Publicerat 26 augusti 2019

Control

Recension - Control

Vi har spelat finska Remedys senaste släpp, Control.

Hur många saker har inte fått sitt värde för att de sker i rätt ögonblick.
- William Shakespeare (1564-1616)

Finska Remedy har under åren haft en mängd actionpackade titlar under sitt bälte, inte minst Max Payne-spelen. Efter dessa valde de att börja utforska mer ovanliga ämnen i spelsammanhang, gå mer åt de okända och ockulta hållet. Med Alan Wake visade de att deras stora fokus på narrativ stod i stadigt centrum, vilket ibland fick spelupplevelsen att bli aningen sekundär. Med Quantum Break nischade de istället ut hybriden mellan spel och tv-serie och jag gillade det skarpt. Nu var det ett par år sedan Quantum Break släpptes och Remedy har sedan dess jobbat vidare på samma linje, skapa något "märkligt".

Control är inget revolutionerande spel i den bemärkelsen, det lånar helt ärligt en hel del från föregångaren Quantum Break, inte minst i dess speldesign. Ändå kan jag inte låta bli att bli trollbunden på nytt av starka karaktärer, spända omgivningar och en musik som skär igenom en, likt en klick smör under sommarvärmen. Jesse Faden ansluter sig snabbt till listan av intressanta protagonister och Control håller Remedys kvalitetsplan stabilt.

Använd kraften.

Jesse Faden, en stark och orädd kvinna går sakta in genom dörrarna till FBC's (Federal Bureau of Control) huvudkontor på Manhattan. Efter en mystisk händelse under sin barndom har hon varit ständigt på jakt efter svar. Hon söker febrilt efter sin lillebror, som kidnappades under dessa händelser av just denna byrå. Det är ovanligt tyst i receptionen och vår hjältinna fortsätter längre in i byggnaden. Allt är övergivet, inga småsamtal framför kopiatorn och inget kaffeslurpande på kontoren, allt är bara tyst. Ovanligheterna avlöser varandra och vi finner oss ganska snabbt på chefens kontor.

Skit också, chefen är död och det verkar till en början vara ett självmord. Bredvid kroppen ligger ett märkligt vapen och vi plockar upp det. Här början mystiken som ligger till grund för äventyret. Vi blir kontaktade av ett högre plan som upplyser oss om att FBC är under attack av en okänd kraft som får namnet "The Hiss". Detta väsen tar över människornas kroppar och använder dem emot sina fiender. Jesse måste nu ta upp rollen som ny direktör för FBC, dels för att stoppa The Hiss från att förgöra resten av världen, men även för att söka svaret kring hennes brors försvinnande. Upplägget doftar valfritt avsnitt av Arkiv X och detta är aldrig något negativt i min bok.

Periodvis är Control riktigt obehagligt.

Control handlar i grund och botten om att använda vapen, häftiga förmågor och allmän utforskning för att narrativet framåt . Som tidigare nämnt lånar Control många saker från sin föregångare och har likt Quantum Break försett sin protagonist med extraordinära krafter. Du kan förflytta objekt, snabba upp dina egna rörelser och hantera olika vapen. Allt detta resulterar i att man ofta känner sig som en riktigt superhjälte när man utplånar stora mängder fiender i intensiva dueller. Spelet känns också alltid väldigt belönande då föremål, förmågor och fynd hittas i rasande fart.

Man lägger också väldigt mycket fokus på att få sina karaktärer att representera något unikt till situationen. Från den energiska vetenskapskvinnan Emily till den mer jordnära vaktmästaren Ahti. Alla finns där för att fylla sin funktion och förbereda dig som spelare för vägen framåt. Man lägger heller inga begränsningar hur du väljer att tackla ditt eget karaktärsbyggande. Föredrar du mer hälsa eller en högra kraftnivå? Valet är ditt att utforma i din egen takt.

Stora explosioner avlöser varandra.

Control imponerar rent tekniskt med en snygg grafik och en maffig ljuddesign. Jag gillar verkligen hur man valt att bygga upp spelvärlden, mycket likt de tidigare titlarna studion ligger bakom. Stora områden att utforska blandas med visuella fotavtryck som bara skriker Remedy. Att presentera sin titel på detta filmiska sätt kommer kanske inte tillfredsställa alla spelare, men för en cineast som mig är det konstant ögongodis. Rubriker, dialoger och allmänt dramaturgiska verktyg används för att betona det filmiska känslan.

Dock märker jag periodvis att min Xbox One har svårigheter att hantera alla stora explosioner och när många fiender är på skärmen samtidigt, vilket drar ner bilduppdateringen ordentligt. Det kan nästan hacka till under dessa händelser och något som drar ner den annars höga visuella nivån. Jag har även sprungit på en del tekniska buggar under resans gång.

Ljuddesignen och musiken är också väldigt bra mixad till helheten. Här finns de bombastiska och de minimaliska tonerna som behövs i stundens hetta. Allt ifrån vapen till omgivningsljud låter oerhört imponerande och jag har haft mer än en skräckupplevelse involverande The Hiss-röster i korridorerna. Det blir påtagligt och väldigt intensivt i perioder.

Jag vill också slå ett extra slag för ett riktigt bra skådespeleri, särskilt från Courtney Hopes gestaltning av Jesse Faden. Hon ger rikligt med nivåer till sin karaktär och vågar utforska brett. Intrycken som följer visar ofta spår på det trauma som karaktärer faktiskt bär med sig och hemligheterna bakom alla val. Jag kan heller inte släppa stunderna med den finska vaktmästaren Ahti, dessa små guldklimpar förgyller.

Vad är det som händer egentligen?

Sammanfattningsvis har jag haft en väldigt underhållande tid med Remedys senaste släpp. Då jag var i skaran som verkligen gillade deras tidigare spel Quantum Break kommer detta med en "mer av det goda"-känsla i bagaget. Control bjuder på en intressant berättelse med träffsäker action och ett riktigt bra skådespeleri. En musik och ett ljud som hänför och en bild som oftast ligger rätt.

Dock har jag stött på en del buggar under min genomspelning och min Xbox One har periodvis haft svårt att hänga med i sin bilduppdatering. Jag är dock inte det minsta missnöjd med det äventyr jag tillbringat tillsammans med Jesse Faden.

Remedy fortsätter sätta karaktärer, inre konflikter och intressanta narrativ i fokus, och jag kommer fortsätta spela.

8

Publicerat 26 augusti 2019