Publicerat 23 september 2019

Borderlands 3

Recension - Borderlands 3

Vi har (äntligen) spelat Gearbox efterlängtade titel, Borderlands 3.

"Att analysera humor är som att dissekera en groda. Ingen tycker egentligen om det, och grodan dör för det mesta."
- E. B. White (1899-1985)

Borderlands 3 är mer av det goda, på gott och ont. Redan från start märks det tydligt att Gearbox och 2K velat göra en uppföljare där igenkännaelsefaktorn ständigt lyser stark med sin närvaro. Från de allra första replikerna från Claptrap till den oemotståndliga humorn levererar Borderlands 3 ett utomordentligt tillskott till en serie som så många kommit att älska.

Dock medför detta också att man inte alltid vågar ta ut svängarna på många sätt och vis. Ofta under in genomspelning går tankarna fram och tillbaka gällande utvecklingen av serien, men i all ärlighet finns det faktiskt de serier som inte behöver förnyas.

Borderlands 3 är helt galet.

Resan startar på planeten Pandora, så som många gånger innan. Djupa och inlevelsefulla introduktioner avlöser varandra, allt ackompanjerat av passande musik. Helt plötsligt bryts idyllen och jag vaknar till.

”Åh jävlar, den där killen blev precis överkörd i takt till rockmusik” är meningen jag bygger upp inuti mitt huvud samtidigt som jag skrattar frenetiskt.

Humorn har alltid varit oerhört central till upplevelsen och det tredje spelet vrider upp nivån rejält. Få gånger i spelväg har ett mer klockrent manus presenterats (i alla fall när det kommer till skrattreflexerna). När dammet från introduktionen har lagt sig får vi chansen att välja en utav fyra valbara valvjägare.

Nya karaktärer med unika egenskaper.

Sirenen Amara med sina telekinesi-krafter, skjutfantasten Moze som åker inuti en jätterobot, hårdhudade Zane med många bollar i luften, samt djurskötaren FL4K. Var och en innehar speciellt utformade förmågor som drastiskt förändrar spelreglerna i världen, samt hur du väljer att lägga upp din strategi. Något jag verkligen gillar är hur stor skillnaden det faktiskt blir i de olika klasserna, och kommer troligen bli anledningen till ett antal genomspelningar framöver.

Den kanske största nyheten (i mitt tycke) är möjligheten att faktiskt se sig om i universum, och då menar jag inte enbart på Pandora. Borderlands 3 ger dig nämligen möjligheten att utforska nya planeter för ännu fler exotiska skatter. Huvudberättelsen ger dig också uppdraget att sätta stopp för de onda Calypso-tvillingarna som med sin kult ”Valvets ungdomar” skapat panik och förödelse i universum. Och inte kan vi som arma valvjägare motstå lite rått våld och lemlästning, eller hur?

Lyckligtvis levereras spelet med en nästan pervers mängd vapen. Här finns sakerna för alla smaker och jag fann mig ofta sittandes i valet och kvalet mellan puffrorna. Valmöjligheterna är så enorma att det ibland blir jobbigt att behöva välja vad man ska kasta och vad man ska behålla. Oavsett vilka leksaker som väljs kommer resultatet kantas av explosioner, en gnutta blod och någon kaxig replik över spelbrädet.

Psykopater överallt.

Borderlands 3 fortsätter med samma visuella stil som de tidigare spelen. En cellshaded grafisk design kombineras med ett galet karaktärsgalleri där utformningen nu nått högre höjder. Jag gillar verkligen att man också vågar återbesöka tidigare kreationer för uppgradering och nytänkt. Enorma explosioner och spännande miljöer avlöser varandra i ett fasligt tempo och jag blir ofta påmind varför utforskningen är så rolig i denna serie.

Dock är det just här på den tekniska sidan jag hittat en del skavanker. Jag upplevde vissa gånger buggar i världen, med vapen som försvann och röstdialog utan ljud. Även bilduppdateringen på min Playstation 4 Pro har varit lite svajig när mycket hänt på skärmen samtidigt. Inget som direkt förstört min upplevelse, men som ändå gjort sig påmind tid till tid.

Ljudbilden är bombastisk och levererar en musikslinga av fartfyllda låtar med en klang av nostalgi i bakgrunden. Allt med det tekniska känns väldigt mycket som en hyllning till det som har varit, och Gearbox fläskar till det oändligt i detta ändamål. Röstskådespelarna levererar stadiga repliker och lyckas få karaktärerna att lysa ännu starkare, inte minst är det Jim Foronda som återigen briljerar som Claptrap.

Calypso-tvillingarna gör livet surt.

Spelmöjligheterna är även dem fortsatt starka och erbjuder ett gäng möjligheter för flerspel. Co-op med vänner fungerar sömlöst och inkluderandet av lokalt co-op uppskattas alltid. Man introducerar även ett nytt system att hantera lootandet i spelet. Med detta aktivt splittras alla skatter jämnt med partyt du spelar med, alla får något för mödan och ingen blir förbannad och krossar ett fönster i vredesmål.

Man kan naturligtvis välja att spela så som de tidigare spelen spelats, dock görs detta på egen risk kring dina vänskapsband. Jag tror att i ärlighetens namn så har Borderlands och Mario Kart-serien skördat fler vänskapsoffer än någon annan serie, så spela schyst.

Vapen, explosioner och kaos.

Sammanfattningsvis levereras Borderlands 3 med mer utav allt du kommit att älska med serien, och då menar jag verkligen allt. Här finns mer blod, fler platser att besöka, vapen så många att jag inte orkar räkna och samma skrattretande humor inkluderat. Allt känns som ett stort hommage och det känns väldigt trevligt att man vågar utöka sina skådespelsplatser till nya planeter och områden. Ett skruvad och trevligt narrativ med en rollista av minnesvärda karaktärer.

En del skavanker på den tekniska sidan så som buggar och en del svajighet i perioder för bilduppdateringen. Man fortsätter premiera möjligheten för flerspel både med sitt lokala co-op och med sömnlös interaktion över nätet. Nya möjligheter att dela dina skatter öppnar också upp för mindre konflikter, vilket alltid är trevligt. Ser framemot vad Gearbox levererar framöver för titeln, jag är sugen på att fortsätta spela länge till.

9

Publicerat 23 september 2019

Borderlands 3 är helt galet underbart. Skrattretande humor blandas med ett intressant narrativ och minnesvärda karaktärer. Ett spel som kommer underhålla många timmar framöver.