Publicerat 29 april 2019

Mortal Kombat 11

Recension - Mortal Kombat 11

Vi har spelat det senaste tillskottet till NetherRealm Studios fightingserie, Mortal Kombat 11.

"Framgångens hemlighet är att aldrig släppa målet ur sikte."
-Benjamin Disraeli (1804-1881)

Blodet sprutar och färgar väggarna röda, min karaktär skrattar förtjust och aningen olustigt. Därefter genomlider jag en oerhört våldsam sekvens som avslutas med att min karaktär bokstavligen förgör sin motståndare. Jag står helt chockad i synen av resultatet innan jag kommer på mig själv, visst fan, jag spelar ett Mortal Kombat-spel. Ibland kan kontrasterna spel emellan vara oerhört givande, det känns gott att kunna jämföra och se andra genrer styrkor och svagheter. Sedan finns det kontraster på andra områden, våldsområdet till exempel.

Just här vågar jag påstå att ingen spelserie ens kommer i närheten av vad Mortal Kombats senaste titlar åstadkommit inom detta område, då spelens våldsscener går bortom allt som verkar normalt i sammanhanget. Detta är dock något som blivit signum till serien och det känns verkligen som om man från NetherRealm Studios sida valt att skruva upp nivåerna till max. Frågan är hur många gånger man kan göra just detta innan serien blir alldeles för hemsk att bevittna?

Blod, blod och mera blod.

Mortal Kombat 11 fortsätter på samma spår som sina föregångare i dess upplägg, extrema slagsmål med ögonbrynshöjande avslutare. Även denna gång inkluderas en berättelsekampanj som startar direkt vid Mortal Kombat X's slut. Jag slog mig igenom denna på cirka 8-10 timmar och fann den minst lika underhållande som föregångaren. Kaxiga karaktärer med olika motiv kraschar samman i episka strider, vilket resulterar i blod, ångest och inälvor.

Allt kulminerar i en stor slutstrid som verkligen skriker Mortal Kombat, och för beundrare till serien kommer detta nog uppskattas. Del elva i serien är utan tvekan den ultimata versionen och det bästa spelet hittills, här finns något för alla att sätta tänderna i.

Förutom den underhållande kampanjen finns möjligheten att kämpa vän mot vän lokalt eller via nätet. Man kan starta turneringar, utforska de olika arkadtornen och kanske spela igenom en minikampanj för respektive hjälte. Oavsett vad man väljer kommer timmarna snabbt rinna ifrån en, ungefär som fem liter blod snabbt försvinner från en kropp med ett avhugget huvud. Denna mängd innehåll gav mig också beslutsångest många gånger, vad skulle jag egentligen börja med?

Frost introduceras i Mortal Kombat 11.

För noviserna till serien innehåller Mortal Kombat 11 också ett spektakulärt träningsläge. I ett gäng lektioner får man snabbt veta och känna på grunderna i spelet, samt berika sig med dess unika stridssystem. Jag gillar verkligen att även veteraner kan hitta saker att lära sig här, då vissa steg görs riktigt avancerat.

Man har även expanderat möjligheten att själv designa hur ens spelkaraktär ska se ut. Man kan byta och mixa bland en rad olika utstyrslar, allt för att fixa den unika stilen som passar just dig. Mycket är dock låst från början, så det krävs en hel del spelande eller ett svischande med kreditkortet för att snabbt låsa upp allt. Det känns lite tråkigt att så mycket kring mitt eget pusslande ofta leder tillbaka till frågan om mikrotransaktioner.

Slagskämpar så som Kitana, Sonya Blade, Sub-Zero och Scorpion återvänder men det introduceras även en del nya karaktärer till den växande familjen. Bland nytillskotten hittas den kyligt vältajmade Frost (nej, det är inte Elsa från filmen med samma namn) som utövar iskalla manövrar runt sina motståndare. Det känns också väldigt kul att återse gamla ansiktet i en ny skrud, däribland Baraka och Skarlet som återvänder med nya tricks.

Skarlet är tillbaka för nya strider.

Rent tekniskt briljerar Mortal Kombat 11 med en fantastisk bild. Karaktärsdesignerna och dess röstskådespelare levererar minst lika mycket humor som svärta, och får alltid scenerna som utspelas att riktigt fungera. Hur skruvad situation man än befinner sig i finns alltid något jordnära i karaktärerna att klämma fast sig vid. Jag tror att det är just denna symbios som fungerar så bra i denna typ av spel, där det ska finnas plats för både humor och allvar. Ljudet och musiken är också fantastiskt bra med en mix som blandar både hektisk bas med lugnare toner i spelets olika mellansekvenser.

Likt sin föregångare inkluderar Mortal Kombat 11 den mystiska kryptan. I detta område kan du som spelare hitta en mängd olika kistor och dylikt som kostar valuta att öppna. Alla lägen du spelar i spelet belönar dig med olika valutor, som kan bytas mot föremål för karaktärer. Nya dräkter, avslutare och konceptbilder finns möjliga att låsa upp här. Det har dock infunnit sig en viss besvikelse hos mig i detta område, det känns allt för ofta som att innehållet du låser upp inte matchar valutan som spenderas.

Mortal Kombat 11's ständiga förnyelsecenter är dess olika tidstorn. Här kan man hitta olika tidsbegränsade utmaningar, samt få möjlighet att samla ihop en större mängd valuta under kortare perioder. Dock är uppdragen som erbjuds ofta onödigt utmanande, så mycket i vissa fall att raseriutbrotten avlöser varandra. Jag är verkligen inte expert på fightingspel, men vissa saker borde man faktiskt klara av. Lyckligtvis har NetherRealm Studios börjat röra runt i grytan på detta område, så jag hoppas få se lite fler balanserade strider framöver.

FINISH HIM!

Sammanfattningsvis är Mortal Kombat 11 seriens absolut bästa spel. Det finns en mängd olika lägen att dominera i, inte minst en väldigt underhållande enspelarkampanj. En imponerande och ibland även äcklad grafisk uppvisning med en passande musik.
Gillade man Injustice 2 och det senaste Mortal Kombat-spelet finns nu mer av det goda att avnjuta från NetherRealm Studios

9

Publicerat 29 april 2019