Feedback

Adam Rooth

Senaste recension: Guild Wars 2


Adam är en glad gamer från det det djupa Småland. Han började sin spelbana redan i tidig ålder med Game And Watch och NES, för att senare gå på lite tyngre saker som SNES, GameCube, XBox, Playstation och givetvis hardcore pc-gaming. Adam har bl.a. mött NiP i en CS-turnering på Dreamhack.


Mina senaste bloggar

Av Adam Rooth

Publicerat 18 maj 2012

Diablo 3

Diablo 3 - Ett första intryck

Så, då var runda ett av Diablo 3 avklarat. Spelet är genomkört på normal och nu väntar en svårare utmaning på nightmare. Men är Diablo 3 verkligen så bra som det borde vara?

Antiklimax

Den oerhört långa väntan på uppföljaren till ett av min ungdoms absolut bästa spel är över. Diablo 3 släpptes häromdagen och på 15 timmar har jag köttat mig igenom horder av monster och djävulens avkommor för att återigen rädda världen från all ondska. Men... på nåt sätt kan jag känna att jag inte är nöjd med spelet.

Visst, det är bra att Blizzard håller fast vid sina rötter och har isometric vy, det är så Diablo ska vara... Men de behövde ju inte ha kvar exakt allting övrigt också. Det finns EN väg du kan gå, EN questlinje att följa. Inga sidouppdrag, inga hemligheter, INGENTING som hör ett modernt spel till. Du får uppdrag efter uppdrag i den strikt linjära historien uppradade framför dig och du har ingen som helst möjlighet att göra något utanför dessa ramar. Visst, du kan springa runt lite själv i områdena du varit i tidigare, men hur kul är det på en skala...

Missförstå mig rätt, huvudstoryn var verkligen bra och episk, men man kan ju se vad som kommer hända på tusen mils håll. "Twisten" i historien är så tydlig så det nästan är skrattretande. För att inte tala om den oerhört daterade grafiken. Det är inte mycket här som gör att din dator får svettas, ens på högsta möjliga grafiskinställningar.

Är verkligen spelet så bra som fansen förtjänar? 

Runda två är påbörjad, denna gång på Nightmare. Förhoppningsvis blir det bättre då...
Klicka här för att kommentera

Av Adam Rooth

Publicerat 26 april 2012

Hur stor e-penis har du?

Vad är det som gör att när vi sitter bakom en skärm så växer ens e-penis till absurda proportioner?

My e-peen is huge!

Nej, jag menar inte en faktisk penis. Jag menar det enorma ego som många får så fort de hamnar bakom skärmens trygga värld och ingen vet vem de är eller hur de ser ut. Genom internets magiska väv kan vem som helst framstå som en stor stygg person, medans de i verkligheten är en 14-årig finnig liten tanig kille som sitter och spelar Call of Duty på sin storebrors Xbox i brist på andra sociala aktiviteter. Jag ger er bevismaterial A:


Här har ni en "typisk" amerikansk tonåring som blev dissad på Xbox Live av några andra killar, så han gör den här videon där han försöker visa hur stor hans e-penis är, med andra ord hur mycket coolare och mycket mer "thug" han är än de som dissade honom. Det misslyckas ju ganska brutalt då han råkar avlossa en liten ärtbössa till pistol inomhus vilket gör att han får utegångsförbud i en månad och blir till åtlöje inför en stor del av internet. Det här är ett tydligt exempel på hur hans e-penis inte matchar hans riktiga karaktär och han försöker spela tuff och nån som han inte är.


Vi har nog alla varit där nån gång i livet. Man måste hävda sig och visa att man minsann är bättre än alla andra, eller som det heter online, "whip your e-peen around". Med andra ord, trycka ner andra spelare och försöka få dem att känna sig mindre värda än dig själv. Men är det här ett hälsosamt klimat? Långt ifrån skulle jag vilja säga, som ny spelare är det väldigt svårt och jobbigt att ta sig in i ett spel när man hela tiden blir utskälld av sina lagkamrater för att man inte kan nånting och inte förstår. Väldigt många blir nog avskräckta redan där och beslutar sig för att inte fortsätta spela.


Jag misstänker att det framförallt nog är extra svårt för tjejer som vill lära sig spela att ta sig in på spel som t.ex. Call of Duty, där det verkligen är ett "fientligt" klimat mellan spelarna. Inte nog med att alla 14-åriga killar är pumpade på adrenalin, lägg då till det hormonstinna brunst-ruset som flödar genom en killes kropp vid denna tiden i hans liv. Det är ett under att han inte kollapsar på plats när han får reda på att det är en tjej på andra sidan skärmen som precis dödade honom för fjärde gången i rad. Den här killen känner förmodligen då ett väldigt starkt behov av att hävda sig och upprätthålla sin "heder"... Hur gör han detta då? Jo genom att skicka ett extremt argt, nedvärderande och kränkande meddelande till den här tjejen. "Men hon är ju van" kanske ni säger. Ja, det kanske hon är, men ska hon behöva vänja sig vid sånt här beteende? Ska nån, oavsett kön, behöva tolerera sånt här?


Den trista sanningen är tyvärr den att spelar man online så lär man stöta på en hel del mindre önskvärt beteende, med många hårda ord som slängs runt helt i onödan. Folk tror att de är trygga bakom sina skärmar, att de kan säga och bete sig hur som helst. Jag vet själv att jag vid mer än ett tillfälle har både skrikit och skrivit något obscent i nån spelchatt. Det är lätt hänt när man i stridens hetta blir dödad eller en lagkamrat begår ett misstag. Men det man alltid måste komma ihåg vid såna här tillfällen är att det är faktiskt bara ett spel. Det är inte hela världen om du dör när du försöker klara en instans på World of Warcraft eller förlorar en match i Call of Duty. Det värsta som händer är att du får spela om instansen eller köra en ny match. 


Avslutningsvis skulle jag vilja uppmana alla som läser det här att tänka efter ett par gånger innan ni skäller ut någon på ett spel nästa gång. Det kanske är första gången de spelar spelet, det kanske är första gången de spelar tvspel överhuvudtaget. Vi ska välkomna nya spelare, inte skrämma bort dem genom att trycka ner dem och snacka skit om hur korpulent (tjock) deras mamma är.
Klicka här för att kommentera

Av Adam Rooth

Publicerat 18 april 2012

MASS EFFECT 3

StandardRPG vs Mass Effect

En rolig jämförelse mellan hur ett normalt rpg funkar och hur Mass Effect funkar.

Av Adam Rooth

Publicerat 21 februari 2012

Call of Duty: Modern Warfare 3

Helgen med MW3

Har en helg med MW3 förändrat min syn på CoD, eller är mina fördomar ännu mer bekräftade?

Gratishelg

Jag har länge totalvägrat att köpa senaste MW3 just för att jag känner att hela serien bara har blivit ett copy-paste-projekt från Infinity Wards sida och de inte tillför något nytt till spelserien. Som ni nog vet så var ju MW3 gratis att spela i helgen via Steam och då fick man ju passa på att se om det verkligen var så illa som jag befarade.

Vreden härjar

Redan från första början så kände jag igen den vreden som man känner när man spelar nåt av CoD-spelen. Det är för mycket konsol över spelet för att det ska gå att avnjuta det till fullo på PC. Inte nog med det utan Infinity Ward har, som vanligt, totalt misslyckats med pc-portningen. En så enkel sak som att se till att musen funkar som den ska är uppenbarligen ett stort problem då det redan från början existerade problem där musen kunde få för sig att öka sin sensitivity med 4000% så att man snurrade runt varv efter varv för minsta lilla rörelse man gjorde. Problemet uppstod när spelet fick en fps-drop och man hade sin polling-rate (hur ofta musen uppdaterar mot datorn) över 125 Hz (alla moderna gaming-möss ligger på 500-1000 Hz). Det fanns alltså två sätt att lösa det på, antingen ställa ner den redan groteskt fula grafiken till ännu värre nivåer eller sänka uppdateringsfrekvensen mot datorn vilket resulterar i mer oprecisa musrörelser. Ingen av lösningarna är ju direkt önskvärda vilket gjorde att man fick utbrott efter utbrott när spelet betedde sig på detta sätt, vilket var ungefär var 8-10 sekund.

Fuskare

Inte nog med ovan nämnda problem, utan hela MW3 är ju besudlat med fuskare. Ännu ett exempel på att Infinity Ward inte bryr sig ett dugg om pc-världen då de inte har försökt göra nånting för att förhindra fuskarna. De återanvänder samma spelmotor gång på gång vilket resulterar att crackarna kommer ut med fusk till spelet inom loppet av några timmar från det att spelet släpps. Detta resulterar ju att alla lobbys som man går in i har åtminstone minst en fuskare som mer eller mindre uppenbart fuskar. Det finns inte heller några sätt att rapportera dessa fuskare och skulle man ändå hitta ett sätt att rapportera en fuskare så kommer inte Infinity Ward göra nånting åt saken. Oerhört tragiskt på ett spel som annars är ganska roligt och som erbjuder adrenalinfylld action.

Innovation

Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg så tillför inte MW3 mycket nytt till genren och detta står jag fast vid. Det mesta är bara ett copy-paste-arbete från tidigare spel med bara minimala förändringar. Grafiken är lika ful som för tre spel sedan och tillochmed banorna påminner en hel del om tidigare spel, alltså inte mycket nytt här. Det är dock ett beprövat koncept och jag förstår att smågrabbar 12-17 år köper de här spelen då de inte kräver något av spelaren. Du behöver inte tänka på lagarbete och du kan i princip egenhändigt se till att hela laget vinner genom att springa runt med dina akimbo machine-guns och spraya ner dina motståndare. Men seriöst, hur mycket skill ligger det i det? Det är spray and pray som gäller där du bara öser ut så många kulor per sekund du kan utan att behöva tänka på vart du siktar.

Sådär... Let the flames begin... again... Jag vet att dessa åsikter delas av många andra BF3-spelare, men de är ju generellt sett något äldre och kräver lite mer utmaning än att hålla in två musknappar för att känna sig tillfredsställda med spelupplevelsen. MW3 är ett sådant spel som man tröttnar väldigt fort på, det är väldigt lite variation och det är ytterst repetetivt.

Om du är sugen på att lira ett riktigt spel istället så joina mig på Battlefield 3, RedneckNinjaSwe.
Klicka här för att kommentera
« 1 2 »

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender