Publicerat 18 november 2019

Star Wars: Jedi Fallen Order

Recension - Star Wars Jedi: Fallen Order

Vi har spelat Respawns efterlängtade Star Wars-spel, Star Wars Jedi: Fallen Order

”Hopp är en bra sak - kanske den bästa av saker, och bra saker dör aldrig.”
-          Stephen King
Ibland är det faktiskt svårt att tänka mig ett liv utan Stjärnornas Krig. Ett liv utan långa nätter spenderades framför tv:n i min Darth Vader-pyjamas. Att förväntansfullt stå i biokön och därefter se det legendariska öppningstexten rulla förbi på filmduken, nästan likt en religiös upplevelse.  Ja, man behöver inte konstatera något annat än att Star Wars är och kommer förbli en viktig sak i mitt liv. Inte minst var det detta som en gång i tiden startade mitt intresse för filmskapande, och skrivandets kraft likaså.

Trots att filmerna haft en enorm betydelse för mig har även spelen under åren underhållit på olika vis. Battlefront-spelen som jag verkligen gillade, likaså Kyle Katarns olika äventyr i Jedi Outcast-serien. Slutligen i mer modern tid har Dice tolkning av Battlefront-serien fått mig att spendera otaliga timmar, och lyckligtvis börjar del två i serien bli ett riktigt bra spel nu. Det har varit en hel del fokus på flerspelartitlar den senaste tiden och med Star Wars: Jedi Fallen Order vill Respawn Entertainment belysa kraften i ett riktigt välgjort narrativ. Detta introducerar oss för jedi-lärlingen Cal Kestis, och dennes kamp mot ett oerhört stort hot.

Imperiet har makten, men hoppet finns fortfarande.

Rent tidsmässigt befinner vi oss i en orolig tid för galaxen. Det galaktiska Imperiet har rest sig till makten och kejsare Palpatine sitter säkert på sin tron. Darth Vader och dennes inkvisitorgrupp har fått i uppgift att jaga och tillintetgöra samtliga överlevande jediriddare. Från Imperiets sida har lögnen om jediorderns förräderi brett ut sig och de få överlevande har antingen gått i exil eller försökt anpassa sig till en värld bortom deras kontroll. Det är här vi finner vår unge hjälte, fångad bakom en osäker och tämligen farlig framtidssyn.

Berättelsen som följer berättar en klassisk hjälteark som finner en familjär känsla i sitt källmaterial. Cal och sin nya mentor Cere Jundus letar efter ett nytt sätt att återställa den forna jediordern och ta upp kampen mot Imperiet. Till hjälp har de den pratglade kaptenen Greez Dritus som tillsammans med den charmiga droiden BD-1 står för mycket av spelets humoristiska inslag.

Narrativet tar mig som spelare till en mängd olika planeter i galaxen, både välkända men även nya destinationer. Som vanligt när det kommer till spoilertunga detaljer väljer jag att inte berätta mer här, dock kan jag med glädje säga att Fallen Order levererar en stark berättelse som både ingjuter hopp i äventyrsgenrer och Star Wars-licensen.

“Du kan inte stoppa förändringen, mer än du kan stoppa solen från att gå ner”

Att man från EA och Respawns sida nu helhjärtat fokuserat på en berättelse för en spelare, fri från både mikrotransaktioner och säsongspass får mig att höja på ögonbrynen. I detta avseende är denna titel en utomordentligt frisk fläkt i ett spellandskap som numera nästan förväntar sig nedladdningsbart material. Det du köper är det du får, inga lösa trådar och inget krystande bakom kulisserna. Frågan om denna modell faktiskt blir tillräckligt gynnsam för EA’s breda marginaler återstår att se.

Spelets tekniska sidor skiner med ett antal dubbelsolar mot oss. Grafiskt har man en trevlig stil med tillsynes sömnlös animation. Få gånger under min genomspelning märkte jag av några tydliga begränsningar på detta plan. Dock har min Playstation 4 Pro ibland svårt att hänga med i sin bilduppdatering och detta märks tydligast när nya platser introduceras eller många saker händer samtidigt på skärmen.

Skådespelarinsatserna är höga och trovärdiga. Gotham tv-stjärnan Cameron Monaghan levererar en stark prestation som den målmedveten men samtidigt splittrade Cal. På samma plan är det fantastiskt att återse Forrest Whitaker i ett Star Wars-projekt, då hans gestaltning av Saw Gerrera är fortfarande tung i sammanhanget.

Musiken som är skriven av Stephen Barton och Gordy Haab (som tidigare även skapat musikstyckena till Ea’s tolkningar av Battlefront-serien) är pompös. Jag gillar verkligen att man genom musiken vågar sticka ut lite extra i de mörkare partierna, då tidsperioder vi befinner oss i är oerhört svart och svår för protagonisterna. Mycket hommage till tidigare verk märks också av och man lyckas hålla en god balans med gammalt och nytt.

“Jag är en med kraften. Kraften är med mig.”

Kontrollen och spelets stridssystem har diskuterats vilt den senaste tiden. Man har på förhand sett inspiration både från Dark Souls-spelens upplägg, samt ett större fokus på mer koordinerade attacker än ett typiskt hack & slash-spel. I detta avseende är alla rebelliska iakttagelser korrekta, då Jedi: Fallen Order kräver mer från dig som spelare än tidigare titlar. Att vilt svinga sin ljussabel omkring sig kommer snabbt få din uthållighet att utplånas, samt att man från Respawns sida motiverat detta med att Cal fortfarande är en lärling under upplärning. Detta medföljer att de olika krafterna som spelaren besitter också måste avvändas både strategiskt och i rätt tidpunkt. Jag gillade att dessa element gjort striderna betydligt tyngre i utförandet, där en grupp med Stromtroopers i längden kunde bli ett okej motstånd.

“Ett nytt hopp”

Sammanfattningsvis är jag väldigt imponerad hur Respawn hanterat och vördat sin ingång i en serie jag länge älskat. Man har genom en tydlig Star Wars-berättelse lyckats introducera nya platser och karaktärer på ett trovärdigt sett. Med en bra teknisk grund och ett stridssystem som levererar mer djup till upplevelsen kan jag inte annat än att le. Du som längtat efter ett spännande och regelrätt Star Wars-spel behöver inte gå mycket längre än så här. Star Wars Jedi: Fallen Order levererar massor av kraft inför vinterns kalla kyla och är ett av årets bästa spel.

9

Publicerat 18 november 2019

Star Wars: Jedi Fallen Order är allt som jag velat se från ett actionäventyrsspel. Ett av 2019 års guldklimpar helt klart!