Publicerat 30 maj 2018

Detroit: Become Human

Recension: Detroit: Become Human

Christoffer har spelat Quantic Dreams nya spel Detroit: Become Human

Alla spelar vi olika roller mest hela tiden. När vi spelar riktigt bra prisas vi för vår "ärlighet".
- Carl Hammarén (1922-1990)

Om du skulle fråga mig hur mitt liv utvecklats sig från mina tidiga barndomsdrömmar skulle jag nog vara aningen besviken. Kanske inte just på valet som lett mig fram till vart jag är idag, utan mer valen som jag inte hunnit göra än. Att man som barn hade storslagna drömmar, visioner och mål är det ingen tvekan på, en del av dessa kvarstår än idag och har bildat en bra stomme att väga vardagens val emot.

Dock blir det allt tydligare ju längre tiden går hur djupt vissa val löper, hur små val kan få enorma konsekvenser längre fram och därmed också ändra på hur du uppfattar och ser saker. Dessa små medel är och förblir formulan som äventyr och valbaserade spel fokuserar på, känslan och medvetenheten att val gör skillnad. Detroit: Become Human är inget undantag i denna kategori, och ska i min meningen heller inte vara det.

Markus är en av de spelbara karaktärerna i Detroit: Become Human

I Detroit: Become Human axlar du rollen som tre olika androider, Connor, Kara och Markus i ett möjlig framtidssamhälle. Samhället har utvecklats på en rad olika områden och att ha en robot som bilmekaniker, butiksbiträde eller personlig uppassare har blivit en vanlig syn. Androider finns överallt och företaget som har patenterat dessa tjänar såklart mängder av pengar. Multiföretaget Cyber Life har nu en hand i samtliga samhällskretsar, även hos polisen. Det är där vår första spelbara karaktär gör entré, Kriminalpolisen och androiden Connor.

Connor är saklig, rak och resultatinriktad, vilket ofta får in han i obekväma samtalssituationer. Han blir tilldelad fallet kring de många incidenterna gällande robotar som plötsligt löpt amok i Detroit och är därför tvungen att samarbeta med den lokala polisen. Hans mänskliga partner Hank Andersson är en före detta prestigefylld polis som på den senaste tiden sakta fallerat inom kåren av anledningar som jag här ska utelämna. Att se dessa två växa från sin stela relation har varit en stor höjdpunkt för min egen del, särskilt då de båda karaktärerna så tydligt befinner sig på olika sidor vid starten.

Vem du kan lita på är upp till dig att bestämma.

Kara och Markus lever helt åtskilliga liv men har samma grundfunktion, de är uppassare på människor. Den största skillnaden är de olika androidernas uppfattningar kring människor, något som även detta förändras genom spelets gång. Och som tidigare nämnt är det våra val som formar oss till de personer vi blir. Detta blir extra tydligt när spelet ständigt slänger svåra, ibland omöjliga frågor till mig och ber mig svara, ber mig välja.

Ibland har klumpen som jag sakta byggt upp i magen varit så stark att jag blivit tvungen att pausa mitt spelande. Inte för att jag inte kan skilja på fiktion och verklighet, utan för att valen ibland träffar nära hjärtat. Det är tunga ämnet som tas upp i Detroit, ingen tvekan om den saken, vilket utvecklarna även fått höra i kommentarer. Berättelsen tar tillräckligt många vägar och korsningar för att fortsätta hålla mitt intresse uppe genom speltiden.

Tuffa val ligger framför dig.

Att man efter varje kapitel även kan se en karta över sina val gör att omspelningsvärdet höjs och inte kompliceras i onödan. Vad behöver jag ändra för att få en annorlunda upplevelse än tidigare? Detta avancerande, men samtligt lättförstådda hjälpmedel gör just detta.

Detroit är sinnessjukt snyggt i perioder, något som Quantic Dreams alltid vara bra på. Det tekniska arbetet är mäkta imponerande och tillför mängder av realism till situationer som beskrivs. Connor, Kara och Markus spelas med briljans av skådespelarna och de övriga rollerna likaså. Det är extra roligt att se Lance Henriksen som människa för omväxling skull (alla Aliens-fantaster förstår nog poängen).

Jag vill särskilt belysa Bryan Dechart och Clancy Browns briljanta tolkningar av Connor och poliskommissarien Hank Andersson. Två karaktärer som till en början inte kan förstå den andres värld, men med resan i bagaget lär sig något nytt om sig själva (i alla fall under min första genomspelning). Att våga öppna upp ögonen och ta in ett annat perspektiv kan vara svårt, men är inte omöjligt.

Karas resa är lång och farlig.

De saker som jag tyckt dragit ner upplevelsen något är spelets fortsatt stelbenta kontroll, något som varit ett ständigt inslag i föregående spel från studion. Det kan ibland ta en ur händelsen ordentligt.

Att man fortfarande inkludera så många quick time events är också rätt tråkigt. De borde istället låta valen du gjort avgöra situationens utveckling. Att kameran också ställer till den i vissa scener kan irritera, men har under merparten av spelet fungerat helt okej. Rent cinematiskt håller Detroit en hög klass och manusmässigt är det David Cages bästa berättelse hittills.

Detroit: Become Human är slående vackert.

Sammanfattningsvis är Detroit: Become Human en spännande berättelse vars val ofta får min mage i obalans. Att välja mellan liv och död, mellan plikt och uppoffring, mellan människa och maskin är svårt. Det är enkelt att bli blind av valen som för stunden känns lätta och att slippa se den större bilden. Dock kvarstår känslan av att saker och ting kommer påverkas längre fram.

Detroit: Become Human har en del problem, däribland en kontroll som jag hoppats utvecklats mer, en kamera som ibland är lite bångstyrig och en del händelser och berättelser som inte riktigt avslutas rätt. Cinematiskt är det en imponerande bedrift och jag tvekar inte att kalla det för Quantic Dreams bästa spel hittills.

8

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10