Publicerat 4 april 2019

Sekiro: Shadows Die Twice

Recension - Sekiro: Shadows Die Twice

Vi har spelat det senaste äventyret från den japanska studion FromSoftware, Sekiro: Shadows Die Twice

"Det är bättre att vara förtjänt av att hedras och inte bli det, än att bli hedrad utan att förtjäna det."
- Mark Twain (1835-1910)

Med Sekiro: Shadows Die Twice tar den japanska studion FromSoftware och dess regissör Hidetaka Miyazaki återigen steget ifrån sin ikoniska Souls-serie, men i vanlig ordning behåller spelseriens oerhört utmanande svårighetsgrad. Sekiro: Shadows Die Twice är här och är makalöst bra på så många nivåer.

Jag spelar som den ninja-krigaren Wolf vars liv är svuret och bundet till att skydda en ung pojke med namnet "Den gudomliga arvingen". Under spelets introduktion får vi reda på att Japan sedan lång tid tillbaka legat i konflikt och att blodbadet nu nått sin höjd. Efter en stämningsfull mellansekvens blir vi ombedda att rädda vår mästare från Ashina-klanens grepp. Saker och ting går snabbt fel och resulterar i att vår mästare blir kidnappad på nytt och att vi förlorar en av våra armar.

Lyckligtvis är turen på vår sida och vi återfår medvetandet i sällskap av en mystisk figur. Han berättar att döden får vänta och att vi fortfarande har ett uppdrag att utföra, rädda vår mästare till varje pris. Med hjälp av en ny protesarm får vi nya förmågor till hjälp på vår resa genom den hårdsinnade Ashina-regionen. En resa som innefattar hämnd och en mängd blod.

Berättelsen i Sekiro: Shadows Die Twice är riktigt intressant och mer lättbegripen än de tidigare FromSoftware-titlarna. Med tanke på att vi själva inte väljer vår spelkaraktärer denna gång är narrativkurvan betydligt mer centrerad kring det enda alternativet, Wolfs resa. Berättelsen känns också mer fokuserad än i Souls-serien, där narrativet ibland känns lite sekundärt till själva spelstilen. Ur det perspektivet är jag väldigt glad över att helhjärtat kunna gotta ner mig i detaljerna som Sekiro: Shadows Die Twice erbjuder.

Intensiva strider väntar dig i Sekiro

Världsbyggandet är något som FromSoftware alltid varit ruggigt bra på och världen i Sekiro: Shadows Die Twice är inget undantag. Enorma områden att utforska med variation och djup i sina olika miljöer. Att resa till platser som man först inte trodde var möjliga är något av en standard och gör belöningen mer givande för mig som spelare. Jag blir alltid lite extra glad över att få mitt utforskande belönat med ett nytt föremål eller en ny genväg. Man fortsätter trenden som Souls-spelen satt i detta avseende.

Den stora nyheten med spelet är dess nya stridssystem. Många saker som Dark Souls-spelarna fått lära sig genom åren har helt byts ut emot ett större fokus på fiendernas "hållning". När du möter en motståndare är detta prio ett att hantera, bryta din fiendes stridshållning. Om du lyckas med detta får du möjligheten att utöva ett förödande dödsslag och snabbt avsluta dispyten. Det gäller alltså att veta när attack och försvar fungerar som bäst i symbios, att välja rätt ögonblick kan ibland vara ruggigt svårt.

Detta spelsätt gör världens olika möten, vare sig det gäller vanliga fiender eller bossar till en mer oberäknelig skådeplats. Och om turen inte visar sig vara på din sida är allt hopp inte ute, du har nämligen ytterligare en trumfkort i armen. Möjligheten och privilegiet att vara svuren till den gudomlige arvingen är också möjligheten att trotsa döden en gång. Att resa sig igen och få en andra chans till vinst.  Alla FromSoftware-spelare vet känslan av att falla på målsnöret i valfri boss-strid, så denna funktion känns väldigt tillfredsställande att kunna utnyttja vid rätt tillfälle.

Dödsslag kan snabbt eliminera fienden.

Rent estetiskt är världen i Sekiro: Shadows Die Twice mycket mer färgglad än de annars ganska mörka Souls-spelen. Kraftiga kontraster och vackra miljöer får mig stundvis att bara stå gloendes emot de olika horisonterna, bara stillastående i betraktelsen av det som finns omkring mig. De få klagomålen jag har på bildsidan är att bilduppdateringen ibland kan sjunka ganska häftigt, jag märker att min Xbox One i perioder har svårt att hänga med. Även kameran kan i vissa stunder ställa till dig för mig, särskilt under strider när många fiender är på skärmen samtidigt.

Musiken som ackompanjerar sin bild är makalöst vacker och intensiv. Likaså här är kontrasterna stora mellan lugnet och allvaret. Spelet vet när de djupa trummorna från en boss-strid ska plockas fram, för att sedan ge tid och reflektion åt lugnare toner i spelets övriga delar.  Ett extra plus i kanten ska även ges till de japanska röstskådespelarna, som gestaltar sina karaktärer med mycket känsla. Sekiro: Shadows Die Twice ska upplevas på japanska, så är det bara.

Jag var till en början väldigt skeptiskt dock till avsaknaden av co-op funktion i spelet. Jag kan inte påstå att jag är en expertspelare när det kommer till FromSoftware-spelen, särskilt inte emot dess otroligt utmanande bossar. De flesta av titlarna, både i Dark Souls-serien och Bloodborne har därför spelats igenom i goda vänners sällskap. Dels för skratten i de hektiska samtalen över chattkanalerna, när man frenetiskt försöker överleva ett bakhåll. Men även för den moraliska supporten som alltid infinner sig. Jag hade tidigt avkastat idén om att spela igenom dessa typer av spel, men möjligheten att göra det tillsammans med någon annan gjorde "bördan" lättare att bära.

Trots denna avsaknad kan jag dock förstå varför co-op kanske inte skulle fungera i spelet, då det känns alldeles för inrutat i sitt eget narrativ. På något vis fungerar det bara så här, det finns bara plats för en protagonist, allt annat är konstigt.

Besegra dina motståndare genom hektiska dueller.

Sekiro: Shadows Die Twice blandar helvetisk svårighetsgrad med en intressant och engagerande berättelse. Spännande karaktärer och ett stridssystem som belönar och växer under spelets gång. Jag gillar verkligen att man från FromSoftwares sida fortsätter förnya och förädla sitt spel-dna och inte låser sig fast i gamla mönster.

Sekiro: Shadows Die Twice känns som en fräsch fläkt från en studio som vågar ta risker. Även fast mitt hjärta bankar hårt och längtan är stor inför en möjlig Bloodborne uppföljare kan jag inte avstå möjligheterna att svinga min katana en liten stund till. Sekiro: Shadows Die Twice är ännu en fint exempel på den kvalité som FromSoftware besitter.

9

Publicerat 4 april 2019

Sekiro: Shadows Die Twice är ytterligare ett magiskt bra spel från FromSoftware. Atmosfärisk miljö, magisk musik och en helvetisk utmaning väntar alla som vågar sig in i Ashina-regionen.