Publicerat 25 november 2019

NBA 2K20

Recension - NBA 2K20

Martin har lirat korgboll med de största spelarna från basketens finrum, NBA!

Utvecklarna 2K Sports är tillbaka med nästa steg i sin NBA 2K-serie. Här finns i vanlig ordning mycket att ta del av för den som älskar allt som har med basket och NBA att göra. Gamla fans riskerar däremot att känna sig något lurade då spelet på utsidan lovar mer än vad det faktiskt ger.

Det är på planen som NBA 2K20 är som bäst!

Precis som i tidigare spel i serien har 2K20 båda fötterna på planen när det kommer till gameplay. Spelet flyter på bra och är lätt att kontrollera. Nytt för i år är de uppdaterade rörelsemönstren spelarna har. Detta inkluderar bland annat omslag bakom rygg, falska stepbacks, ojämna steg, och nya finter som inte funnits i spelet tidigare.

Värt att nämna är dessutom att alla spelare också är unika när det kommer till deras individuella rörelsemönster. Trots att detta även funnits med i tidigare spel i serien har det förstärkts ytterligare av det nya märkessystemet. Med hjälp av det kan du nämligen fästa unika förmågor till de spelare som har förmågor som är mindre påtagliga än attribut såsom löpfart eller styrka. Om du exempelvis väljer att använda märket "Pogo Stick" på en spelare såsom världsstjärnan Anthony Davis, som dessutom pryder spelets omslag, kan denne snabbt omgruppera sig efter ett blockerat skott. Detta kan i sin tur göra det mycket lättare att blockera fler skott på kort tid. Märkessystemet är ett mycket välkommet inslag till 2K-serien och jag hoppas att utvecklarna lägger ännu mer krut på funktionen i kommande titlar.

Spela som de största stjärnorna! Alla med unika egenskaper!

Spelets tre svårighetsgrader låter även dig som spelare få välja vilken typ av spel du vill spela. Rookie-inställningen, som namnet antyder, låter dig bekanta dig med kontrollen utan att datorn kör över dig från första visselblåsningen. Pro-inställningen är det mest välbalanserade läget som fungerar bäst först då du bemästrat spelets grunder. All-Star är å andra sidan raka motsatsen och därför ganska svår. För att lyckas klara av den måste du verkligen veta hur du använder alla spelare på bästa sätt samt i vilka situationer du behöver olika specifika egenskaper.

När det kommer till grafik är spelet återigen något utöver det vanliga. Välkända spelare såsom Stephen Curry, Kyrie Irving, Elena Delle Donne och LeBron James är i princip identiska med sina verkliga motsvarigheter och är inte  svåra att ta miste på. Atmosfär och spelupplevelse är i och för sig aldrig något som NBA 2K-serien varit dålig på. Alla matcher i spelet presenteras med precis samma inramning som vi känner igen från TV, vilket får en att nästan tappa hakan över hur detaljerat allt känns. Allt ifrån cheerleaders, maskotar, managers, domare, och en autentisk publik skapar en känsla och trovärdighet som få sportspel idag lyckas med.

Äntligen kan du spela som kvinnliga spelare från WNBA!

Däremot är det inte bara grafiskt spelet imponerar. Ljudet när basketbollen träffar planen, gnisslet från spelarnas skor mot golvet, kommentatorernas djupa inlevelse och publikens hejarop samt applåder fogar samman en obeskrivlig mix av kärlek, svett och tårar. Plötsligt känns det som att jag står där mitt bland publiken i Los Angeles en sen septemberkväll och hejar på mitt lag. Dessutom är spelets soundtrack precis vad en kan önska. Här finns allt från trap till hip-hop, Calvin Harris till Drake, vilket passar väl in med den övriga känslan som NBA 2K20 ger en.

Ett annat kärt återseende är också MyCareer, spelläget där du tar kontrollen över en ung aspirerande baskettalang, i år känd som Che. Du avgör helt själv hur du vill att din spelare ska se ut genom att välja ansiktsform, hårfärg, frisyr, fysik och så vidare. Tyvärr känns designmöjligheterna fortfarande på tok för för begränsade vilket gör att din karaktär inte alls känns särskilt personlig. Däremot kan du i vanlig ordning scanna in ditt ansikte med en app för att sedan överföra det till spelet.

2K fortsätter att imponera med detaljerad grafik och underhållande spellägen!

I ett par år har 2K: s MyCareer varit mer eller mindre lite av en katastrof. Både röstskådespelet och handlingen har legat på en oerhört låg nivå och för det mesta har hela spelläget känts relativ linjärt. I 2K20 finns däremot en intressant och verklighetsbaserad berättelse om en collegegrabb som ställer sig upp emot organisatorisk fusk, vilket orsakar osämja i laget och gör att Che’s plats hänger löst.

Kampanjen är sig i övrigt likt. Inte mycket har förändrats här med undantag för att mikrotransaktionerna har blivit allt fler. Ett fullprisspel som ständigt försöker få dig att betala extra för allt från frisyrer och tatueringar till kläder känns ärligt talat ganska ruttet. Till och med poäng som är nödvändiga för att din karaktär ska kunna utvecklas och bli en bättre basketspelare, kan köpas för riktig valuta. Det går att få tag på poäng på annat vis, men då får du vara beredd på att tillbringa en hel del tid med att spela matcher och genomföra träningar tills tummarna värker.

I vanlig ordning återfinns även klassikern MyLEAGUE. Här har du fria händer att ta över ett valfritt NBA-lag och leda det till slutspel och ligaguld. Som manager får du kontroll över allt vad som innebär när det kommer till att basa för ett eget basketlag i USA. Dina uppgifter som boss sträcker sig mellan allt från att införskaffa personal till att plocka ut ditt lag inför varje match.

Placera bollen läckert från håll och klipp en välförtjänt trepoängare!

Möjligheten att skapa ett helt eget NBA-lag finns även. På spelets hemsida kan du ladda upp en egen logga, sponsorbilder, reklamfoton med mer. Det går också att designa matchställ och arenor med helt fria händer. Var i det stora landet du väljer att placera ditt lag har olika konsekvenser för hur många som kommer och tittar när ditt lag spelar, vilket har stor betydelse då det gäller att sälja ordentligt med biljetter till varje match så att du senare kan locka till dig storspelare med hjälp av feta lönecheckar. Självklart skapade jag återigen Spelnyheterna Speeders med hela redaktionen i truppen och vi gled ostoppbara igenom hela ligan och vann allt som gick att vinna. Ett kul spelläge för dig som gillar att vara kreativ men det finns tyvärr inget nytt i läget i år. MyLeague har varit starkt i flera år utan att de fått några större tillägg eller uppdateringar. Förhoppningsvis är det sista gången och vi hoppas på fler uppdateringar nästa år!

En av de mest anmärkningsvärda nya funktionerna i år är inkluderingen av Women's NBA (WNBA). Efterfrågan på kvinnliga spelare i 2K succé-serie har varit stor, och i år har utvecklarna äntligen lyssnat. I NBA 2K20 finns en hel uppsättning av kvinnliga spelare och lag. Allt från presentationen, till domare, kommentarer och tränare är unika för WNBA. Tyvärr går det däremot inte att starta en MyLeague-karriär med något kvinnligt lag vilket känns som bortkastad potential.

NBA 2K20 har 18 helt nya lag som du kan spela med!

NBA 2K20 fortsätter i vanlig ordning att vara en av de ledande titlarna inom sportgenren i högsta graden på basketmarknaden, då den största konkurrenten EA NBA Live inte verkar få en uppföljare i år. Spelet är även starkt när det kommer till annat såsom grafik, licenser, MyCareer och MyLeague. Däremot känns det inte som om något, utöver de spelförbättringar du kontrollerar dina spelare med, har uppdaterats. Att serien numera även verkar vara beroende av microtransaktioner för att fungera normalt känns inte heller särskilt kul och trenden verkar inte heller vara på väg ner, tvärtom verkar det bara bli värre.

NBA 2K20 är hur som helst ett fullfjädrat basketspel som ger förstågångsspelaren precis vad den vill ha. En värdig NBA-upplevelse med tunga licenser och en atmosfär som är något utöver det vanliga. För vana spelare som återvänder till serien varje år för att hoppas på nya stora uppdateringar och förbättringar kan NBA 2K20 däremot ses som något av en besvikelse. Trots det är det svårt att inte rekomendera NBA 2K20, speciellt med tanke på den icke existerande konkurrensen från andra utvecklare.

7

Publicerat 25 november 2019

NBA 2K20 imponerar som alltid på planen. Med läcker grafik, välarbetad ljudbild och en spelmekanik som bara blir bättre och bättre, är spelet svårslaget. Däremot kommer detta stundtals i skymundan till förmån för ett hav av mikrotransaktioner som trycks upp i ditt ansikte titt som tätt.

Senaste nyheterna om NBA 2K20

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10