Publicerat 2 december 2018

Battlefield V

Recension - Battlefield V

Vi har testat Battlefield V och andra världskriget på nytt.

"Aldrig i historien har så många haft så få att tacka för så mycket."
- Winston Churchill (1874-1965)

Krigets fasor är något man hör veteraner prata ofta om. Dessa grymma och omänskliga scener som dessa soldater sett på stridsfälten går aldrig att beskriva. För en annan som aldrig upplevt något direkt livsomvälvande kan det ibland vara svårt att fullständigt sätta sig in i situationerna. Jag brukade lyssna frenetiskt när morfar och farfar berättade om sin ungdom, om att växa upp under krigstiden och det slog mig ofta, jisses vad världen förändrats.

Med Battlefield V tar Dice steget tillbaka till kriget som startade deras populära fps-serie för så många år sedan, steget tillbaka till det andra världskriget.

Dice fortsätter på spåret de startade med Battlefield 1. Menyerna känns lika stilrena som det föregående spelet och möjligheterna att skräddarsy dina olika klasser har expanderats. Det finns mängder av uniformer och vapen-utstyrslar till att göra dina soldater mer personliga, och allt hittas smidigt på ett ställe. Estetiskt känns det första intrycket väldigt stilrent och lättillgängligt.

Anpassa dina soldater.

Det är också väldigt skönt att man från EA-sida valt att helt skippa Premium-passet denna gång och istället valt att försöka hålla spelet vid liv genom kontinuerliga uppdateringar, det så kallade Tides of War. Och dessa ska (hör och häpna) vara gratis för alla Battlefield V-spelare framöver.

Battlefield V fortsätter även samma väg när det gäller sitt narrativ och upplägg för ensamspelarna. I spelets olika "War Stories" får vi uppleva delar av kriget från en rad olika platser runt omkring jorden. Från den stekheta öknen i Afrika till de iskalla bergstopparna i Norge, här finns möjlighet att utforska många synvinklar från människor med olika bakgrunder. Just nu finns de tre olika kapitel att uppleva, vilket på pappret låter litet. Så är det i skrivande stund, men det utlovas mer framöver.

Jag gillade verkligen helheten som omslöt dessa möten. För trots att man kämpar på olika sidor jorden så kämpar man fortfarande för samma sak, sitt land och sin familj. De mer personliga mötena påminner om varför krigshistorien berör oss så mycket, det blir närmare hjärtat helt enkelt.

Särskilt gripande är berättelsen som utspelar sig under ockupationstiden i Norge, där vi följer en ung kvinna, Solveig, vars uppdrag blir att förhindra skapelsen av en tungvattensbomb och rädda sin mor ur nazisternas grepp. Vackra landskap blandas med snabb action á la Battlefield-anda.

Kalla och oförlåtande platser. (Men ack så vackra)

Rent tekniskt briljerar Frostbite-motorn ordentligt och ger oss en bild och ett ljud som verkligen betonar tyngd. Det finns en viss kyla i bilden som inte bara ser till att få scenerierna att se makalöst vackra ut, utan även lyfter de emotionella scenerna i de små stunderna. En blick soldater emellan, en kram som betyder farväl, alla dessa små detaljer målar upp en grymmare och mer autentisk verklighet.

Bakom ramarna finns även en uppgraderad teknik kring spelets förstörelse och vapen, samt en stabil kontroll som känns mer välputsad än i Battlefield 1. Det är imponerande att se vad Dice lyckats med i och med Battlefield V. Dock återfinns en del skavanker med fåtalet texturbuggar här och där.

Att få en överblick kan ibland hjälpa .

Battlefield V erbjuder en rad möjligheter för er som vill spela online tillsammans med andra. Här kan man välja att kämpa på större eller mindre slagfält i en rad olika spellägen. Conquest känns stort och intensivt och utspelar sig på breda kartor med mängder av tillfällen för förstörelse och död. Här gäller det att snabbt ta över en mängd olika kontrollpunkter på kartan för att gå vinnande ur striden.

I Grand Operation tar man upp rollen som anfallare eller försvarare och striderna utspelar sig under flera (inom spelet) dagar. Här kan ett misstag snabbt utvecklas till en större katastrof och läget känns väldigt intensivt. Dock är denna typ av spelläge betydligt mer tidskrävande och matcher blir ofta bli väldigt långa.

Det lovas även ett kommande Battle royale-läge framöver och det ska spännande att se hur Battlefields olika stridssystem kommer till användning där. Att lägga mer fokus på anfall i fordon kommer definitivt expandera genrer mer än vad Fortnite och Blackout lyckats med hittills.

Vackra Norge presterar.

Sammanfattningsvis känns Battlefield V väldigt stabilt. Från Dice sida har man gått varvet runt och landat i det som gjorde de världskända en gång i tiden. Andra världskrigets miljöer präglas med en enorm förstörelse och de olika krigsberättelserna som presenteras för den ensamme spelaren berör och skapar stämning. Jag hade önskat fler, men som det ser ut i skrivande stund finns det tre stycken.

Flera roliga flerspelarlägen som premierar samarbete och ett uppgraderingssystem som känns mer optimerat. Ett stort plus i kanten till att man äntligen fattat hur eftersläpps-innehåll ska hanteras, till alla spelare och inte bara de som äger ett premium pass. Att föra ihop sin spelarbas ska alltid premieras, detta är rätt väg att gå för Battlefield, och Battlefield V har gått en lång väg redan.

8

Publicerat 2 december 2018

Battlefield V engagerar och bjuder på intressanta berättelser. Bra bild, passande musik och ett uppgraderingssystem som fungerar.