Publicerat 25 juni 2020

The Last of Us Part II

Recension - The Last of Us Part II

Christoffer har spelat Naughty Dogs efterlängtade uppföljare till The Last of Us.

"Hämnd är aldrig en rak linje. Det är en skog. Och som en skog är det lätt att tappa vägen ... att gå vilse ... att glömma var du kom in. "
- Quentin Tarantino

The Last of Us var något alldeles särskilt. En titel som öppnade upp sinnen och vågade blomma ut mer än jag först trodde. För min egen del började äventyret först på Playstation 4, då denne ensliga ö-bo inte ägde nummer tre av Sony-maskinen. Den remastrade utgåvan startade oerhört starkt, men en bit in på vägen började jag känna en viss repetition i upplägget. Var det detta som hundratals skribentkollegor hade hyllat till skyarna? Var detta så makalöst bra? Till en början var mitt skeptiska sinne en trogen bundsförvant.

Dock skulle detta snabbt ändras när spelet växte med sitt tema, då The Last of Us slutade vara ett ordinarie postapokalyptiskt spel och istället blev en mänsklig berättelse.
En kamp om sin egen mentala hälsa, sina egna val, men framförallt vägen framåt mot en bättre morgondag. Joel och Ellies resa genom det sönderfallna landet gav inte bara otroliga scener och mustiga monologer, det gav oss också hjärta, sorg och svårstyrda känslor.

När Naughty Dog utannonserade uppföljaren var min första tanke nej, inte för att jag tvivlade på att de hade en utarbetad plan, utan mer för min egen del. Jag var helt enkelt inte bered att sätta mig i den sitsen igen, att påbörja en ny resa som jag på förhand visste skulle kosta mycket. The Last of Us är skräcken för våra förluster.

Här kommer alla känslorna på en och samma gång.

När del två startar har ett par år gått och våra protagonister Joel och Ellie har slagit sig ner i ett litet samhälle. Tillsammans med Joels bror Tommy har de lyckats bygga en viss säkerhet för sig själva och stadens invånare, där dagliga rutiner och ett enormt säkerhetstänk ingår. Denna illusion visar sig dock vara kortvarig och det dröjer inte allt för lång tid innan en ny resa hektiskt börjar. Det som till en start tordes vara en rutinsak utvecklar sig snabbt till något helt annat och saker och ting går väldigt snett.

Fast besluten att hålla de ansvariga skyldiga för sina brott beger sig Ellie ut på en resa genom det sönderhärjade landet. Denna gång brottas vi som spelare med samma typ av frågeställningar, dock med en hel del brutala inslag.

Det sista jag ska göra är att avslöja något från kampanjen, så jag kommer hålla denna sektion tämligen kortfattad. Berättelsen i The Last of Us Part II bjöd mig på en ordentligt (känslomässig) åktur genom flera olika livsöden. Naughty Dog breder ut ett narrativ som inte bara har sina hektiska och hetlevrade fiendekonfrontationer, utan även erbjuder andrum och en personlig utveckling.

Man vill berätta ett narrativ som berör, och i dessa områden lyckas man oerhört väl. Då det första spelet mycket handlade om en resa och att bygga tillit mellan karaktärerna handlar del två om det motsatta, hämnd och förstörelse. Hindren är många och kommer innefatta  militanta galningar, fanatiska sektmedlemmar och infekterade.

Striderna är makalöst detaljerade.

Rent tekniskt är det med handen på hjärtat få studior som har samma fingertoppskänsla som Naughty Dog när det kommer till kvalité. The Last of Us Part II tar ytterligare steg i den bemärkelsen och ger liv till en oerhört dyster världsbild. Söndriga och växtbeklädda områden breder ut sig framför mig och jag finner mig ofta vilsen i min egen nyfikenhet.

Spelet håller dig sällan i handen, utan låter dig utforska i den takt du tycker är rimlig.
Och tro inget annat, världen erbjuder en hel del hemligheter till den som lägger in tiden på sin utforskning. Jag gillar världsbygget en hel del och man får verkligen känslan av att naturen totalt tagit över. Möjligheten att uppgradera och skapa vapen, hälsa och förnödenheter presenteras även det oerhört praktiskt. Dock finns det vissa partier där en viss repetition återigen infinner sig.

Grafiskt och ljudmässigt är det fortsatt imponerande med detaljrikedom på samtliga plan. En extra stor eloge ger jag till skådespelarensemblen där framförallt Ashley Johnson briljerar i sin roll som Ellie. Det hade inte förvånat mig det minsta om hon tar hem otaliga priser i framtida galor för detta arbete. För att inte prata om Gustavo Santaolalla briljanta musik.

Ljudet är även det nästan obekvämt bra, och med detta menar jag hur autentiskt det faktiskt låter. Gränserna mellan fiktion och verklighet kan snabbt suddas ut när man genom ett knivstick i en fiendehals hör dem sippra panikartat efter luft. Det har funnits partier där jag helt enkelt behövde pausa mitt spelande, det är väldigt påtagligt kort och gott.

Vi mot världen.

Det kommer finnas dem som fullkomligt avskyr del två i berättelsen om Joel och Ellie. När projektet först utannonserades var jag som sagt oerhört skeptisk, mestadels för att jag tycker att helheten av det första spelet är så bra. Men nu när jag "genomlidit" en resa tillsammans med Ellie kan jag gott förstå varför spelet heter just "Part II".

Liv och död är trots allt två sidor av samma mynt.

Del två berör mig på många plan. Jag har skrattat, gråtit, blivit förbannad, känt hjälplöshet, eufori och empati. Kanske har spelet likt sin föregångare återigen påmint mig om varför jag fullkomligt älskar film och spel, att faktiskt förstå storheten i en berättelse. Att vi som spelare har privilegiet att då och då få chansen att gestalta människor som vågar. Som vågar singla sin slant högt upp i skyn och hoppas på det bästa resultatet.

9

Publicerat 25 juni 2020

The Last of Us Part II är en mäktig upplevelse som berör. Det finns en del partier som känns lite upprepande men på det stora hela bjuder Naughty Dog på en otrolig resa.