Feedback

Av Anders Eklöf

Publicerat 1 augusti 2019

Bloodstained: Ritual of the Night

Recension: Bloodstained: Ritual of the Night

Den spirituella uppföljaren till Castlevania-serien är äntligen här. Håller det samma klass?

Sedan Super Metroid och Castlevania: Symphony of the Night populariserade genren "Metroidvania" på 90-talet, är det framförallt många indieutvecklare som har försökt återskapa konceptet de älskade under sin uppväxt. Många har faktiskt lyckats överträffa inspirationskällorna och tagit genren till nya nivåer, medan andra mest har blivit bleka, opersonliga och identitetslösa kopior. 

Eftersom utvecklarna Konami knappt har vidrört Castlevania-serien de senaste åren tog Symphony of the Night-skaparen Koji Igarashi saken i egna händer och skapade en egen studio och finansierade spelet Bloodstained: Ritual of the Night på Kickstarter, för att spirituellt blåsa nytt liv i serien. Efter många års väntan är spelet äntligen här. 

Överträffar det sin egen förlaga eller de senaste årens klockrena indiespel som Hollow Knight, Axiom Verge eller Guacamelee? 

Bloodstained är mer eller mindre ett nytt Castlevania, med ett annat namn. 


Bloodstained: Ritual of the Night är som sagt ett "Metroidvania", med allt vad det innebär. Det handlar som vanligt om att utforska en stor karta med låsta dörrar och områden som du inte kan komma åt förrän du hittat rätt förmåga eller nyckel. Likt några tidigare Castlevania kan huvudkaraktären Miriam lära sig nya förmågor genom att besegra fiender, vilket gör att både striderna och utforskandet helt klart blir mer varierande än i andra spel i genren. Eftersom både hennes arsenal av vapen och förmågor är så pass varierande blir det sällan tråkigt att hugga sig igenom de demonfyllda korridorerna. 

Dock känns inte de övriga förmågorna särskilt originella, utan följer ofta standardmallen i genren. Miriam lär sig, precis som de flesta andra, att dubbelhoppa, simma under vatten och flytta på lådor som står i vägen för hennes framfart. Det är inget fel i det, men när andra spel som till exempel Hollow Knight har tagit långt mer originella vägar känns det lite trist med de här urvattnade förmågorna. 

Den klassiska piskan är bara ett av de många vapen som Miriam kan använda sig av. 


Det har även hänt ganska ofta att jag inte haft någon aning vart spelet vill att jag ska härnäst. I en mellansekvens frågar Miriam plötsligt hur hon ska komma på tåget. Vilket tåg, undrar jag? Jag har tyvärr behövt söka mig till guider vid flera tillfällen, för att undvika att behöva ränna runt i blindo i de snåriga korridorerna. 

Åtminstone till Nintendo Switch, är det här sällan ett särskilt snyggt spel som dessutom dras med en rad tekniska problem. Både karaktärer, fiender och omgivningar känns en aning opolerade med slappa texturer och ibland trista färgskalor. Vid vissa tillfällen glimtar det till och visar på riktigt imponerande omgivningar eller fiender, men ganska ofta är det en ganska intetsägande visuell upplevelse. Det är inget fel på den gothdoftande estetiken, snarare välkomnar jag den i spelmediet, utan det är mer i hur den presenteras där det brister.

Flera gånger under min genomspelning har det även valt att krascha eller dragit ned bilduppdatering till "slowmotion", vilket inte är särskilt kul i ett sånt här spel där sparpunkterna är snålt utplacerade och det krävs fingertoppskänsla för att ta sig vidare. 

När det händer mycket på skärmen är det som att Miriam försöker ta sig fram genom en sirapsfylld pool. Dock kan problemet patchas i framtiden. 


Berättelsen är inte heller den något speciellt. Bloodstained utspelar sig under ett fiktivt 1700-tal i England, där ett gäng alkemister frammanade demoner för att inte förlora sitt styre över folket. Dock gick det så klart inte som de ville, utan stora delar av England blev totalförstört. 

När spelet börjar har det gått tio år sedan England blev mosat av demoner. Miriam, vår protagonist, är en av de två enda överlevande så kallade "Shardbinders", som användes för att frammanna demonerna. Det är på grund av detta som hon kan alstra förmågor från andra varelser och har övermänsklig styrka. 

Den andre överlevaren, Gebel, har nu frammanat demoner igen för att hämnas på alkemisterna som utnyttjade honom för tio år sedan. Det blir alltså upp till Miriam att besöka ett stort ondskefullt slott och stoppa Gebel. 

Berättelsen är inte originell men ganska spännande. Problemet ligger här i presentationen. Mellansekvenserna består för det mesta av trista bilder där två stela karaktärsmodeller står och pratar med varandra, med dessutom ganska dåligt röstskådespeleri. 

Miriam är egentligen den enda karaktärens öde som är någorlunda intressant att följa. 


Däremot levererar spelet ett klockrent soundtrack som skulle kunna komma från vilket Castlevania som helst, med sina överdådiga orglar och tuffa elgitarrer. 

Det låter kanske som att jag har en ganska ljummen inställning till Castlevania-seriens spirituella uppföljare, men faktum är att jag hade väldigt svårt att sluta spela. Bristerna är många, men Koji Igarashi och hans studio har utan tvekan lyckats leverera ett stabilt spel i genren, även om det inte gör något banbrytande. 

De bristfälliga delarna blir tillsammans ett gediget "Metroidvania", som jag helt klart kommer vilja utforska igen i framtiden, trots alla brister. Bloodstained: Ritual of the Night är vare sig det bästa Castlevania-spelet eller det bästa i genren, men det är underhållande. 

7

Av Anders Eklöf

Publicerat 1 augusti 2019

Ett väldigt bristfälligt återvändande för Castlevania-serien, som trots det lyckas underhålla mig mycket.

Bli först med att kommentera


Skicka

Senaste nyheterna om Bloodstained: Ritual of the Night

Läsarnas spelbetyg

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Antal röster: 0

Bloodstained: Ritual of the Night

Lanseringsdatum: 25 juni 2018

Enhet: Nintendo Switch, Playstation 4, Windows, XboxOne

Genre: 2D-perspektiv, Äventyr

Utgivare: 505 Games

Antal spelare: 1

Betyg: 7/10Läs recensionen »

Spelets rekommenderade ålder är 12 år och uppåt.
Skräck: Spel som kan vara skrämmande för små barn
Läs mer

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender