Feedback

Av Christoffer Heijerdahl

Publicerat 4 mars 2019

Anthem

Recension - Anthem

Vi har spelat EA:s & Biowares senast storsläpp, Anthem.

"Det träd som flyttas ofta, slår inte rot." 
- Danskt ordspråk

Med Anthem väljer Bioware att presentera en helt ny värld fylld av äventyr, enorma robotar och mängder av innehåll. Bilden av det episka äventyret som målats upp kring Anthem går inte att ta miste på, och det kommer kanske inte som någon större överraskning att de letat upprättelse efter oroligheterna kring Mass Effect Andromeda. 

Anthem lovar mycket, inte bara nu vid släppet, utan även massiv support med gratisuppdateringar framöver. Många visioner och stora tal om framtiden, men hur står sig spelet just nu? 

Ranger, Colossus, Interceptor och Storm

Explosioner, skottljud och skrik är allt mina öron hör när jag bedövande försöker hitta skydd från den annalkande attacken. Runt omkring mig faller soldater till marken, de är träffade, de är döda. Jag försöker samla mig och hitta en strategi för att bemöta hotet, men det är försent. En enorm skepnad uppenbarar sig, den höjer sin väldiga hand mot skyn och låter den därefter falla till marken. Ett högt ljud följer och allt blir svart. 

Katastrofen som blev känd som "Hjärtat av raseri" har hemsökt de sista människorna inuti Fort Tarsis, en av de sista städerna som finns kvar på den namnlösa planeten. Detta är vår bas, vårt hem och vi måste beskydda det. Vi måste se till att människorna inuti ännu en gång vågar bemöta hoten på utsidan murarna. 

Berättelsen i Anthem och dess intro vill att händelserna snabbt ska komma i rullning, inga långsamma introduktioner här inte. Och jag gillar introt väldigt mycket, det ger verkligen mersmak att undersöka mer om hur världen vi befinner oss i utvecklades efter katastrofen. Premissen låter till början spännande och jag upplevde det så när karaktärerna och narrativet började presenteras. Dock blev snabbt faktum att Anthems kampanj, och framförallt dess uppdragsdesign är oerhört repetitiv emellanåt. 


 
Den öppna världen känns ibland onödigt tom.


Rent visuellt lyckas Anthem imponera på mig med starka färger, fina texturer och en världsuppbyggnad som både känns spännande och motiverande. Jag gillar verkligen designerna för de olika Javelins, där var och en av dem sticker ut och innehar egen identitet och förmågor. Spelet har också flutit på bra via min Playstation Pro med en bilduppdatering som hållit sig stabil. Karaktärsgalleriet håller ett blandat betyg då vissa är riktigt bra skrivna och andra känts nästintill bortglömda på manusfronten. Det är lite olustigt att skillnaderna ibland kan vara så stora. 

Musiken och röstskådespelet är också av blandad kvalitet. Anthem har en hel del bombastiska melodier som ekar under de maffiga striderna. Trots att musiken och spelets ljuddesign lyckas inspirera strider och moment i delar av spelet går det inte att bortse mängden buggar som återfinns här. Ljudbortfall är något jag upplevt flertalet gånger.

Skapa en bättre framtid.


Att flyga omkring i den öppna världen är dock väldigt tillfredsställande och bland det bästa jag upplevt i rörelseväg, allt känns väldigt snabbt och smidigt. Många gånger finner jag mig själv flygandes enbart för att testa min dräkts gränser, för att se hur högt eller hur långt jag faktiskt kan nå. Anthem målar ofta upp bilden av flygandet som den ultimata friheten, och i dessa moment känner jag mig verkligen fri. 

Hubbvärlden känns seg, omotiverad och en ända lång gångsträcka som "måste" göras mellan uppdrag och utforskande. Varför den måste spelas i förstaperson förstår jag verkligen inte. Platsen som borde sjuda av egen identitet känns anonym och inte alls spännande att utforska. Spelet lider även av långa och utdragna laddningstider mellan uppdrag och en hel del krascher. Jag får ofta bevittna huvudmenyns design på grund av serverproblem och oanmälda utloggningar. 


Hoppa från hubbvärlden in i uppdrag.


Sammanfattningsvis känns Anthem på många sätt opolerat. Uppdragsdesignen är repetitiv och i längden ganska långtråkig och omotiverad. Karaktärsgalleriet är av blandad kvalitet, likaså dess röstinsatser. Friheten att flyga känns häftig och Anthems grafiska stil är riktigt snygg och mäktig, likaså dess Javelin-design. 

Det blir därför svårt att ibland greppa tag i helheten om vad Anthem är eller kunnat vara. Jag hoppas att framtidens uppdateringar inte bara gör spelet till en mer stabil titel, utan även ger upphov till experimenterande och utveckling i dess spelbarhet.   


6

Av Christoffer Heijerdahl

Publicerat 4 mars 2019

Anthem imponerar på vissa plan med fin grafisk design och stabil bilduppdatering, men känns segt på andra. Ett narrativ som dras ned av tråkig och repetitiv uppdragsdesign

Bli först med att kommentera


Skicka

Senaste nyheterna om Anthem

Läsarnas spelbetyg

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Antal röster: 0

Anthem

Betyg: 6/10Läs recensionen »

Läs mer

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender