Publicerat 25 april 2019

Days Gone

Recension - Days Gone

Vi har spelat Playstation 4-exklusiva Days Gone från Bend Studio.

"Den enda dagen som gryr, är den som vi är vakna nog att ta emot."
- Henry David Thoreau (1817-1862)

Hur skulle du reagera om världen helt plötsligt skulle gå under? Om allt du trodde var säkert skulle vändas upp och ned. Att vakna upp till en värld där varje dag, varje sekund handlar om överlevnad och inget annat.

Hur skulle du överleva? Hur länge skulle du överleva? Frågorna kan snabbt staplas till enorma torn och för varje svar som ges riskerar tornet att falla mot marken. Days Gone utmanar dessa frågor och ger oss vissa svar på resan.

Närstrid blir ofta en nödvändighet.

Deacon St. John vet allt för väl konsekvenserna kring dessa fasansfulla frågor. Han har upplevt saker som i teorin verkar omöjliga, händelser som format mannen som står där idag. Spelet presenteras snabbt som innehavare av en oerhört svår och grym värld i ständig rörelse. Saker och ting kan snabbt gå åt skogen, så det är viktigt att alltid förbereda sig på det värsta.

Berättelsen lämnar också mycket öppet för mig som spelare att ta reda på, särskilt då Deacon ständigt försöker lägga sitt tidigare liv och händelser bakom sig. Denna ständiga jakt på avslut berör och får mig att resonera snabbare med vår hårdhudade hjälte. Att gå igenom personlig tragedi är något de flesta av oss kan känna igen, dock finns det grader även här.

Vi finner en karaktär som hektiskt försöker springa ifrån sitt förflutna, samtidigt som känslorna snabbt hinner ikapp honom från tid till tid. Jag överraskades av många saker under spelets gång och hittar en välberäknad historia som utvecklas i takt med vår protagonist.

Utforska en stor värld där allt försöker döda dig.

Rent visuellt imponerar Days Gone mycket med dess otroligt detaljrika värld, en värld som ständigt känns i rörelse. Från den sömnlösa dygnsrytmen till de olika väderförhållanden spelas Days Gone med hög kvalité bakom spakarna. Starka färger med både karaktärer och fiendetyper som sticker ut från mängden. Dock har jag upplevt en del texturbuggar på vissa ställen under resan, samt en del läppsynk som inte fungerat helt optimalt.

Spelets huvudfiender "Freakers" finns i en mängd olika former, och den vanligaste typen brukar bokstavligen komma emot spelaren likt en våg på vatten. Enorma horder av dessa zombieliknande varelser kan snabbt få en situation att gå från bra till fruktansvärd. Förutom dessa finns även en mängd olika variationer och mänskliga elakingar att ta hand om, så världen känns betydligt mer varierande när det kommer till dess motstånd.

Musiken och ljuddesignen är också den väldigt bra och välmixad. Den väldiga ljudbilden som infinner sig när man ensam åker genom en öde skog på sin motorcykel är starkt påtaglig, ett obehag infinner sig som sticker ut ordentligt från mängden titlar i genrer.  Vissa partier har vibbar som för tankarna till The Last of Us, vilket för merparten är ett gott betyg.

Även röstskådespelets huvudroller imponerar med Sam Witwer som Deacon och James Allen McCune som Wade. Witwer briljerar med en rolltolkning som både känns avskalad och djup, mäkta imponerande. Tyvärr finns det även fläckar på denna sol då vissa karaktärers dialoger känns väldigt krystade till särskilda situationer.

Din motorcykel är din bästa vän.

Världen erbjuder en hel del saker att göra för mig som spelare. Dels har berättelsekampanjen varit oerhört intressant och fylld med tillräckligt många tvistar att mitt intresse hållits uppe under timmarna som gått. Man inkluderar även en hel del sidoaktiviteter att gotta ner sig i, både i uppgraderingsmöjligheter till vapen, men även mer djupgående förståelse till världen omkring dig.

Fiendeläger, Freakers-nästen och utposter är bara några exempel på saker du kan ägna lite fritid åt, inte minst om du snabbt vill gå upp i nivå och förstärka dina föremål och din motorcykel. Ofta när jag befinner mig på språng dyker det upp något i världen som drar till sig min uppmärksamhet. Det känns gott att kunna kombinera detta till en helhet som ständigt känns roterande i sitt berättande.

Snabba beslut.

Deacons motorcykel är också oerhört väsentlig till hur världens upplevs. Det är utan tvekan ditt viktigaste föremål och något som du måste ta tillvara på under resans gång. Ju fler modifikationer och uppgradering du kan göra på hojen, desto mer saker öppnas upp.

Att kunna åka snabbare, mer stabilt eller bära mer ammunition är bara några exempel på saker som snabbt kan vara skillnaden på liv och död. Världen är oerhört fientlig och minsta felsteg kan kosta dig betydligt mer än ett enkelt skrapsår. Det gäller alltså att hålla hojen levande och rullande, om du förstår vad jag menar. Tro mig, du vill inte få soppatorsk när en hord på hundra freakers är dig i ryggen.

Spring eller slåss!

Sammanfattningsvis är Days Gone oerhört ambitiöst och stort. Här finns massvis med innehåll att gotta ner sig i, samt en berättelse som känns genomarbetad och intressant. Deacon är till start en ganska hänsynslös prisjägare, men visar allt fler sidor under resans gång.

En imponerande teknisk grund med en del småfläckar på vissa ställen. Days Gone ansluter sig till titlar så som God of War och Spider-Man, som förtjänas att spelas på din Playstation 4.

8

Publicerat 25 april 2019