Publicerat 21 september 2018

Shadow of the Tomb Raider

Recension - Shadow of the Tomb Raider

Vi har spelat Lara Crofts senaste äventyr!

”Ingen uppnådde någonsin storhet genom att spela säkert”
– Harry Gray

Att jaga det stora äventyret är säkerligen något vi alla tänkt på under våra liv. Att resa till exotiska plaster, hitta rikedom och finna oss själva på kuppen. Om inte annat har vi genom filmernas Indiana Jones och spelens Lara Croft fått chansen att temporärt axla rollen, inte bara som åskådare utan även som utövare. Det råder inga tvivel om att Tomb Raider-spelens långa historia har fått betraktare kring hela jorden att utforska och finna nya platser. Lara har på många sätt blivit synonym med just upptäcktsresande, och seriens långa historia är ett bra bevis på att sådant eftertraktas.

Under de senaste åren har vi bevittnat Lara Crofts ursprungshistoria, från äventyrslusten ungdom till hårdhudad stridsmaskin. En evolution som många gånger tyckts gått väldigt snabbt, samtidigt som berättelserna varit liknande de vi sett förut. Dock måste jag medge att jag fullkomligt älskat Lara Crofts tidiga resor. Både Tomb Raider och Rise of the Tomb Raider har varit underhållande och spännande äventyr som skänkt en mängd timmar i soffan. En intressant och mer djupgående syn på Lara har även resulterat i en mer mänsklig sida hos hennes karaktärsutveckling.

Att jaga eller bli jagad, det är frågan.

I den avslutande delen av Lara Crofts ursprungstrilogi får vi resa till Latinamerika i jakt på en ny spännande artefakt, som även den har särskilda kopplingar till hennes far. Då spelet utspelar sig cirka två månader efter händelserna i det tidigare spelet Rise of the Tomb Raider är den ondskefulla organisationen Trinity inte långt efter. Efter en del hårda handslag finner vi vår hjältinna i mitten av en global kris, då hon av misstag har startat jordens undergång.

En fruktansvärd maya-apocalypse som nu är i rullning måste stoppas till varje pris, vilket tär hårt på vår hjälte. Att utsätta Lara Croft för svåra utmaningar är en vanlig ingrediens i ett Tomb Raider-spel, frågan är hur man ska kunna toppa jordens undergång framöver? Narrativt tar spelet en del friheter och låter oss även djupdyka mer i Laras barndom, något jag uppskattar.

I och med att utmaningen blivit större för vår hjältinna behövs också nya fräscha egenskaper och vapen för att kontra detta. Något som tydligen märks är att man från utvecklarnas sida valt att ge Lara ännu fler möjligheter att utforska världen i ständig rörelse. Då i form av nya föremål och vapen som spelar henne i händerna rent förflyttningsmässigt. Den förbättrade änterhaken gör svåråtkomliga platser mer lättillgängliga och träden i den enorma skogen lämnar tillfällen för smygattacker uppifrån.

Att använda omgivning till din fördel är viktigt.

Man har också spelat ut smygkortet ännu mer än de andra spelen. Om du i ett tidigare spel visade dig under ett anfall förblev fiende uppmärksam på din position. I Shadow of the Tomb Raider använder Lara sig av djungeln Lara genom möjligheten att försvinna upp i träden eller ner i gyttjan. Att kombinera chansen att spela både aggressivt och defensivt premieras och får omgivningen att öppnas upp mer.

Ett häftigt exempel jag lyckades med var att dräpa två soldater, bli upptäckt och efter en kort jakt bli osynlig med hjälp av djungelns täthet. Kort därefter hade jag ytterligare en död soldat på mitt samvete. Att Lara Croft likt Nathan Drake är en levande mördarmaskin råder det inga tvivel om numera, och brutaliteten skruvas upp ytterligare i den avslutande delen. Man kan ibland stanna upp och fundera kring hur detta påverkar karaktären, men någon vidare förklaring tillägges inte.

Jonah är din ständige följeslagare.

Rent tekniskt har det inte hänt några enorma framsteg från föregångaren Rise of the Tomb Raider (som jag förövrigt tyckte såg riktigt bra ut) rent grafiskt. Dock förvaltar den nya studion sitt arv väl och levererar en öppen värld som både känns och ser levande ut med ett rikt djurliv. De enorma djungelpartierna du tar dig igenom är väl belysta med fina texturer. Karaktärsmodellerna ligger på samma nivå som i de tidigare spelen och det är härligt att återse Camilla Ludington som Laras röst och motion capture. Många saker faller därför på plats och känns enhetligt.

Dock har jag märkt att vissa partier drar ner bilduppdateringen en aning, särskilt när mycket sker på skärmen samtidigt. Hubbvärlden du spenderar en hel del tid i är ett sådant markant exempel på att bilduppdateringen ibland inte hänger med. Jag får ibland känslan av att tekniken gärna vill mer än vad som utlovas.

Shadow of the Tomb Raider ska dock ha mycket beröm för det användarmöjligheten, då främst i deras trevliga valmöjligheter. Som vanligt består ett Tomb Raider spel av utforskning, pussel och strider, och svårighetsgraden kan ibland vara svår att sätta rätt. Lyckligtvis går detta att enskilt välja i och med Shadow of the Tomb Raider. Känner du med dig att pussel och strider är något du har svårt med kan du ställa in en lättare svårighetsgrad på dessa och fortfarande håll utforskningen separat. Möjligheten att skräddarsy sin upplevelse är trevligt och inbjudande.

Trinity kommer inte ge upp utan strid, kämpa.

Shadow of the Tomb Raider knyter ihop Lara Crofts ursprungshistoria bra med ett intressant narrativ och trevlig karaktärsutveckling. Spelet gör inga jättekliv framåt men lyckas ändå underhålla mig under timmarna som följde. En spännande berättelse och nya förmågor till Lara gör mig  intresserad, samtidigt som den tekniska sidan ibland har en del att önska.

Camilla Ludington utforskar nya sidor hos Lara och utvecklar hennes karaktär ytterligare, då emot den starka överlevaren som vi kommit att känna. Det är gott att avsluta boken och blicka framåt, framåt på en framtid som jag hoppas vi delar med ännu mer Croft-action. Så småningom, när tiden är redo.

8

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10