Publicerat 18 oktober 2018

Lego DC Super-Villains

Recension - Lego DC Super-Villains

Vi har testat det senaste Lego-spelet från Warner Bros, Lego DC Super-Villains

"Varje hjälte blir till slut långtråkig."
- Okänd

Hjältarna får alltid äran, berömmelsen och lyckan. Varför ska det jämnt vara så? Varför kan inte skurkar få chansen att skina någon gång ibland? Det är alldeles för mycket godhet bland dessa legobitar, det behövs helt klart en förändring. Som tur är finns hjälpen nära till hands i och med Warner Bros senaste Lego-spel, Lego DC Super Villains. Jokern och Harley Quinn ackompanjerar oss på en resa som är fylld med skratt, elakheter och enorma planer.

Berättelsen tar sin början när hjältegruppen Justice League plötsligt försvinner och ersätts av den mystiska gruppen Justice Syndicate. De traditionella DC-skurkarna som i spetsen leds av Lex Luthor, The Joker och Harley Quinn blir snabbt misstänksamma mot den nya gruppen och formar alliansen Injustice League för att bemöta hotet. Ju längre in i berättelsen vi kommer desto mer bisarr blir tillvaron och det finns en hel del roliga tvistar på vägen.

Mark Hamill briljerar som The Joker.

I grund och botten är det lika kaotiskt som det låter, och jag skrattar högljutt i perioder. Berättelsens kampanj är trevlig och även värd att återbesöka i en andra genomspelning, då det öppnar upp för fler karaktärer att utforska de olika nivåerna. Att promenera genom Gotham City, Metropolis och Smallvile i legoform är trevligt och beundrare av de olika universumen kommer känna igen detaljerna i världarna.

För er som spelat något tidigare Lego-spel kommer de olika mekanikerna också att kännas igen ganska fort. Det gäller att utforska nivåerna genom att krossa, bygga och forma legobitarna omkring dig. Varje karaktär har egna unika förmågor som gör att de kan nå platser som andra inte kan. Det gäller också att samla mynt, föremål och annat kul för att öppna upp spelvärlden ytterligare genom samlarföremål och upplevelser.

Dock ska det tilläggas att upplevelsen som helhet inte skiljer sig ett dugg ifrån andra legospel på marknaden, så är du mätt på upplevelsen av tidigare titlar finns dessvärre inte mycket nytt att hämta här. En viss repetition i banornas upplägg skiner även igenom och jag hade önskat att man vågat ta ut svängarna lite mera inom vissa områden.

Välkända karaktärer gör entré.

Mark Hamill som The Joker, Tara Strong som Harley Quinn och Kevin Conroy som Batman återvänder till sina respektive roller och höjer statusen på röstskådespelet avsevärt. Det är en ren fröjd att lyssna och skratta åt alla bisarra situationer de ställs inför. Detta kan mycket väl vara spelets allra starkaste kort, de välgjorda och välspelade karaktärer. Det finns få skådespelare som kan få mig totalt hänförd genom sin röst, Hamill är en utav dessa. Alla Joker-älskare därute kommer inte bli besvikna på dennes leverans i Lego DC Super Villains.

Den stora nyheten med Lego DC Super-Villains är att man nu får chansen att designa sin egen superskurk och släppa lös denna i världen. Vad premierar du som skurk, vilka egenskaper ock krafter vill du ska sticka ut? Vem vet, kanske kommer min skurk pryda omslaget på en kommande serie framöver. Nej, jag har inte drabbats av storhetsvansinne (än). Det är viktigt att tro på sin egna kreativa ådra, inte sant?

The Riddler och Scarecrow gör livet jobbigt för hjältarna.

Sammanfattningsvis känns Lego DC Super Villains som en trevlig och behövlig titel i dagens superhjältekaos. Med en trevlig teknisk grund, fantastiska röstskådespelare och ett roligt upplägg. Dock en hel del repetition ifrån tidigare spel och en viss avsaknad av egna idéer.

Dock ett spel som inte bara behövs på marknaden just nu, utan även skiner ljuset på några av historiernas viktigaste aspekter. Utan en bra skurk finns ingen motivation, utan skurkar finns ingen fara för hjälten att besegra. Utan skurkar finns inga berättelser, #BackaSkurkarna.

7

Publicerat 18 oktober 2018

Lego DC Super-Villains kombinerar charm och härlig lego-galenskap med fantastiska röstskådespelare. Ett lättillgängligt och genuint roligt tillägg till den växande legofamiljen.