Publicerat 25 januari 2019

Resident Evil 2

Recension - Resident Evil 2

Vi har spelat nyversionen av Capcoms mästerverk, Resident Evil 2.

"Den enda verkliga döden, är den du dör varje dag genom att inte leva."
- Nikos Kazantzakis (1885-1957)

Resident Evil-serien har alltid varit närvarande under mina uppväxtår. En serie som på många sätt format en stor del av mitt spelande idag och som jag gång på gång återvänder till. När Capcom myntade Survival Horror-genren 1996 startade de också upp ett helt nytt sätt att spela på. Att kunna skrämmas, samtidigt som man kände att skräcken gav motivation att kämpa tillbaka. Jag har alltid föredragit dessa typer av spel i läskiga sammanhang, då de ger något mer tillbaka till sin spelare än enbart terror. Spel såsom Outlast-serien ger mig gåshud och tillfällen som jag nästan krackelerar under, det är nästintill smärtsamt jobbigt att spela igenom dessa. Då utdelningen enbart resulterar i hög puls och ständig död kan konceptet snabbt bli uttjatat och jag som spelare behöver något mer för att motivera mig att fortsätta framåt.

Just här blir Survival Horror den perfekta blandningen av skräck och beslutsamhet, jag kan springa men jag kan även slåss. Valen som snabbt måste fattas kan vara minst lika skrämmande som en galen psykopat i ryggen. Resident Evil 2’s original gav mig dessa känslor och lyckligtvis känns återskapelsen lika (ruttet) väldoftande.

Saker och ting kan snabbt gå åt skogen.

Möt Leon S Kennedy, en nyexaminerad poliskonstapel på väg till sitt nya arbete i Raccoon City. En trevlig liten bergsstad som även residerar hem åt storföretaget Umbrella Corp. På väg in i staden gör han ett stopp på den lokala bensinstationen för att ladda batterierna. Snabbt blir vår unge vän varse om att saker och ting inte riktigt står rätt till, människor beter sig märkligt, sluddrande och vissa påvisar svåra skador på sina kroppar, zombies. De anfaller Leon utan förvarning och vår hjälte tar till flykten. En dörr öppnas och han står öga mot öga med en ung kvinna, vars motorcykel bara står bara några meter bort. ”Ducka” skriker Leon då en zombie dyker upp bakom henne. Han drar sitt vapen, avfyrar det och ser kroppen falla mot marken.

Chockad tar han tag i kvinnans arm och drar in henne i en bil vars hjul snabbt rullar in mot Raccoon Citys centrum. Vår resa är igång och oavsett om du väljer att spela som Leon eller Claire kommer ditt äventyr präglas av zombies, uppoffringar och mängder av blodisande avlånga korridorer. Nyversionen berättar samma grundhistoria som sitt original, men Capcom väljer att kasta om vissa saker, mycket för att göra resan minst lika spännande för veteranerna som återvänder. För en annan som spelat originalet cirka tjugo gånger kommer dessa förändringar som väldigt positiva, då man slutar förvänta sig saker och spänning bakom nytillskotten känns genuint.

Kniven är din bästa vän.

När Capcom utannonserade att Resident Evil 2 skulle få en omarbetning blev nostalgibarnet inom mig alldeles euforisk. Jag håller remaken av det första Resident Evil-spelet som en av världens bästa återskapelser, så förväntningarna blev genast enorma. Dock har jag lärt mig genom åren som spelkritiker att förväntningar snabbt kan smaka surt i munnen, om man tar i för mycket. Lyckligtvis kan jag nu med facit i hand säga att Resident Evil 2 smakar lika sött som en jordgubbe. Man har verkligen visat homage till seriens rötter, samtidigt som man tydligt velat ta annorlunda vägar mot målet. Capcom visar återigen att de befinner sig i en guldålder.

Slutresultat känns och spelas likt ett klassiskt Resident Evil, med ostigt narrativ och stämningsfull miljö, samtidigt som 2000-talets många finesser gör sig påminda. De klassiska tank-kontrollerna är nu ett minne blott och man implementerar ett tredjepersonsperspektiv, likt de tidigare spelen, Resident Evil 4 och 5. Sparfunktionen är densamma som i originalet med den klassiska skrivmaskinen, dock utan dess ikoniska bläcktoner ansluts. Det finns även en automatisk sparning på de lägre svårighetsgraderna.

Bekanta platser med nya hemligheter.

Rent tekniskt briljerar Resident Evil 2 på en mängd olika nivåer. Till att börja med är röstskådespelet denna gång helt fantastiskt med en rollista som inte bara gör sina karaktärer intressanta, de lyckas även så frön för kommande Resident Evil-spel. Serien hade vid starten ett nästan ökänt röstskådespel, så att se sådana enorma förändringar (och förbättringar) på denna punkt är oerhört trevligt. Bildmässigt är var det skett flest förändring, och jisses vilket arbete som ligger bakom det visuella denna gång. Spelet har helt byggts om i kraften bakom Capcoms egen RE-Egine, som det med stor framgång använde i sitt tidigare Resident Evil 7.

Detta får miljöerna att blomstra (eller ruttna, beroende på hur du ser det) till en hög grad av detaljrikedom. De groteska som möter mig på Raccoon Citys gator är häpnadsväckande och många gånger magomvridande. Äckeleffekten har helt klart skruvats upp. Realismen när en kula träffar ett mänskligt kranium har aldrig varit så påtaglig och en hel del blod blir resultatet.  Ljussättningen är även den fenomenal med små detaljer, likaså sina karaktärsdesigner.

Ljuddesignen och musiken får spelets dunkla miljöer att andas död och skänker ett djup som periodvis är svårt att förklara. Man har verkligen lyckats hitta en balans mellan det som skrämmer och det som lugnar, samtidigt som man blandar dessa för att skapa en miljö som ständigt känns ovis. Musiken fortsätter vara en stadig pelare i en serie synonym med välkända toner.

Allt som behövs är en snygg jacka och en motorcykel.

Utöver spelets två kampanjer levereras Resident Evil 2 även med två extralägen, The 4:th Survivor och The Tofu Survivor. Specialagenten HUNK är tillbaka för att slutföra sitt uppdrag, parallellt med Leon och Claire. Ta dig igenom en mängd olika nivåer för att nå din slutdestination och bli upphämtad ifrån Raccoon City innan det är försent. Det mindre seriösa The Tofu Survivor ställer oss emot samma situation med en liten tvist, du är en klump med ost och ditt enda vapen är en kniv. Det låter troligen aningen skruvat, och så är verkligen fallet, The Tofu Survivor är helt vrickat, och jag älskar det. Intensiteten i dessa lägen är också ett riktigt bra komplement och en tydlig kontrast till det mer långsamma spelsättet i huvudspelet.

Jag hade enorma förväntningar på Resident Evil 2's återfödelse. Dels är originalet ett av mina personliga favoritspel, men även för att Capcoms tidigare remakes varit fantastiskt välgjorda. Capcom visar återigen att de just nu är ledande på att göra återbesök i gamla territorium. Resident Evil 2 är ren världsklass och har snabbt klättrat upp på topplistan i min personliga skräckspelslista. Känslan för detaljer är helt häpnadsväckande och mängden innehåll som återfinns här ger mersmak till fler omgångar.

Spelet briljerar med en vacker grafisk stil, trovärdiga röstskådespelare och ett narrativ som känns bekant men ändå nytt. Ljudet och musiken får mina nostalgikänslor att blomma, samtidigt som man vågar skapa nya, otäcka melodier i de avdankade korridorerna. Resident Evil 2 är ett självklart val för beundrare av serien, men även för nykomlingar som missat det mästerliga originalet. Nu håller jag alla tummar som går för att projektet blir lyckat, så vi inom en snar framtid får återse Jill Valentines resa genom Raccoon City med den väldiga Nemesis jagandes efter sig.

Capcom, få det att hända! (Snälla.) #GörDet!

10

Publicerat 25 januari 2019

Strategierna ska vara många och korridorerna helst inte avlånga. Med stora nyckelknippan på svanken och vaccinationsmärket i blodbanken. Arga människor med hjärna på menyn breder ut sig som en paket havregryn. Ge mig kunskap, vapen och en god vän vid min sida. Lite blod, lite skrik ska vi tillsammans genomlida. Världsklass Capcom, världsklass!

Senaste nyheterna om Resident Evil 2

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10