Publicerat 20 maj 2019

RAGE 2

Recension - RAGE 2

Vi har spelat det krutglada äventyret RAGE 2 på Spelnyheterna.

"Det bästa med framtiden är att den kommer med en dag i sänder."
- Abraham Lincoln (1809-1865)

Kärleksbarnet mellan id Software och Avalanche Studios är äntligen här, Rage 2. Under min genomspelning har jag haft en del frågor i bakhuvudet som jag bitvis även fått svaren på. Särskilt då det gäller titelns ganska enkla premiss, rädda världen och spräng saker under tiden. På pappret känns denna inriktning inte originell, och så är verkligen fallet. Inget med Rage 2 är särskilt originellt, men det betyder inte automtiskt att upplevelsen inte är bra.

Jag har med faciten i hand haft en väldigt rolig och hektiskt resa genom det förfallna landskapet, samtidigt som jag sprängt, skjutit och kört sönder mängder av mutanter. Slutresultatet är en upplevelse som inte kräver särskilt mycket från sin spelare, och någon gång då och då är det väldigt gott att inte behöva involvera sig själv i en avancerad berättelse med djupa motiv. Ibland behövs helt enkelt ett spel som enbart har enkelspåriga mål och syften.

Stora vapen och stora explosioner.

Berättelsen börjar med en snabb återkoppling av det första äventyret. Den beskriver hur en meteor kraschade till jorden och utplånade större delen av mänskligheten, samtidigt som den levererade fruktansvärda mutanter till våra gator. De få överlevande började snabbt slåss över den lilla makt som fanns kvar och kaos utbredde sig över världen. Omedelbart växte sig en militant organisation fram och "the Authority" gav sig själv friheten att bossa runt kvarvarande invånare med järnrör och automatvapen.

Detta uppskattades inte och motstånd började växa. Det är här vi nu befinner oss, the Authority har återvänt och kräver återigen världsherravälde under sin ledare General Martin Cross. Vi spelar som den sista ridande polisen för frihetskämparna, den sista försvararen från ondo och vårt namn är Walker.

Mad Max-inspirerande strider i olika fordon.

Kampanjen som följer är både hektisk och explosiv. Vi blir ombedda att starta upp "Dolk-projektet" igen, som förhoppningsvis ska begrava the Authority en gång för alla. Walker beger sig ut i ödevärlden för att skaffa nya allierade och bygga upp sin egen styrka, både narrativmässigt och karaktärsutvecklande. Rage 2 arbetar i snabb takt med att få sina karaktärer att smälta samman med världen och efter några timmar känns målet att utveckla dessa individer aningen sekundärt, kampanjen väljer istället att ständigt kasta in dig i nya utmaningar.

Personligen gillade jag berättelsen en hel del, det fanns en mängd variation i dess olika uppdrag och platserna som jag besökte kändes spännande att utforska. Dock känns den sista akten av narrativet aningen stressad och själva tiden att avklara kampanjen hade helt ärligt kunnat vara lite längre. Vissa saker och händelser hade man  kunnat utforska vidare och utvecklat ännu mer. Birollerna får heller aldrig riktigt chansen att fullt blomma ut i sin fulla potential, vilket är lite tråkigt. Även sidouppdragen hade kunnat expanderats ytterligare under resans gång.

Bilmekaniken och dess Mad Max-inspirerande yttre påminns ofta, och det är förvånansvärt roligt att köra rally genom världen. Kanoner, missiler och annat trevligt kan läggas till för att skapa den ultimata kärnvapenbilen. Även uppgraderingsmöjligheter för diverse vapen och förmågor öppnar upp sig under resans gång och ger mig ständiga morötter för min utforskning.

Sidouppdragen skulle kunnat vara mer varierande.

Rent tekniskt finns det både ris och ros att hämta hos Rage 2. Jag har under min genomspelning på Playstation 4 Pro upplevt få dippar i bilduppdateringen, spelet flyter på oerhört bra och snabbt. Mycket likt Doom-återskapelsen vi fick för ett par år sedan. Man vet som studio hur förstapersonsspel ska flyta och det är oerhört viktigt för upplevelsen i denna genrer. Skjutandet och spelarens specialattacker går fort att avlösa varandra och fienderna brukar vanligtvis smälta bort snabbare än isglass under juli månad. Att enkelt och koncist utplåna ett fiendeläger är oerhört tillfredställande, särskilt då man hela tiden försöker kombinera förmågor och vapen för de bästa slutresultaten.

Världen är i perioder ovanligt ödslig och det hade varit roligt med lite mera liv i omgångar. Ofta finner jag miljöer som rent estetiskt ser väldigt spännande ut, men som snabbt visar sig vara tomma och öde. Världen innehåller dock betydligt mer färg än sin föregångare med starka färger både i sin omgivning och till sina karaktärer, en skvätt kulörtvätt helt enkelt. En del buggar och texturmissar återfinns också ute i världen, något jag hoppas att utvecklarna jobbar på att åtgärda framöver.

Musiken som ackompanjerar sin bild är ofta bombastisk och passar väldigt bra till sitt tema. Jag gillade verkligen den tydliga variation som infann sig under de olika akterna i berättelsen. Spelets röstinsatser kommer med blandat kompott där vissa levererar och andra känns lite missanpassade. Det blir lite ojämnt här och där, men jag förstår också att karaktärer ibland tolkas olika.

BEVITTNA MIG!

Sammanfattningsvis har id Software och Avalanche Studios lyckats kombinera sina båda styrkor och skapat ett oerhört underhållande äventyr. Rage 2 fortsätter på samma galna bana som sin föregångare, dock med betydligt mer färg till sitt yttre. En trevlig kampanj med galna karaktärer och roliga uppdrag, dock hade den kunnat vara både längre och mer genomarbetat på vissa områden.

Skjutandet, uppgraderingen och bilkörningen är roliga aspekter som varierar varandra bra. Rent tekniskt levereras en stabil produkt som likt Doom-återskapelsen rör sig nästintill felfritt. Dock finns det en del buggar och skavanker som gör sig påmind rent visuellt och tekniskt ute i världen. Musiken är förvånansvärt bra medans röstskådespelet är av blandad kompott.

Rage 2 inget perfekt spel med djupa karaktärsutvecklingar, meningsfull moral och oväntade tvistar. Rage 2 är medvetet hjärndött på ett alldeles förträffligt sätt.

7

Publicerat 20 maj 2019