Feedback

Av Christoffer Heijerdahl

Publicerat 24 oktober 2019

MediEvil

Recension - MediEvil

Vi har tagit en titt på nyversionen av MediEvil, här på Spelnyheterna.

”Rättvisa är bättre än ridderlighet om vi inte kan få både och.”

-          Alice Stone Blackwell (1857-1950)


De senaste åren har många spelföretag fått upp ögonen för oss nostalgiker. Människor som på ett eller annat sätt haft kopplingar till dåtidens stortitlar. Det känns som fokuset på att återbesöka världar vi en gång förälskade oss i är mer aktuellt än någonsin och speltitlar så som Crash, Spyro, Shadow of the Colossus och Resident Evil 2 är bara några exempel på spel som återvänt till världen i ny skrud.

Det råder inga tvivel om att spelbranschen behöver en plats för att minnas tillbaka, och personligen är jag väldigt nyfiken på vilken serie som blir nästa att återuppstå från mörkret och dammet. 

 

Humorn är fortfarande central i upplevelsen.


Det ursprungliga Medievil utvecklades av SCE Cambridge och släpptes första gången 1998 till det första Playstation. I detta äventyrsspel tar du upp kampen mot de onda i det mytomspunna landet Gallowmere. Den onda trollkarlen Zarok har återvänt och med sig har han en arme av demoner och odöda.

Det blir vårt uppdrag som den ”nyväckte” riddaren Sir Daniel Fortesque att återigen berika världen med sin närvaro och tillintetgöra hotet en gång för alla. Resan som sträcker sig över de olika landskapen är ofta hektiskt och fiendehorderna avlöser varandra i snabb takt. Som tur är bevisar Medievil att resan är värd och faktiskt väldigt trevlig att ta sig igenom. 

 

Besök spännande världar.



Berättelsen som följer sänder samma signaler som valfri hjältehistoria med riddartema. Det finns ett tydligt mål i narrativet, det goda mot det onda. Under dessa förutsättningar behövs ingen mer motivation i dess scenarion. Medievil vet sina styrkor och spelar många kort rätt. Genom resan innesluter man sin spelare totalt i världen och dess många hemligheter.

Resultatet blir en titel som genom nyvunnen grafisk prestanda och med ett ordentligt dopp i hyllningarnas djupa sjö finner skatter begravda på botten. Kampanjen bjuder också på många miljöombyten, spännande bossar och en rad andra saker att upptäcka i föremålsväg. 

 

Det visuella har fått sig en upprustning. 


Visuellt är Medievil imponerande med många förbättringar från sitt original. Animationer, miljöer, texturer och ljussättning är alla uppolerade och ger ett betydligt bättre flyt i sitt utförande. Men även här märker man att spelets grund lagts i en annan tidsålder, både spelets presentation och dess knaggliga röstskådespelare för mitt sinne tillbaka till 90-talets glansdagar.

Så för en nostalgikers hjärta finns här glädje att hitta. Allt blir ofta väldigt dramatiskt, och man spelar verkligen ut den sista droppen humorn på ställen man inte trodde ordet existerade. Det känns oerhört rätt när man som studio väljer att återskapa en känsla från förr.

Musiken levererar fortfarande en väldigt mysig stämning till sina olika nivåer och mycket har återskapats i högre kvalitet. Kameran och kontrollen har också putsats upp en del, men jag känner fortfarande att vissa partier är klumpiga i sitt utförande. En annan sak  som också irriterar en del är att spelet fortfarande inte inkluderat checkpoints till sina nivåer, något jag verkligen hade hoppats på. Jag tror verkligen att utforskandet utan rädslan för omstart skulle bli betydligt bättre.


Zarok måste stoppas.


Sammanfattningsvis känns MediEvil som en stabil titel i gänget av återskapelser. Det finns ett tydligt fotavtryck i dåtidens speldesign och känslor, samtidigt som dagens visuella teknik hunnit ikapp många områden.

Spelet är snyggt, humoristiskt och skänker en känsla av enkelhet i sitt upplägg, en känsla jag ibland saknar. För en annan som endast spelat originalet en gång tidigare fann jag mig själv imponerad över hur mycket jag knöt an till världen och dess karaktärer. Man har lyckats förvaltat sitt arv väl och jag hoppas verkligen en ny generation faller för vår modige benrangelhjälte och hans många galna äventyr. 



7

Av Christoffer Heijerdahl

Publicerat 24 oktober 2019

MediEvil leverar många skratt och galna upptåg. En snygg återskapelse i både grafik och ljud och en stor värld att utforska. Dock finns partier då både kameran och spelets kontroll fortfarande känns väldigt föråldrad.

Bli först med att kommentera


Skicka

Senaste nyheterna om MediEvil

Läsarnas spelbetyg

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Antal röster: 0

MediEvil

Lanseringsdatum: 1 oktober 1998

Enhet: Sony Playstation, PSP

Genre: Plattform, Action, Äventyr, Pussel

Utvecklare: SCE Cambridge Studio, Guerrilla Cambridge

Antal spelare: 1

Betyg: 7/10Läs recensionen »

Spelets rekommenderade ålder är 12 år och uppåt.
Läs mer

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender