Publicerat 10 oktober 2019

Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

Recension - Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

Vi har testat den senaste delen i Ghost Recon-serien, Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

"Jag är villig att medge att alla människor är mina bröder, men jag påstår samtidigt att jag har fått en massa dåliga släktingar."
- Josh Billings (1818-1885)

I den senaste delen av den nästan årliga Ghost Recon-serien landar vi på en gudsförgäten ö under fiendens kontroll. Efter ett attentat blir vi obedda att tillintetgöra militärmakten som gripit taget om territoriet, men detta uppdrag visar sig snabbt vara lättare sagt än gjort. Saker och ting går snabbt fel och vi finner oss ensamma bakom fiendernas linjer. Vårt uppdrag är nu att infiltrera och samtidigt komma levande från platsen. I vanlig ordning får vi möjligheten att använda en rad olika vapenklasser, fordon och andra tillbehör i våra uppdrag och bidrar till en trevlig variation.

Berättelsen som följer Wildlands slut utspelar sig på den futuristiska ön Auroa, som efter ett antal belägringar nu ligger under "Vargarnas" makt. Denna exilmilitär har med avancerad drönarteknik lagt vantarna på samtliga tillgångar och planerar nu större saker under deras ledare Cole Walker (välspelad av The Punisher-skådespelaren Jon Bernthal). Dock blir narrativet aldrig riktigt den spänningsfyllda överlevnadshistoria som först berättas. Uppdragsdesignen var något jag kritiserade en del hos Wildlands och trots att Breakpoint har en del spännande stunder finns den ojämna råda tråden närvarande även här. Basen som du återvänder till gång på gång känns också väldigt oinspirerad.

Helikopter är ett av fordonen du kan använda.

Rent tekniskt brister det även många gånger för Breakpoint, både visuellt och i buggform. Texturer som inte laddar in, en korkad fiende-intelligens och fordon som fortfarande är ganska så svårkontrollerade i perioder. Animationerna och röstinsatserna är väldigt ojämna och det är utan tvekan Bernthals gestaltning av Walker som höjer ribban på detta plan. Ljudbilden och musiken är desto bättre och levererar trevliga stycken och explosiva vapenåterbildningar. Breakpoint har även redan fått utstå en hel del kritik på grund av dess tunga fokus på mikrotransaktioner, då nästan allt som finns går att köpa för riktiga pengar från start.

Ett stort fokus med Breakpoint (så även tidigare Wildlands) är fokus på samarbete hos spelare. Co-op möjligheterna inkluderar att sömnlöst hoppa in i någon annans kampanj för lite assistans, samt möjligheten att själv tjäna extra föremål och vapen. Även det nya flerspelarläget Ghost Wars utmanar dig och några vänner emot andra spelare i ett farlig eldstrid. Breakpoints största plus för min egen del är att det fortfarande känns stabilt i själva skjutandet och utforskningen, och gör att i sessioner tillsammans med någon annan faktiskt underhåller. Dock finns det mycket att jobba på för spelet och jag hoppas Ubisoft lägger lika mycket krut på detta som med Wildlands i sitt efterarbete.

- Christoffer Heijerdahl

Betyg:  6/10

Fienderna finns överallt.

En andra åsikt - Anders Eklöf

Ghost Recon: Breakpoint är på många sätt en symbol för vad som är fel på spelindustrin idag. Spelet är fullproppat med mikrotransaktioner och andra saker du kan betala för, det har en enorm öppen värld med förvirrande många och olika uppdrag att ta sig an och en halvdan berättelse som jag inte bryr mig om.

Det är visserligen ganska kul att beta av några uppdrag tillsammans med en vän (i det här fallet Christoffer Heijerdahl) och det är inget fel på den grundläggande spelmekaniken. Det är skapligt underhållande att skjuta, gömma sig för fiender och ratta runt olika fordon. Problemet ligger i att varken presentationen, berättelsen eller själva upplägget gör något nytt eller ens inspirerande, utan det är mest en grå sörja av sånt vi har sett förut.

Efter den stund jag tillbringat med Ghost Recon: Breakpoint inser jag att det inte finns något som lockar mig att fortsätta, utöver möjligtvis att spela det med någon annan. När det finns så många andra intressanta spel därute, finns det ingen anledning till att jag skulle vilja lägga min tid på den här evighetslånga trötta soppan.

Betyg: 5/10

6

Av Redaktionen