Publicerat 16 december 2018

Just Cause 4

Recension - Just Cause 4

Vi har testat den senaste delen av Just Cause-serien, den fjärde i ordningen.

"Att handla skapar inte alltid lycka, men det finns ingen lycka utan handling."
- Benjamin Disraeli (1804-1881)

Att spränga saker är kul. Detta är ett tydligt och skarpt ställningstagande från studion som gett oss Just Cause-serien genom åren. Tillsammans med Crackdown-serien delar de på mängden explosiva omgivningar och det är få lugna stunder under genomspelningarna. Allt ska gå snabbt, så snabbt att ingen riktigt förstått vad som skett.

Några explosioner och revolutioner senare finner vi vår hjälte Rico Rodriguez i ett annat dilemma: "Hur fasen ska jag kunna toppa mitt föregående äventyr?" Det är säkert dessa tankar som präglar utvecklarna också, hur ska nästa äventyr bli ännu mer bombastiskt? Med Just Cause 4 tar studion steget från en gudsförgäten ö till en annan och passar även på att skicka in en ny liga antagonister i mixen. För veteranerna kanske detta låter bekant, och det är tyvärr precis det de är.

Enorma explosioner är en stor del av Just Cause-upplevelsen.

Välkommen till ön Solís, här finns mängder av olika områden att utforska och en elak armé att besegra. Från höga snötäckta berg till soliga stränder och djupa djungelområden, allt som egentligen efterfrågas av en öppen värld. Solís inbjuder även vår hjälte Rico till att starta en ny revolution kring diktaturen och dess antagonister, The Black Hand (som han även kraschat ihop med i tidigare spel).

Under äventyrets gång ska man, likt de tidigare spel utföra ett visst antal uppdrag för att befria olika områden på kartan, och på så vis skapa ett starkare nätverk av rebeller. Detta innebär att blir det lättare att kalla in förstärkning, ruta upp sina strategier, samtidigt som man får möjligheten att spränga ännu fler saker i luften. Explosioner är kul, okej.

Airdrops ger dig även möjligheten att kalla in förstärkning i form av fordon och flygplan, och likt det föregående spelet är det ofta hutlöst komiskt att se en enorm trälåda falla från skyn med beställd vara. Även änterhaken har fått sig en del uppgraderingar och fungerar smidigare än någonsin. En nyheter som jag verkligen haft roligt med är funktionen att (likt Metal Gear Solid-serien) använda enorma luftballonger för att skicka iväg både fiendetrupper och fordon upp i det blå.

Kör en rad olika fordon.

Berättelsen i Just Cause 4 är även den likt de tidigare spelet väldigt sekundär till spelets fokus. Den är ganska tunn och förutsägbar rakt igenom och de var få saker jag blev genuint överraskad av. Det onda sällskapet The Black Hand (som på pappret låter som en armé ifrån Tolkiens verk) har tagit över Solís och förtrycker nu folket hårt. Man arbetar också med en ny typ av vapenteknik som involverar vädret till stor del.

Detta är en av huvudattraktionerna under äventyret och man får uppleva betydligt mer sviktande väder (för att beskriva det milt). Enorma tornados som sveper över världen, explosiva blixtnedslag och hårda sandstormar är bara några exempel på mekaniker som påverkar spelvärlden omkring dig. När dessa moment inträffar blir det ofta väldigt spektakulärt. Men jag tycker bara att det är tråkigt att det sker såpass sällan.

Omgivningen inbjuder till utforskning.

Den tekniska sidan lämnar mig med en del att önska. Dels har den visuella stilen inte fått någon direkt märkbar uppgradering, bilden är ofta grynig med texturer som buggar och inte riktigt laddar in. Både läppsynk och karaktärsmodeller känns ibland väldigt mycket förra generationen och mellansekvensernas allvarsamhet blir därför väldigt lidande. Xbox One-versionen lider även av en del hack i sin bilduppdatering och en märklig ljussättning i perioder.

Ljudet och musiken håller en okej klass med trevliga melodier och röstskådespelare som levererar ett trovärdigt jobb till sina karaktärer. Kontrollen fungerar smidigt och känns spontant som det starkaste kortet på handen. Det blir väldigt tvetydigt och ojämnt när man summerar Just Cause 4's tekniska sida.

Just Cause 4 fortsätter alltså på exakt samma spår som sina föregångare, ofta utan någon direkt expandering av sitt universum.

"Fångad av en stormvind" får en ny innebörd.

Sammanfattningsvis känns Just Cause 4 väldigt mediokert. Det för inte serien vidare genom något unikt narrativ eller någon större spelmekanik i ryggen. De nya vädereffekterna är häftiga men uppdragsupplägget är repetitivt och oinspirerat. Även den tekniska sidan har en hel del att önska.

Jag håller tummarna att den oundvikliga femte delen i sagan om Rico Rodriguez innehåller fler och större överraskningar. Det är han faktiskt värd.

6

Publicerat 16 december 2018