Publicerat 27 april 2020

Final Fantasy VII Remake

Recension - Final Fantasy VII Remake

Christoffer har spelat Final Fantasy VII Remake

"Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskap är begränsad till allt vi vet och kan förstå, medan fantasi omger hela världen, och allt som någonsin kommer att vetas eller förstås."
- Albert Einstein (1879-1955)

Under E3 2015 gick många drömmar i uppfyllelse. Det var nästan likt en gudomlig  predikan under Sonys presskonferens där både Shenmue III och Final Fantasy VII Remake utannonserades. Folk kunde helt enkelt inte greppa att detta var verklighet och åren som följde därefter byggde bara mer och mer förväntan.

Helt ärligt måste det vara oerhört svårt för en spelstudio att faktiskt kunna hantera den mängd förväntan som ligger på ett projekt som detta. Så många har en unik och alldeles genomsyrad relation till Final Fantasy VII, och detta går inte att trolla bort. När vi fem år senare sitter och spelar den första delen av återberättelsen slås jag gång på gång av faktumet, detta är förbannat bra.

Och även fast jag personligen inte haft den nostalgiska kopplingen till originalet så som andra haft kan jag inte låta bli att svepas med av magin som här presenteras.

Cloud Strife i ny skrud.

Tåget rullar snabbt in på en enslig perrong. Två säkerhetsvakter inspekterar farkosten och finner sig snabbt vetandes om dess innehåll. Sparkar och slag avlöser varandra i snabb takt och de två vakterna dundrar i marken. Fyra mystiska karaktärer uppenbarar sig och börjar infiltrera byggnaden. Vi tar upp rollen som Cloud Strife, en före detta legosoldat, med ett skakigt förflutet. Vår uppdrag är att få hela världen att komma underfund med bolaget Shinras onda avsikter.

Ett klassiskt "David mot Goliat"-upplägg följer därefter, när våra hjältar ska försöka få det enorma bolaget på knä. Och mycket fler hemligheter kommer uppdagas när slummens vrår utforskas. Världen i Final Fantasy VII bjuder på mycket, och jag fullkomligt älskar kontrasterna som ständigt blommar upp i narrativet, från de mörka reaktorernas utmaningar till de livliga ljusen och utforskandet i Wall Market.

Barret Wallaces enorma kulsprutor levererar

Rent tekniskt har det diskuterats ganska vilt och brett till både för och nackdelar hos spelet. De inledande timmarna var jag väldigt imponerad över både karaktärsdesignen och de dunkla miljöerna som vi befann oss i. Slummen, reaktorerna och Midgårds gator känns distinkta och oerhört unika i spelsammanhang.

När man tittar lite närmare på både utsikter och vyer kommer dock spelets större begränsningar i fokus. Här märks det tydligt i perioder vilka medel som har prioriterats, och kvalitetsnivåerna kan skifta ganska rejält från de annars vackra karaktärspresentationerna. Pixlar som utmärker sig, buggar och andra märkliga texturer gör därför att helheten av det visuella ibland kantras. Det finns en fantastisk detaljrikedom på mycket, men tyvärr är det tydligt att även solen har sina fläckar.

Stridssystemet fungerar väldigt bra

Spelets ljuddesign är helt makalöst vacker. Stora och bombastiska musikslingor avlöser varandra och får både strider och dramatiska mellansekvenser att lysa med stor bravur. Rollistan som uppvisas är också väldigt imponerande och jag gillar verkligen hur Cody Christians version av Cloud Strife både känns osäker men samtidigt erfaren.

Spelmekaniken påminner mycket om Final Fantasys 15's stridssystem och flyter väldigt smidigt mellan striderna. Du har möjligheten att i realtid byta mellan attacker, magi och olika föremål, för att därefter göra aktiva val mot dina motståndare. Jag gillar verkligen kombinationen av de strategiska medel som finns att använda i symbios med den ständiga realtiden. Att snabbt skifta mellan olika karaktärer och kunna kombinera förmågor gör att striderna fortsätter engagera och öppnar upp för nya val framöver.

Dags för en tur med cykeln

Sammanfattningsvis är jag väldigt imponerad över hur Final Fantasy VII berättar sitt narrativ och hur situationerna växer med berättelsens gång. Att låta sina karaktärer blomma ut är något som alltid bör premieras och kampen mellan gott och ont, rätt och fel fortsätter att engagera generationerna.

De tekniska bitarna är på många plan oerhört imponerande, där både bild, ljud och kontroll fungerar i symbios.  Visst har solen en del fläckar och en del irriterande buggar har gjort sig påminda under resans gång, men jag har på det stora hela inte kunnat sluta tänka på Clouds resa. När eftertexten rullar förbi ackompanjerad av en melankolisk melodi kan jag inte låta bli att längta, längta tillbaka för ytterligare en resa med gänget under en snabbt stigande sol.

9

Publicerat 27 april 2020

Final Fantasy VII Remake är fantastiskt välgjort med en intressant berättelse och älskvärda karaktärer. Jag längtar redan nu efter fortsättningen.