Publicerat 1 april 2019

Tom Clancy's The Division 2

Recension - Tom Clancy's The Division 2

Vi har spelat Tom Clancy's The Division 2 här på Spelnyheterna.

"Vi ska bara hota honom lite med fingret", sa han och la det på avtryckaren."
- Stanislaw Jerzy Lec (1906-1966)

The Divisions absolut största styrka är dess valmöjligheter. Likt många andra spel i genren som idag går under namnet "looter-shooter" har The Division målats upp som en häftig och explosiv resa genom ett söndersargat New York. I det första spelets början blev vi som spelare introducerade till det fasansfulla Black Friday-viruset, vars existens hade förminskat Manhattans befolkning avsevärt på bara några dygn.

Självklart behövs då experthjälp och The Division-styrkan skickades in för att lösa hotet. I uppföljaren har vi förflyttat oss från det stora äpplet till hjärtat av Amerika, Washington DC.  Låt oss tillsammans djupdyka ner i avgrundens huvudstad .

Washington DC behöver vår hjälp.

Efter en introduktion plockad från valfri Michael Bay-rulle kastas jag in i en karaktärsskapare som känns väldigt mycket The Division. Att designa en oerhört hårdhudad karaktär med massor av tatueringar, ärr på kroppen och biffiga muskler står på receptet. The Division 2 lyckas verkligen med att få min spelkaraktär att se fullkomligt livsfarlig ut. Ja, till och med jag är rädd för honom.

Efter detta kastas vi direkt in i hetluften och blir ombedda att bege oss emot Washington DC där helvetet bokstavligen brutit ut. Ett anrop landar och sekunder senare strider jag utanför vita huset. Terrorgruppen Hyenorna önskar ständigt blod och efter en lång eldstrid kan vi sakta återupprätta vår hemmabas. Att ha en av världens mest ikoniska byggnader som högkvarter känns väldigt passande.  Få saker representerar frihetens stat mer än dess vitbeklädda byggnad.

Berättelsen som följer är inget monumentalt mästerverk, vilket det heller inte förväntas. Du ska med hjälp av folket omkring dig bygga upp en säker och fungerande stad igen. Det behövs därför förnödenheter och fler nätverk som jobbar i symbios. Runt omkring i Washington finns flera samhällen i behov av assistans. Dessa förläggningar har nya uppdrag, vapen och unika karaktärer att ta del utav. Framförallt är det denna ständiga expandering som får mig att återvända till The Division-universumet, den konstanta känslan av förnyelse i spelvärlden.

Rent uppdragsmässigt hade jag dock velat se ännu mer variation än vad som nu erbjuds och det känns i längden som att många saker återvinns gång på gång. Detta resulterar oundvikligt i repetitiva känslor och upplevelser för spelaren.

Likt det tidigare spelet spelas The Division 2 i tredjeperson.

The Division 2 fortsätter på samma visuella stil som sin föregångare, dock med en liten större färgklick denna gång. Washington DC känns detaljrik och mitt utforskningshjärta slår några extra slag i minuten när jag reser igenom staden till fots. Detaljmässigt är det mycket som studion får rätt. Monument, kända gator, ja det mesta är inbäddat i spelets estetiska stil och sticker snabbt ut. Att se en nedklottrat och halvförstörd Lincoln-staty gör situationen desto mer påtaglig och något The Division 2 ständigt proklamerar, sin egen allvarsamhet.

Spelet innehåller även bra musik och en bra och jämn ljuddesign, vilket går hand i hand med sin bild. Det är främst på mellansekvenserna och i en del av röstjobben jag hade velat se en bättre jämvikt i kvalitén, vissa delar fungerar riktigt bra och andra inte.

Dock är helhetskänslan betydligt mer stabil vid lanseringen av denna andra del än det första inslaget i serien. Man märker att utvecklarna haft ett långt spann bakom sig och faktiskt tagit tillvara på vad som fungerade bra och mindre bra med föregångaren. Det finns därför heller inte särskilt mycket att klaga på när det gäller den tekniska sidan, mer småsaker faktiskt.

Ett av spelets största styrkor är fortfarande dess flerspelarmöjlighet, att spela tillsammans med kompisar är roligt och givande.

The Darkzone återvänder och är The Division 2's största svar på PVP-möjligheter. Denna gång expanderas dessa områden till tre olika platser runt omkring Washington. Här finns en mängd olika uppdrag att hitta för att snabbare gå upp i nivå och skaffa sig exklusiva föremål till både utrusning och vapen.

Att utföra uppdrag tillsammans med främlingar under vetskapen att de när som helst kan förråda dig för en bättre hand gör situationerna ständigt vaksamma och allvarsamma. Den regelrätta känslan av utsatthet infinner sig ständigt. Dessa områden får mig fortfarande att svettas mer än en bastutripp i Finland och är något som ständigt återvänder till i mina spelsessioner.

Ta skydd!

Sammanfattningsvis känns The Division 2 som en ordentlig uppgradering från sin föregångare. Det finns mängder av innehåll och en vacker och detaljrik värld att utforska. Trevlig kontroll och ett ljud som för det mesta presterar på en hög nivå. På minussidan återfinns en del repetitiva segment, ojämna röstjobb och narrativbitar som känns märkligt placerade. Samt en del buggar nu i startsvängen.

Dock kommer utlovandet av gratisuppdateringar i framtiden som ett väldigt trevligt tillskott. Skönt att Ubisoft inte splittrar sin användarbas i onödan. Det ska bli spännande att se vart The Division 2 står om ett år, den som lever får se.

8

Publicerat 1 april 2019

Ubisoft och Massive fortsätter att utveckla sitt koncept och har flyttat sin ödeplats till hjärtat av Amerika, Washington DC. Ännu fler områden, elaka människor med automatvapen och mariga val väntar dig som spelare. The Division 2 erbjuder samma frihet som sin föregångare, och utvecklar en rad andra områden bra.

Senaste nyheterna om Tom Clancy's The Division 2

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10