Publicerat 15 februari 2019

Crackdown 3

Recension - Crackdown 3

Vi har spelat det tredje spelet i Crackdown-serien.

"Förtryck kan bara överleva genom tystnad."
- John Locke (1632-1704)

Crackdown-serien har alltid förknippats med en mängd explosioner, förstörelsebara miljöer och knasiga karaktärer. Allt detta är fortfarande synnerligen intakt och med Crackdown 3 visar Sumo Digital att receptet följts till perfektion, på gott och ont. Väntan har varit lång sedan spelet utannonserades 2014 och förseningarna som hemsökt projektet sedan dess gjorde mig ordentligt oroad.

Berättelsen i Crackdown 3 har likt de tidigare spelen aldrig varit huvudfokuset i upplevelsen, den är och förblir väldigt sekundär till helheten. Trots detta finns den alltid där i bakgrunden och får det minst sagt skruvade narrativet att gå framåt.

Agenturen har ännu en gång skickats iväg på ett maffigt äventyr, denna gången till staden New Providence där en mängd flyktingar begett sig efter massiva (oförklarliga) strömavbrott runt jorden. Det dröjer inte länge innan fulspel misstänks ifrån jätteföretaget Terra Nova och konflikterna börjar att avlösa varandra.

Stad i ljus!

Som tur är har vi agent Jaxon (Terry Crews) på vår sida, i led med en rad andra valbara karaktärer. Variationen är trevlig, men vem vill inte spela som Terry Crews liksom? Efter en klämkäck introduktion blir vi introducerade till vår medhjälpare Echo som blir vår kompass igenom spelet. Hon berättar vart vi ska gå, vilka vi ska spränga och hur vi ska göra det.

Självklart fortsätter Crackdown 3 med den tidigare seriens friheter och du som spelare har alltid valet att tackla världen hur du än vill. Berättelsen låter mig bränna krut och hosta fram ostiga repliker i några timmar, vilket till ytan underhåller för stunden. Dock blir uppdragen ganska snabbt repetitiva och i längden nästan identiska.

Sidouppdragen känns också ofta lite onödiga och omotiverade, samt en del karaktärer som inte känns optimerade till narrativet. Huvudbossarna till varje fraktion i staden bjuder dock på underhållande och mer avancerade strider, vilket testar mina kunskaper till max. Det är främst dessa stunder som jag tar med mig ifrån kampanjens timmar.

Explosioner och kaos, det är vad Crackdown 3 är.

Tekniken som återfinns bakom motorhuven är också av blandad kompott. Den grafiska stilen känns i många perioder väldigt föråldrad och helt ärligt inte särskilt snygg. Bilduppdateringen flyter på likt man förväntat sig i ett Crackdown-spel och ligger som det starkare kortet i den visuella kortleken. Kontrollen känns till utförandet bra och igenkänningsfaktorn från de tidigare spelen gör sig påmind. Det är också väldigt trevligt att co-op inkluderas i kampanjen, explosioner och kaos är trots allt roligare i vänners sällskap.

New Providence stora ytor känns dock ofta tomma och identitetslösa, samtidigt som jag önskat mer från spelets (till ytan) tecknade stil. Musiken är trevlig och bombastisk vilket komplimenterar sitt narrativ bra. De flesta av röstskådespelarna gör ett bra jobb med att få balansen mellan det seriösa och det ostiga att klämmas ihop, trots att manuset lämnar mycket att önska.

Wrecking Zone är Crackdowns 3's flerspelarläge som testar dina kunskaper till max. Fem mot fem spelare släpps lös på en stor karta med uppdraget att förgöra motståndarlaget. När en spelare dör så droppas en tagg som motståndaren måste plocka upp för poäng. Det som skiljer Wrecking Zone mot andra liknande lägen i andra onlinespel är dess fokus på miljön omkring dig. Det vore inte ett Crackdown-spel utan förstörbara miljöer, och Wrecking Zone implementerar detta på intressanta vis. Att bokstavligen jämna en stad med marken är oerhört tillfredsställande i perioder.

Att lägga upp taktiken kring hur man ska tackla sina motståndare ger också ett större djup när miljön omkring dig inkluderas. Wrecking Zones strider är intensiva och riktigt roliga, men det är både märkligt och väldigt tråkigt att man vid spelets släpp inte kan köra tillsammans med sina onlinevänner. En lobby för kompisar som vill spränga saker tillsammans borde här ha varit ett fokus vid släppet.

Wrecking Zone bjuder på en hel del action.

Sammanfattningsvis med facit i hand bjuder Crackdown 3 på en hel del action och galna stunts, både i sin kampanj och i det helvilda Wrecking Zone. Dock lider spelet och serien fortfarande av en ganska tråkigt berättelse, med ett narrativ som berättats "hundratals" gånger innan och som tyvärr inte bjuder på något särskilt revolutionerande. Crackdown 3 är ett nytt Crackdown-spel, på gott och ont och det är också det du får i upplevelsen.

6

Publicerat 15 februari 2019

Crackdown 3 bjuder på toppar och dalar. Wrecking Zone är trevligt och co-op möjligheterna uppskattas. Det är roligt i perioder att bara hjärnlöst spränga saker i luften, men inte ens Terry Crews kan få mitt intresse att hålla ut till slutet.

Senaste nyheterna om Crackdown 3

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10