Feedback

Av Anders Eklöf

Publicerat 9 oktober 2018

Mega Man 11

Recension: Mega Man 11

"The Blue Bomber" är återigen tillbaka för att besegra åtta aggressiva robotar. Den här gången med hjälp av några nya förmågor och ett välbehövt ansiktslyft.

De tre första Mega Man till Nintendo Entertainment System är några av de få spelen till konsolen som verkligen fortfarande håller än idag. De må vara frustrerande på sina ställen och spelmekaniken är inte tajt rakt igenom, men jag förstår varför Capcom valde att återuppliva serien för några år sedan, med den klassiska pixelgrafiken och allt.

Nostalgi räcker långt, men jag är glad att utvecklarna bestämde sig för att göra något nytt med den älskade robot den här gången. Åtminstone har de förnyat sig när det gäller det visuella, för i övrigt är det i mångt och mycket samma koncept vi sett tio gånger tidigare sedan slutet av 80-talet. Dock med ett litet men intressant nytt inslag. 

Mega Man handlar fortfarande mycket om att bemästra plattformsprecision.


Har du spelat serien tidigare vet du vad du ger dig in på, även den här gången. Den ondskefulla professorn Dr. Wily är fortfarande ute efter att skapa kaos i världen med hjälp av ett gäng opålitliga robotar och som vanligt är det upp till Mega Man att stoppa honom. 

I det här äventyret har dock Dr. Wily utvecklat något som kallas "Double Gear", som gör att robotarna kan låsa upp sina dolda krafter. Eftersom Mega Man är en robot, kan så klart även han använda sig av det. Det är här som konceptet får lite ny fräschör, då han med hjälp av sina nya förmågor antingen kan sakta ner tiden eller bli starkare en stund. 

Eftersom konceptet i övrigt är sig enormt likt föregångarna, med tajt plattformshoppande och skjutande, ger det här en lite mer strategisk aspekt till det hela. Det gäller att använda sig av rätt förmåga vid rätt tillfälle för att ta sig igenom banorna på bästa sätt. 

Det är en tillfredställande känsla att ta sig förbi ett svårt hinder i slow motion. 


Förmågorna är dessutom en av flera detaljer som gör att spelet är mer välkomnande för nybörjare än tidigare, då de kan göra att vissa partier blir lättare att ta sig förbi. Precis som tidigare är det här en utmaning som ibland kan få dig att vilja slita ditt hår och kasta handkontroller omkring dig. Därför är det enormt skönt att det finns ett antal svårighetsgrader att välja mellan, som ger dig allt ifrån fler extraliv och checkpoints till lättare fiender. 

Vissa kan säkert argumentera för att det här är "fel" sätt att spela på, då Mega Man ska vara svårt. Det är enligt mig en mycket trist åsikt. Kan det här få fler att ta del av och njuta av spelet, är det bara ett välkommet inslag. Att välja en lättare svårighetsgrad eller att utnyttja "Double Gear"-systemet är dessutom ett val, så du bestämmer själv hur stor utmaningen ska vara. 

Bossarna är i vanlig ordning både de svåraste och roligaste momenten.


När det gäller grafiken är jag en aning kluven. För det mesta är det riktigt kul att karaktärerna och fienderna ser ut som i konceptbilderna istället för de förenklade pixelfigurer, men ibland kan stilen kännas en smula generisk. 

Ibland sprudlar banorna av färg och klockren design, men andra gånger känns det ganska oinspirerat och grått. Samma sak gäller musiken, som för det mesta är traditionsenligt galant, men de är inte riktigt lika minnesvärda som tidigare. 

Med detta sagt är Mega Man 11 en riktigt härlig plattformare, både för gamla rävar och nytillkomna fans. Efter brakfloppen som var Mighty No. 9, som försökte återuppliva konceptet, är det fantastiskt att se att Capcom själva lyckades visa vart skåpet ska stå. Mega Man lever! 

8

Av Anders Eklöf

Publicerat 9 oktober 2018

Mega Man är minst sagt tillbaka och bättre än på länge. Capcom har plockat upp det gamla konceptet och gett det nytt liv med små detaljer och en skapligt fin visuell "makeover. Är du ett fan av "den blå bombaren" finns det inget att fundera över.

Bli först med att kommentera


Skicka

Senaste nyheterna om Mega Man 11

Läsarnas spelbetyg

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Antal röster: 0

Mega Man 11

Lanseringsdatum: 2 oktober 2018

Enhet: Nintendo Switch, Playstation 4, Windows, XboxOne

Genre: 2D-perspektiv, Action, Plattform

Utvecklare: Capcom

Utgivare: Capcom

Antal spelare: 1

Betyg: 8/10Läs recensionen »

Spelets rekommenderade ålder är 3 år och uppåt.
Läs mer

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender