Feedback

Av Christoffer Heijerdahl

Publicerat 11 december 2019

Årets bästa spel enligt Christoffer Heijerdahl

Vilka spel har varit era favoriter under året? Lämna oss en kommentar här nedan!

2019 går emot sitt slut och tid för reflektion infinner sig. Året har bjudit på en mängd spännande upplevelser för oss alla, och möjligheterna att välja brett har varit stor. Ibland har det också varit tämligen svår att hinna med allt, och detta kommer troligen förbli något vi spelare får försöka förlika oss med, dvs vår backlog. 

 

Som vanligt har jag försökt att beta ner spelåret i en lista som representerar mina personliga favoriter. Jag är som vanligt oerhört nyfiken på att se hur er lista skiljer sig från min. Lämna era favoriter i en kommentar här nedan eller på något av våra sociala medier.

 

Jag vill också ta detta tillfälle i akt att säga tack! Tusen tack till alla spelutvecklare som fortsätter skapa magi på våra skärmar. Och tack till dig som läser detta, du får oss att fortsätta producera material här på Spelnyheterna.

 

TRÖSTPRIS 2 – Apex Legends

 

Den fjärde februari förändrades Battle Royale-scenen då Respawn och EA släppte Apex: Legends utan förvarning. I detta lagbaserade skjutarspel blev spelare tvungna att samarbeta för att nå storhet och introducerade spännande karaktärer och platser kopplade till Titanfall-serien.

 

Redan nu kan jag med säkerhet säga att Apex: Legends är det spel jag spenderat mest tid i under det gångna året, det är helt fantastiskt roligt. Sena kvällar med vänner skrikandes i öronen har varit ett rent nöje, och det ska bli spännande att se vart Respawn styr skutan framöver. Som min vän Crypto (och även Fox Mulder) skulle säga; ”Sanningen finns därute", så låt oss hitta den tillsammans.

 

TRÖSTPRIS 1 - Control

 

Sedan jag började spela tv-spel har jag varit en beundrare av narrativtunga upplevelser. Den finska studion Remedy har ofta knutit denna ståndpunkt nära till hands i sina titlar och det senaste släppet Control är inget undantag. Det var ett rent nöje att spendera några timmar tillsammans med Jesse Faden i sökandet efter hennes bror.

 

Action blandas hejvilt med Scifi-element i denna intensiva resa. Remedy fortsätter utveckla och förfina sina spelmekaniker, och innovationen gör mig både glad och förväntansfull för framtiden. Nu skulle jag gärna se en uppföljare på Alan Wake, kan ni fixa detta Finland?

   

 

5 - Sekiro: Shadows Die Twice

 

Sekiro: Shadows Die Twice från From Software visade ytterligare en gång varför den japanska studion är så älskad. Ett spännande spelupplägg kombinerades med svåra utmaningar och en magisk musik.

 

Resan genom gamla Japan väckte många känslor och euforin efter avklarade bosstrider är svår att slå. Ett rent nöje att stifta bekantskap med ”du kommer att dö”-studions senaste kreation helt enkelt. Nu går jag och längtar efter en expansion, möjligtvis likt den Bloodborne och Dark Souls-serien fått? Ge mig mer bara, okej!

 

4 – Gears 5

 

Den senaste delen av Gears of War-sagan slog mig bokstavligen på käften. The Coalition ändrade en hel del på sin struktur och gav oss som spelare mer frihet i hur vi både utmanar och utformar vår resa.

 

En matig och välspelad kampanj med större fokus på karaktärerna sattes i fokus, samtidigt som flerspelarlägena gav upphov till sena kvällar. Det nya Escape-läget är också förbannat roligt tillsammans med vänner. Ser framemot vad som komma skall till Microsofts starkaste titel i år.


3 – Death Stranding

 

Kojima, Kojima, Kojima. Ja, vad ska man egentligen säga?

 

Death Stranding liknar inget jag tidigare spelat och fick mig många gånger att fullkomligt stanna upp i tillvaron. Jag skulle ljuga om jag säger att jag inte drömt om att leverera paket den senaste tiden, helt ärligt. Kanske är det mitt öde att sadla om till brevbäraryrket, vem vet?

 

Hur som haver visade Kojima Productions att en stark vision och en stabil rollista kan skapa något annorlunda och speciellt. Death Stranding kanske inte är spelet alla har önskat sig, men för mig skapade det en känsla som är svår att riktigt förklara.


 

2 - Star Wars Jedi: Fallen Order

 

Imperiet har makten och allt är förlorat. Ja, för de överlevande jediriddarna gick säkert dessa tankar varma under tiden då Star Wars Jedi: Fallen Order utspelar sig. Den unge lärlingen Cal Kestis är på flykt undan de mörka makterna och försöker hitta sin plats i galaxen. Efter ett antal turbulenta händelser blir han tvungen att ta upp kampen mot tyranni, i sitt uppdrag att återuppbygga Jedi-ordern.

 

Respawn lyckades förmedla en genuin och trovärdig Star Wars-berättelse med ett spännande stridssystem. Jag är oerhört glad att EA faktiskt vågade släppa ett spel med fokus på annat än mikrotransaktioner. Fortsätt gärna med det framöver.


1 . Resident Evil 2

Leon S Kennedys första dag som poliskonstapel i Raccoon City gick inte som planerat, så mycket är säkert. Med kraft och krut blåste Capcom liv i sin klassiker och med förnyad teknik bakom spakarna skapades en helt ny upplevelse. Och nu med faciten i hand är resultatet oerhört positivt.

 

Resident Evil 3's remake är nu bekräftad och dess otäcka Nemesis ska snart återse Raccoon Citys gator. Jag ställer mig i kön av förväntansfulla beundrare som är beredd att leda Jill Valentine till säkerhet. Kom igen Capcom, fortsätt ge oss vad vi vill ha. Och tack för årets bästa spel. <3

 

Vilka spel har ni tyckt varit bäst i år? Lämna oss en kommentar här nedanför! :)

Av Christoffer Heijerdahl

Publicerat 11 december 2019

Bli först med att kommentera


Skicka

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender