Publicerat 16 oktober 2018

Call of Duty: Black Ops 4

Recension - Call of Duty: Black Ops 4

Vi har testat Treyarch och Activition senaste projekt, Call of Duty: Black Ops 4

"Det har aldrig existerat ett bra krig eller en dålig fred."
- Benjamin Franklin (1706-1790)

Med Black Ops 4 tar Treyarch och Activition steget ut i lite mer okända vatten. Borta är den klassiska enspelarkampanjen och man introducerar nu istället sin egen version av det populära Battle Royale-läget, som man döpt till Blackout. Förutom detta packas årets Call of Duty även med en stor flerspelardel med en mängd olika lägen, samt en helt ny del i den populära zombiesagan. Black Ops 4 känns på många sätt som ett modernt Call of Duty, men jag som solospelare känner mig aningen kluven av helheten.

Black Ops 4 presenteras med en snygg och lättillgänglig meny där man snabbt kan välja bland de olika lägena som presenteras och erbjuds. Rent estetiskt känns allt väldigt trevligt och man krånglar inte till det med en massa extraval. Det går snabbt och bekvämt att hoppa in i valfritt läge, trots att man även kan skräddarsy både upplevelse och karaktär djupare om man så önskar.

Enorma strider i snabbt tempo.

Jag kan tycka att avsaknaden av en kampanj drar ner helhetsintrycket en del för mig, då jag ofta tyckt att Call of Dutys kampanjer varit trevliga att spela igenom. Främst då de belyst de olika spelens styrkor och nya förmågor på ett lättlärt sätt. Utan den inlärningskurvan blir flerspelarlägena därför mer intensiva att sätta sig in i. Som tur är inkluderas ett nytt kapitel i zombiesagan, och detta läge kan spelas tillsammans med vänner över nätet. Man ger även möjlighet till delad skärm för de som hellre vill spela tillsammans i soffan.

Zombieläget känns bättre optimerat och mer intressant än tidigare och jag lämnas med en viss längtan efter fortsättningen. Man expanderar även mängden zombieaction och det bjuds på ännu fler kampanjer än i tidigare spel. Jag antar att detta är deras sätt att kompensera förlusten av solospel.

Blackout är det stora nya dragplåstret till årets Call of Duty och har efter sin betaperiod lockat fram en hel del hurrarop världen över. Nu vid lansering syns det ganska tydligt att Activision och Treyarch lyssnat på feedback som rullat in. Läget känns betydligt mer stabilt än när jag testade betastadiet. Det är likt andra Battle Royale-spel ett intensivt spelläge som kräver mycket av dig som spelare. Här finns inga extraliv eller genvägar, bara ren och skär skicklighet.

Nya vapen och nya kartor väntar dig!

Jag kan ibland känna en viss frustration med just Battle Royal-genre på grund utav hur oförlåtande den ibland är, men jag likt andra har fått blodad tand av upplevelsen. Efter flertalet timmar i Fortnite känns detta som en frisk fläkt till genre och Blackout är helt klart det bästa realistiska Battle Royale-spelet på marknaden just nu.

Vapnen, kartorna och den övergripande upplevelsen känns intensiv och rolig. Här finns möjlighet att experimentera med din omgivning, vilket ofta resulterar i spännande och oförutsägbara matcher. Det ska bli intressant att se hur Activision väljer att utveckla sin produkt framöver, dels så att den blir med lättillgängligt, men även hur den ska konkurrera med andra liknande Battle Royale-spel på marknaden. Det finns många frågetecken fortfarande för den övergripande planen, som jag hoppas ska redas ut inom den närmaste framtiden.

Något jag inte är särskilt förtjust i är att Call of Duty fortfarande väljer att aktivt dela upp sin användarbas, då främst genom introduceringen av sitt Black Ops Pass till Black Ops 4. Här kommer man dela ut fler banor, fler lägen och mer zombieaction under en period efter sitt släpp, ett klassiskt säsongspass helt enkelt. Min fruktan är att detta kommer få spelarna att splittras, lite likt hur det blev med första Star Wars: Battlefront och senaste omgångar av både Call of Duty och Battlefield-serien.

Från utvecklarnas sida kan jag förstå att man måste få sin produkt att leva vidare även efter lanseringen, men jag är högst osäker på om dessa typer av material mår bra bakom en betalväg. Hade troligen varit bättre att erbjuda spelare kosmetiska alternativ och sådana funktioner som inte ger spelbara fördelar. I dagens spelklimat är det viktigt att inte stirra sig blind på pengarna, utan se den mer långvariga planen som faktiskt kan erbjudas. Lås inte upplevelser bakom höga betalväggar.

Det nya zombieläget är riktigt bra.

Sammanfattningsvis känns Black Ops 4 spontant väldigt genomarbetat. Här finns en mängd innehåll för onlinespel och intressanta zombiekampanjer. Blackout känns bättre optimerat än i sin beta-fas och fungerar stabilt. En betydligt mer intensiv Call of Duty-upplevelse som jag tror välkomnas av spelarna.

Något som fortfarande oroar mig för är exkluderingen av sin användarbas. Jag önskade så innerligt att Activision skulle följa EA’s exempel med Battlefield 5 och slopa exkluderingen av kartor, men så verkar det inte bli. Jag hoppas bara att Black Ops 4 inte skjuter sig allt för illa i foten genom detta beslut. Tiden får utvisa valet, helt enkelt.

8

Publicerat 16 oktober 2018

Call of Duty: Black Ops 4 är tekniskt riktigt bra. Många spännande onlinemöjligheter och ett häftigt Blackout-läge. Dock känns det tråkigt med en tydlig delning av användarbasen genom återkommande säsongspass och få soloupplevelser.

Senaste nyheterna om Call of Duty: Black Ops 4

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10