Resident Evil 3

Recension - Resident Evil 3

Resident Evil 3 återvänder i ny skrud. Hur bra är remaken? Christoffer har spelat och satt betyg!

"Vi har inget att frukta förutom fruktan själv"
- Franklin D. Roosevelt (1882-1945)

I stunder som dessa är det både på gott och ont att ett spel som Resident Evil 3 gör entré. Världen befinner sig ju trots allt i en svår situation.

Återfödelsen av Resident Evil 2 förra året bjöd inte bara på en enorm uppdatering, utan även ett otrolig vördnad till sitt källmaterial. Capcom har verkligen producerat rena guldklimpar den senaste tiden, och jag hoppas verkligen att trenden fortsätter rulla på.

Jill Valentine är tillbaka.

Nästan intill tidslinjen som vi stiftar bekantskap med Leon Kennedy och Claire Redfield i Resident Evil 2 håller en erfaren överlevare på att planera sin flykt. S.T.A.R.S-medlemmen Jill Valentine har tidigare med nöd och näppe överlevt fasorna i Arklay-bergens herrgård och har förgäves försökt varna invånarna om Umbrella Corps onda planer.

T-viruset sprider sig snabbt på gatorna och förvandlar den lilla småstaden till ett eldigt inferno. Om eld och zombies inte vore illa nog har Umbrella Corp nu förstått att den föredetta specialstyrkan vet för mycket, så hur ska detta problem lösas? Lyckligtvis finns det ett superbt biovapen kvar i lager, och den väldigt Nemesis startas upp i syfte att tysta potentiella vittnen till hemskheterna.

Nemesis kommer aldrig sluta jaga dig.

Resident Evil 3’s berättelse ger oss ytterligare ett perspektiv från stadens gator och veteranerna till spelserien kommer nog uppskatta de narrativa nyheter som återfinns i kampanjen. Jag blev genuint överraskad flera gånger, och då har jag sedan tidigare spelat originalet många gånger.

Jill Valentine fortsätter vara en av spelhistoriens allra vassaste protagonister och jag är imponerad över remakens tolkning. Man har visat välförtjänad hommage till seriens mer ostiga repliker och stundvis bisarra händelser, samtidigt som man kombinerar detta med en större betoning på situationens allvar. Välkända ansikten återvänder i nya skådespelarprestationer och resultatet är imponerande. Rollistan känns stabil och genomarbetad, och karaktärernas personliga utvecklingar är påtagligt större.

Spellängden är dock kortare än det tidigare spelet och återspelningsvärdet kommer skifta mellan spelare. Man har därför från Capcoms sida implementerat ett flerspelarläge för att kompensera upp innehållet.

Vapen och föremål gömmer sig i världen.

Rent tekniskt lyckas Capcom med att få spelet att kännas både nytt och bekant. Här återfinns områden man sedan tidigare känt igen, uppiffade och dekorerade. Texturerna, animationerna och ljussättningen är oerhört imponerande då Capcoms egen (RE)grafikmotor fortsätter briljera. Musiken har inledningsvis en väldigt spänd ton men övergår mer till det bombastiska och hetlevrade ju längre in i äventyret man kommer.

Likt Resident Evil 2 spelas trean med en axelkamera och ett tredjepersonsperspektiv. Nyheten denna gång är att Jill Valentine fått ytterligare tillägg till hennes förmågor. Hon kan nämligen ducka undan attacker och om du som spelare tajmar dessa perfekt aktiveras en häftig slowmotion-effekt. Detta enkla tillägg tillför en hel del av känslan att du spelar som en polisveteran, och kontrasten mellan 2:ans protagonister blir betydligt tydligare.

Resistance-läget har potential.

Den stora nyheten i Resident Evil 3 är spelets flerspelarläge, Resident Evil: Resistance. Här får du möjligheten att själv skräddarsy din personliga mardröm, eller överleva någon annans. Fyra spelare får uppdraget att fly från en Umbrella-fastighet och en spelare tar upp rollen som Mastermind.

Dennes uppgift är att slakta de andra och bevisa att Umbrella Corps metoder fortfarande fungerar utmärkt. Du som spelar Mastermind har kontroll över rummens övervakningskameror och genom dessa följer du överlevarnas framfart. Plantera ut fällor, zombies och andra hinder för att snabbt sabba deras flyktplaner. Läget som på pappret påminner en hel del om Dead by Daylights upplägg fungerar förvånansvärt bra i Resident Evil-sammanhang.

Det känns som en naturlig spinn på serien och premierar en hel del lagarbete för överlevarna. Dock kantras detta läge nu i starten av en del krångel rent servermässigt, då jag haft problem i perioder att faktiskt hitta matcher att spela (särskilt som Mastermind). Läget behöver också balanseras en hel del framöver. Men i det stora hela är det ett underhållande läge som jag ser mig återvända till då och då framöver.

Håll alltid koll på din hälsa.

Sammanfattningsvis känns Resident Evil 3 väldigt rätt på så många plan. Berättelsen är trogen sitt original, samtidigt som man vågat ändra och förnya vissa saker. Bilden, ljudet och spelets kontroll är mäkta imponerande och underhåller på samma plan som föregångarens nytolkning gjorde.

Resistance-läget bjuder på hektiska matcher och det finns mycket potential bakom spakarna, det ska bli spännande att se hur läget utvecklas framöver. Jag kan varmt rekommendera Jill Valentines återkomst och medan väntan på nästa del av huvudberättelsen anländer kan Capcom gott bjussa på några fler återkomster. Ja, Resident Evil Code Veronica, jag tittar på dig.

9

Publicerat 13 april 2020

Resident Evil 3 bjuder på action och spänning. En väldigt välgjord återberättelse helt enkelt.