrik Nordgren

Publicerat 23 januari 2014

Loggar in/Loggar ut #2

Tillbakablick till 2013 och ett par ögon på 2014

USR[H.NORDGREN] Loggar in

Att dela in och betygsätta något för en årslista känns för mig som något som hör till dåtiden, något omodernt, oerhört svårt och orättvist mot utvecklare och spelen. Istället tror jag att det är på sin plats för en berättelse först.

Berättelsen börjar i januari  2013. Jag hade haft Wii U sen november 2012 och speltorkan var redan ett faktum när det nya året just hade börjat. Måhända att jag såg fram mot att få spela Monster Hunter 3 Ultimate i mars, men det var inte mer än en uppdatering på ett redan då gammalt spel när det väl kom till kritan. Jag såg fram att få spela Wii U-versionen av Need for speed: Most Wanted, ett spel jag aldrig införskaffade, men som jag senare fick chansen att spela på PS3. Min 3DS gick och väntade på Animal Crossing: New Leaf, ett spel som jag fortfarande spelar i tid och otid. Ett spel som passade bra till sommaren, korta sessioner på stranden eller balkongen. 

I samma veva kom The Last Of Us, ett spel vars multiplayer jag uppskattar i stora drag, men dess singleplayer ligger fortfarande oavklarad. Jag har försökt flera gånger att ge det en chans men varje gång byter jag snabbt till något annat spel som jag hellre spelar. Under sommaren bestämde jag mig för att ta steget att bli en PS Vita-ägare, något jag är glad för i efterhand. PS Vita är en underskattad konsol, som med PS Plus inte alls känns särskilt dyr, snarare prisvärd. Tearaway och Killzone Mercenary var där årets höjdpunkter utan behov till vidare eftertanke.   

Sommaren var slut och hösten välkomnade mig med varma vindar. Hösten välkomnade också med laddade vapen i det episka gangsteräventyret GTA V.  Jag förstår varför GTA V ligger högt uppe för många bland de spelupplevelser som 2013 erbjöd. Här på Spelnyheterna recenserade jag spelet och gav det 8/10, ett betyg som jag är nöjd med. Och som jag skrev i slutorden till recensionen, det är ett spel värt att minnas när du spelar på din nya Wii U, PS4:a eller Xbox One (eller PC med nytt grafikkort, processor och mer/bättre RAM). 

Vintern närmade sig med stora steg och en bomb anlände: Super Mario 3D World. Även om spelet inte räddade Wii U från dess oroliga framfart på marknaden, gav det ändå konsolen någon att hålla i handen under vinterns kalla månader, Super Mario, Nintendos trygghet och maskot i osäkra tider. 

PS4 släpptes i Sverige och jag valde då att inte hoppa av tåget. Jag var nyfiken då och jag är det fortfarande, men det finns inget spel till PS4 ännu som gör mig tillräckligt nyfiken för att öppna plånboken och låta minst fyra tusenlappar raskt promenera iväg. Nu med nytt år och många spel med fokus på online-multiplayer på väg (Destiny, The Crew, The Division, etc), kan ett PS4-köp vara något när hösten anländer igen. 

Som sagt jag har svårt att relatera olika spel i olika kategorier till varandra. Mina höjdpunkter under 2013 är, utan inbördes ordning:
- Animal Crossing: New Leaf (3DS)
- Tearaway (PS Vita)
- Killzone Mercenary (PS Vita)
- GTA V (PS3)
- Super Mario 3D World (Wii U)

Vad hoppas jag inför 2014?
- Att den nya konsolgenerationen tar ett riktigt avstamp från den förra. Jag vill inte se fler spel som släpps till båda generationerna. Att fler spel tar nytta av konsolernas unika fördelar som Wii U:s GamePad och forumet MiiVerse. Hur Sony kan få PS Vita och PS4 att kombineras via Crossbuy och PS Vita som en andra skärm. Slutligen vad Kinect och mediafunktionerna hos Xbox One kan göra för att ta ännu ett steg in i framtiden. 

- Att Steam Machines bryter loss PC-spelandet från "The PC Master Race" och börjar inkludera fler. Jag önskar inte att konsolifiera PC, men åtminstone att göra PC-spelandet mer tillgängligt för fler. Big Picture Mode är ett bra steg på vägen men även SteamOS kan göra mycket för det. Att fler spel då kommer släppas till Linux är undertecknat mycket glad över.
 
- Att spelföretag börjar släppa färdiga spel. Även om patch-funktionen finns där, arbeta för att släppa en så buggfri och komplett produkt som möjligt. Respektera konsumenterna som betalar med sina hårt förvärvade kronor!

- Är 2014 året då Virtual Reality blir en kommersiell framgång? Oculus Rift har kommit långt i utvecklingen och Sony ryktas ha en egen produkt under utveckling. Spännande, minst sagt. 

PS. Jag har valt att senarelägga min recension av Broken Sword 5, då endast första episoden släppts och istället skriva en komplett recension när även den andra episoden har släppts. 

USR[H.NORDGREN] Loggar ut_
Klicka här för att kommentera

Av Henrik Nordgren

Publicerat 8 januari 2014

Den-den-town

Nippombashi eller smeknamnet Den-den-town, är Osakas motsvarighet till Tokyos nördmekka Akihabara.

Bussen från flygplatsen Kansai International Airport åker i snabb hastighet mot Kyoto, som är mitt mål. På vägen åker bussen förbi Nintendos högkvarter, där Shigeru Miyamoto och Saturo Iwata håller till. Väl framme planerar jag för den fotoutflykt som jag kände skulle platsa bra i min blogg här på Spelnyheterna.se

Jag har flera gånger förut besökt Nippombashi eller Den-den-town som platsen också heter. Det är en stadsdel i den japanska staden Osaka som är ett populärt utflyktsmål för nördiga japaner som är intresserade av elektronik, manga, animé, tv- samt datorspel. Tokyo har länge varit känt för sin motsvarighet Akihabara, och Den-den-town är Kansai-områdets egna plats för otakus. Tokyo är storebror medan Osaka är den uppkäftiga lillebrodern som aldrig ger upp. Nedan följer ett axplock av mina fotografier från Den-den-town. Mycket nöje!



Namco Bandais arkadcenter, fyllt med arkadmaskiner, ett Tekken-museum/utställning samt karaoke. 










Playstations egna affär där de gjorde mycket reklam för PS Vita, PS Vita TV, Gran Turismo 6 och det kommande Playstation 4-släppet. 







Super Potato, retrosamlarens enda och bästa besök i Den-den-town. Massor av gamla tv-spelsmaskiner, kassetter och skivor. Utbudet är överväldigande och smått otroligt. 



Super Mario hälsar dig välkommen till Japan, Osaka och Den-den-town!
Klicka här för att kommentera

Av Henrik Nordgren

Publicerat 12 december 2013

Gran Turismo 6

Spelar just nu: Gran Turismo 6, Broken Sword 5, Starbound, med flera.

Henrik jonglerar mycket i dagens blogg.

Gran Turismo 6 - ett stort steg för Polyphony Digital


Gran Turismo 6 är ett racingspel som jag faktiskt är glad över att det släpps på PS3 och inte PS4, då fler får spela Kazunori Yamauchis skötebarn. Jag har redan nu spelat många timmar och jag kan säga att det fortfarande är Gran Turismo som spelas men i en kraftigt uppdaterad version. Stötdämpningen på bilarna ökar upplevelsen av att man faktiskt kör bil och inte tåg, bilen och synvinkeln stöter åt olika håll beroende på hur du svänger och det blir betydligt svårare att styra upp bilen från en för hårt utförd sväng. Menyerna är logiska jämfört med tidigare titlar i serien och jag känner att Gran Turismo 6 är ett större steg in i framtiden än vad Gran Turismo 5 var. Ljussättningen ser också den bättre ut. Som ett första intryck har jag mycket roligt med spelet och kan på förhand rekommendera spelet redan nu, men Gran Turismo 6 är inget perfekt spel, det finns skavanker. Mikrotransaktioner har adderats till mixen, AI:n är lika tråkig som alltid och kraven på att köra särskilda bilar för särskilda race känns mest tvingande. Min recension (som är på G) kommer mer i detalj beskriva vad jag tycker om spelet.


Super Mario 3D World - fullt av fantasi och Nintendo-magi


Super Mario World 3D är Nintendos största titel inför julhandeln. Många av banorna skulle som en del redan sagt kunna bli helt egna spel. Som de Fez-inspirerade Toad-banorna där du vrider och vänder på banan, inte din figur, för att finna gömda stjärnor. En annan typ av bana är Mario Kart-inspirerad med Mario, Luigi, Toad och Peach springandes snabbt till slutet. Det finns en fantasi hos Nintendos utvecklare som jag sällan ser någon annanstans.   

Det som ibland dödar den mästerliga upplevelsen är den isometriska 3D-vinkeln som är svår att bemästra. När min Mario hoppar är det ofta svårt att räkna ut var jag ska landa någonstans. Detta inträffar som tur är inte hela tiden och den isometriska 3D-vinkeln fungerar mestadels bra. Jag vill ändå nämna det för personer med problem att se djup. Med möjlighet att vrida och vända på kameran hade detta besvär inte varit lika irriterande. 

Men för familjer och kompisgäng om fyra tror jag Super Mario 3D World kan bli en klockren kompanjon över jul och nyår. Co-op är rolig och lagom utmanande och enligt mig är New Super Mario Bros-spelen till Wii/Wii U allt för svåra i co-op, här fungerar det bättre på grund av just 3D, det finns plats för fyra personer springandes runtomkring på skärmen. Musiken är också den något utöver det vanliga, den bästa i ett Nintendo-spel på många år. 



Spelunky, permadeath och utmaningar


Jag spelar återigen Spelunky både på PS Vita och PS3. Galet beroendeframkallande med dess slumpmässigt skapade nivåer och höga svårighetsgrad. Det är ett sådant typ av spel som även när man dör gång på gång, startar om igen med nya krafter och idéer. Den stora mängden av föremål och vapen gör att jag kan ta mig an utmaningen på olika sätt varje gång jag spelar. Jämfört med spel med ännu friare tyglar som Minecraft eller Terraria finns det ett tydligt mål i Spelunky; slutet av varje bana. Att banorna är relativt korta, mellan 30 sekunder upp till några minuter, gör att en omstart av spelet inte irriterar på samma sätt som när jag dör i Dark Souls kan göra. Annars kan jag tycka att idén med permadeath eller Dark Souls-upplägget där du måste leta upp din gamla själ om du dör för att hitta din gamla utrustning är bra och motiverande. Om ett spel är extra svårt kan jag bli mer engagerad men när straffet är så stort att du måste börja om från början kan det också få motsatt effekt. Här fungerar Spelunky:s speldesign med idén om permadeath utan att irritera, istället motiverar den och skapar ett omspelningsvärde som många spel saknar. 


Broken Sword 5


Via att jag varit med på Kickstarter och finansierat Revolution Softwares senaste alster i äventyrsserien Broken Sword, har jag också precis börjat spela Broken Sword 5: The Serpents Curse. Charmen med Broken Sword har för mig alltid varit speldesignern Charles Cecils känsla för story och stämning och denna ser inte ut att ha gått förlorad här. Broken Sword 3 & 4 förlorade en del av det när den snyggt handmålade 2D-grafiken fick bytas ut mot 3D och polygoner.  I Broken Sword 5 är 3D:n tillbaka men med färger och former som fungerar i sammanhanget, det ser ut som spelet ska göra. Jag förväntar mig inga gameplay-mässiga innovationer men jag ser istället fram emot timtals av röstskådespelaren Rolf Saxons mästerliga sätt att spela huvudkaraktären George Stobbart.  


Starbound


I väntan på Bungies grandiosa rymdäventyr Destiny, har en ny stjärna brustit ut på himlen. Utvecklingsstudion Chucklefish tar lika delar Terraria och Minecraft, sprinklar över lite Mass Effect och lite av den utforskarglädjen jag hoppas just Destiny ska kunna få när det väl släpps den 9 september 2014.  I en 2D-miljö utforskar du planet på planet antingen ensam men helst tillsammans med vänner online. Det praktiska med Starbound, är att din karaktär och ditt personliga rymdskepp är samma vare sig du kör singleplayer eller multiplayer. Du kan hitta vapen och utrustning och ta med dig in i olika servrar i multiplayer och sedan ta med dig saker tillbaka till singleplayer från multiplayer. Starbound befinner sig i beta men spelet går redan nu att köpa till PC (Windows, Mac, Linux) på Steam och Humble Store. Det uppdateras och förändras ofta men det är mycket spelbart redan nu. 


Jag arbetar på recensioner för både Broken Sword 5 och Gran Turismo 6. Första prioritet är på Gran Turismo 6, medan Broken Sword 5 kommer strax därefter. Recensionen för Gran Turismo 6  kommer denna helgen eller som senast i början på nästa vecka, se fram emot den. 

Har du provat något av spelen ovan? Vad tycker du?
Klicka här för att kommentera
« 1 2 3 4 »

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender