Feedback

Av Anders Eklöf

Publicerat 1 november 2018

Soul Calibur VI

Recension: Soul Calibur VI

Den episka slagsmålssagan om jakten på det legendariska vapnet Soul Edge är tillbaka och återvänder samtidigt tillbaka till seriens rötter. Hur bra är det den här gången?

Soul Calibur II var troligtvis det spelet jag och mina kompisar spelade allra mest i tonåren, utöver den oslagbara herren på täppan Super Smash Bros. Melee. Den relativt simpla kontrollen, det färgstarka karaktärsgalleriet och de explosiva striderna gick helt enkelt hem hos de flesta och krävde inte att du satt vaken om nätterna för att plugga komplicerade knappkombinationer för att vinna. 

Nu är serien tillbaka, för första gången till den nuvarande generationen. Den här gången har utvecklarna plockat fram de allra mest klassiska karaktärerna och gått tillbaka till rötterna genom att återberätta handlingen från det allra första Soul Calibur. 

Ett smart drag, om du frågar mig. 

Alla karaktärer har samma utstyrslar som i det första spelet till Dreamcast. 


Precis som tidigare handlar det om vapenbaserade strider på ett tredimensionellt plan. Kontrollerna är som sagt väldigt enkla, med sina tre knappar för attacker och en för att blockera. Det är precis lika lättillgängligt och tillfredställande som jag minns det, men för den som eftersträvar djup i sina fightingspel är kanske inte det här rätt spel. 

Ett nytt inslag för sexan är "Reversal Edge", som går att likna vid ett mer våldsamt sten, sax och påse-spel. Med ett knapptryck drar du igång tekniken, där det gäller att välja ett av tre olika slag. Beroende på hur snabbt den andra reagerar och vad den väljer får antingen du eller din fiende smisk. Egentligen tillför inte det här nya inslaget särskilt mycket till spelmekaniken, då det är slumpen som avgör. 

Det ser åtminstone ganska coolt ut. 

Det är väldigt tillfredställande att få in en av de tjusiga specialattackerna. 


Soul Calibur VI har över tjugo karaktärer, som utgör ett ganska balanserat och färgstarkt gäng med klassiker som Yoshimitsu, Taki och Astaroth. Dock är det ganska märkligt att det finns ännu en version av Nightmare, utöver Siegfried. De hade gärna fått lägga in någon mer intressant istället. 

Ett härligt inslag är att du kan skapa dina egna karaktärer. Möjligheterna är väldigt stora, då det finns mängder av olika kroppstyper och kläder att välja mellan. Läget är så pass flexibelt att det går att skapa nästa vilken karaktär du vill, vilket internet verkligen har visat

Jag skapade till exempel en skelettkrigare med mantel och sabel, kallad Hjalmar. 


Här går det även att byta kläder på det vanliga karaktärsgalleriet, vilket är ett välkommet inslag med tanke på att det inte finns några förinställda alternativa karaktärer samt att det är ganska skönt att klä på de traditionsenligt lättklädda kvinnliga hjältarna. 


Ett av lägena för den ensamma spelarna spelas med karaktärer du gjort själv, vilket kanske låter kul i teorin. Istället är det en väldigt sömnig och långsam berättelse med onödiga rollspelsinslag vi får ta del av. 

Då är det andra enspelarläget bättre, där du får följa de olika karaktärerna under deras jakt på Soul Edge. Det ger verkligen lite mer kontext till karaktärerna, även om berättelsen presenteras med träiga stillbilder och halvtrötta röstskådespelare. 

Illustrationerna är snygga, men ganska tröttsamma att titta på i längden. 


Även fast det är det första spelet till den nuvarande generationen, märks det ärligt talat inte så mycket rent grafiskt. Karaktärerna är visserligen snyggt designade, men det saknas en del detaljer och texturerna känns en aning smetiga. Genren brukar oftast leverera rejält med ögongodis, men inte den här gången. 

Däremot är musiken riktigt bra och bidrar verkligen till den episka stämningen under striderna. 

Geralt från The Witcher-serien passar förvånansvärt bra in i gänget. 


Soul Calibur Vi är en härlig revansch för en serie som stagnerat en aning. Jag tror inte att det kommer komma upp i samma höga tävlingsnivå som till exempel Dragon Ball Fighter Z eller Street Fighter, men det är onekligen ett härligt fightingspel som du kan tillbringa en helkväll tillsammans med kompisarna. 

 

8

Grafik:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Innehåll:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Av Anders Eklöf

Publicerat 1 november 2018

Soul Calibur VI levererar ett gediget fightinspel som kan tilltala även den minst insatta, med sina enkla kontroller och återberättande av det första spelet. Det kommer troligtvis bli ett spel jag plockar fram lite då och då framöver.

Bli först med att kommentera


Skicka

Senaste nyheterna om Soul Calibur VI

Läsarnas spelbetyg

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Antal röster: 0

Soul Calibur VI

Lanseringsdatum: 19 oktober 2018

Enhet: PC, Playstation 4, XboxOne

Genre: Beat em up

Utvecklare: Project Soul

Utgivare: Namco Bandai

Antal spelare: 1 - 2 (1 - 2 online)

Betyg: 8/10Läs recensionen »

Spelets rekommenderade ålder är 16 år och uppåt.
Läs mer

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender