Publicerat 18 oktober 2019

eFootball Pro Evolution Soccer 2020

Recension - eFootball Pro Evolution Soccer 2020

Martin har lagt fotbollsdojorna på hyllan för att testa Konamis nya flaggskepp inom eFotbollen!

Den 30 juni i år slog nyheten om att giganten inom fotbollsspel, EA Sports FIFA, förlorat rättigheterna för klassikerklubben Juventus FC till huvudkonkurrenten PES, ner som en bomb. Fifa, som alltid varit kända för att sitta på rättigheterna till de största klubbarna i fotbollsvärlden har under de senaste åren börjat förlora allt mer mark till Pro Evolution Soccer. Tidigare i år meddelade också de japanska utgivarna att de har ingått ett samarbete med klubbar som Bayern München och Manchester United, även om dessa inte var helt exklusiva för PES.

eFootball PES 2020 är en ny satsning från Konami för att få fler esports intresserade att pröva på serien.

På många sätt är detta ett avgörande år för PES. Hela serien har ändrat namn för att attrahera allt fler spelare som intresserat sig för esportsfotbollen. Partnerskap med det europeiska fotbollsförbundet UEFA har även ingåtts för att kunna erbjuda kommande innehåll kring Europeiska Mästerskapen nästa sommar. Detta utgör på sätt och vis en anmärkningsvärd utvidgningsperiod för Konamis långvariga serie som definitivt är skräckinjagande för rivalen Fifa.

I vanlig ordning är det däremot på planen som Pro Evolution Soccer imponerar som mest. Ett exempel på detta är det förbättrade “noggranhetssystemet” som kräver större exakthet av dig som spelare och där felpass får större konsekvenser. Mekaniken straffar helt enkelt ointelligenta passningar och skott. I PES 2020 tvingas du även tänka mer noggrant över hur du bygger upp attacker och genererar poängchanser. Att försöka vända sin spelare snabbt när denne passerar en lagkamrat är nu inte lika enkelt som tidigare då bollen mer än ofta kommer att fara iväg i motsatt riktning.

Själva bollen studsar och agerar dessutom mer realistiskt i årets upplaga, genom att snurra och svänga på fler autentiska sätt. En mängd nya spelaranimationer och rörelsemönster gör det även möjligt för dig som spelare att pröva på nya experimentella attackscenarier. PES 2020 uppmuntrar helt enkelt till ett mer kreativt spel på plan, vilket i slutändan ofta resulterar i makalöst vackra mål.

Grafiken är utöver det vanliga i årets spel!

Självklart finns det också plan där årets upplaga av Konamis spelserie hade kunnat lyfta ytterligare ett par nivåer. När du exempelvis spelar mot datorn kommer du stundtals att upptäcka de lägen där spelare tenderar att misslyckas med att ta emot en enkel pass eller röra sig mot bollen i uppenbara situationer. Som tur är stör inte detta märkbart på det stora hela och allt som allt så flyter de flesta matcher på som vanligt. Däremot hade det varit trevligt om utvecklarna la mer tid på datorns agerande i framtida upplagor.

En av de mest uppenbara skillnaderna jämfört med Pro Evolution Soccer 2019 är den nya standardkameravinkeln. Den är något lägre och gör synfältet lite bredare. Detta för att försöka simulera känslan av hur det är att se en riktigt fotbollsmatch på TV hemma från soffan. Däremot tycker jag att detta snarare är till spelets nackdel än fördel då utsikten i snabba omställningslägen, som kontringar, stundtals ligger strax bakom bollens position. Realistisk kanske, men det orsakar för det mesta en irritation då det blir svårt att se dina löpande spelare. Å andra sidan skulle jag säga att det hjälper till att få spelets licensierade arenor såsom Barcelonas, Camp Nou och Juventus, Allianz Stadium, till liv.

PES Master League har blivit uppfärskad med nya filmsekvenser!

Utanför de vita sidlinjerna går det även att hitta många nyheter. Där det kanske mest uppenbara är PES Master League Remastered. I år ligger fokus främst på den filmiska aspekten av spelläget. Små animerade filmsekvenser har lagts in där du ser din tränare på presskonferenser, under träningar och vid interna möten. Vissa scenarier är även interaktiva och ger dig möjlighet till fler-svarsval. Dessa kan exempelvis påverka dina mål för säsongen eller en spelares moral. Till största del är däremot dessa sekvenser endast till för att vara något nytt och varierande, istället för att ständigt sitta igenom samma tråkiga och oinspirerande menyer.

Nytt för i år är även att du har möjlighet att välja en legendar inom fotbollen som tränare till din klubb. Varför inte leda AC Milan till en ligatitel med den gamle Diego Maradona vid rodret eller ta Barcelona till ännu en Europacupfinal tillsammans med holländska målsprutan Johan Cruyff. Funktionen att kunna skapa din egen personligt anpassade tränare har däremot helt försvunnit i förmån för legenderna. Istället finns nu bara ett ytterst litet urval av förinställda modeller tillgängliga, vilket är ett stort minus från tidigare upplagor då du kunnat skapa din helt egna tränare från grunden.

I tidigare spel var merparten av spelarnas värde extremt orealistiskt. Som tur är har Konami själva insett detta och använder i år “verklighetsbaserad datastatistik” för att förbättra övergångsmarknaden. Såklart kommer det fortfarande finnas lag som betalar överpriser för spelare de inte alls behöver, men åtminstone är avgifterna något så när verklighetstrogna. Det är däremot mycket osannolikt att ett lag slänger extrema mängder pengar på exempelvis en 34-åring som för länge passerat sitt bäst före-datum, men det kommer heller inte att hindra pengargiganter såsom Manchester City att spendera det fyrdubbla för att värva en spelare såsom Robert Lewandowski.

Juventus FC är officiell parter, exklusivt för PES och Konami.

my Club, Konamis motsvarighet till EA’s FIFA Ultimate Team, är som tidigare inget att hänga i julgranen. Spelläget går kortfattat ut på att öppna kortpaket, köpa och sälja spelare, samt låsa upp uppgraderingar. Allt för att vinna så många online-matcher som möjligt. Tyvärr är myClub alldeles för obalanserat då det är på tok för lätt att få tag på sällsynta toppspelare. Det har inte skett några större förändringar när det kommer till spellägets format överhuvudtaget, och allt som allt känns myClub mer som B-laget i jämförelse med FIFA Ultimate Team.

Become A Legend är också tillbaka i år. I huvudsak är det som Master League men med fokus på en specifik spelare. Du kan antingen välja en redan existerande spelare, men det går även bra att skapa din egen personliga avatar, möjligheterna här är oändliga. Tyvärr är även detta spelläge inget speciellt utan mer ett mediokert tidsfördriv om du tröttnar på spelets andra lägen.

PES 2020 erbjuder även ett helt nytt spelläge: Matchday, ett lovande koncept men som på flera vis är en aning förvirrande. Här får du välja ett av två lag på en så kallad 'matchdag' och tävla i gruppspel mot spelare runt om i världen. Ditt mål är sedan att samla tillräckligt med poäng för att få en så hög ranking som möjligt. De spelare med flest poäng kommer sedan att få tävla i en storslagen final som kommer att livesändas av Konami.

Lionel Messi, är han världens bästa spelare? - Ja, om du frågar PES 2020.

Det är tydligt att det är just efotbollen som Konami vill satsa på. Trots att serien lyckats plocka in storlag som Manchester United och Juventus känns PES 2020 fortfarande tomt på licenser. Att inte kunna spela som majoriteten av lagen i Premier League eller Bundesliga känns trist och resulterar i att du ständigt kommer på dig själv med att spela som samma lag om och om igen, vilket lätt blir tröttsamt. Däremot är det på planen som PES 2020 sköter snacket. Med magiska spelaranimationer och rörelsemönster flyter spelet på som aldrig förr och framkallar den där känslan av hur äkta fotboll ska kännas.

Tyvärr så lyfter spelet riktigt aldrig och känns överlag alldeles för likt sina föregångare. Både spellägen och menyer ser ungefär likadana ut som för 4 år sedan vilket genomgående ger ett relativt platt intryck. Att serien inte heller implementerat kvinnliga fotbollsspelare än känns också som en jättemiss, speciellt när Fifa la till detta redan 2015. Hur som helst finns det fortfarande mycket att uppskatta med Konamis senaste steg i serien och innanför de vita linjerna är eFootball Pro Evolution Soccer fortfarande bäst!

8

Publicerat 18 oktober 2019

Konami och PES som så ofta fått spela andrafiol till det mycket mer populära EA Sports Fifa, seglar i år om sin största rival. Med fantastisk grafik och spelaranimationer som är något utöver det vanliga, dribblar sig eFootball PES 2020 enkelt förbi Fifas backlinje och sätter bollen säkert i krysset. En fullträff helt enkelt!

Senaste nyheterna om eFootball Pro Evolution Soccer 2020

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10