Publicerat 24 april 2018

God of War

Recension - God of War

Kratos återvänder till oss i mäktig skrud och ny miljö. Christoffer har spelat nya God of War!

"Det är bara i äventyr som vissa människor lyckas med att känna sig själva - att hitta sig själva." - Andre Gide

Applåderna var många när Santa Monica Studios utannonserade Kratos återkomst på E3 för några år sedan. För min egen del blev detta äventyr mitt första med den argsinte guden. Efter många timmar är jag nu nyfiken och redo att resa tillbaka i tiden för att uppleva de förgående spelen i serien.

Berättelsen i nya God of War är nu helt ombytt, från grekisk till nordisk mytologi. I spelets anslag finner vi våra hjältar i sorgens sena timme, då deras hustru respektive mor precis har avlidit och känslorna ligger på ytan. Den sista önskan var att få sin aska sprid på toppen av det hösta berget i landet, och det är dit far och son nu måste bege sig. Dock är det ingen lätt endagsutflykt, Kratos och Atreus måste korsa horder av fiender för att nå sitt mål. På vägen möter de även en mängd olika karaktärer, som på egna unika sätt kommer berika resans gång.

Det känns märks verkligen att fokus lagts på den dramaturgiska kurvan hos sina karaktärerna, men även de olika miljöernas historier och skatter. Det är ett imponerande manus med mycket svärta, humoristiska inslag samtidigt som narrativet är blodrött allvarligt. En kompott av känslor, helt enkelt. Det håller mig i fast grepp under spelets timmar och innehåller scener som fick mitt hjärta att slå volter. Inte sedan The Last of Us har jag känt sådan genuinitet i berättelse och karaktärer.

Det finns mängder av skatter att hitta i världen.

Rent tekniskt är God of War en fantastisk bedrift. Grafiskt är det få, om inget konsolspel som just nu kan mäta sig med kvalitén som det erbjuder. Allt sitter perfekt, från miljö och fiende-designen till karaktärsmodellerna, mäkta imponerande.

Animationer och bilduppdateringen flyter på likt en enda lång mellansekvens och det nya tredjepersonsperspektivet öppnar upp för ännu fler innovationer till sin bild. Miljöerna som våra hjältar besöker är varierande och det finns mängder av hemligheter i världen att utforska och samla. Att lyssna till historiska berättelser samtidigt som du paddlar under den gigantiska världsormen är en tv-spelsstund jag aldrig glömmer.

Troll, häxor och andra varelser står i din väg.

Musiken är bombastisk och rå till utförandet, vilket passar likt yxan i handen för Kratos. De tunga tonerna studsar mellan slagen och får adrenalinet att bubbla i kroppen. Det är få gånger som jag inte sitter med helöppen mun och komplett hänförd över vad som precis har hänt. Vi har musiken och ljud-designen att tacka för mycket i detta fall, något alldeles speciellt som riktigt slår hål i allt annat på marknaden just nu.

Även röstskådespelarna hjälper till att bringa Kratos berättelse till en ny publik. Christoper Judge som tidigare spelat i Stargate SG-1 har nu fått axla rollen till den argsinte guden, och gör så med bravur. Han lyckas hitta en bra balans med det vi som spelare lärt känna sedan tidigare, samtidigt som han ger Kratos en större dos medlidande och mänskliga värderingar. Nu har vår hjälte något att kämpa för, detta i form av sin son Atreus, som ger vår hjälte ytterligare dimensioner till sin karaktär.

Sunny Suljic som porträtterar Atreus ger oss svärta, humor och barnasinnet till en annars oförlåtlig miljö och gör det oerhört skickligt. Det är också särskilt roligt och inspirerande att se deras relation öppnas upp och avanceras ju längre in i äventyret man kommer. Sorg, saknad och acceptans får lov att ta plats i ett annars hårdhudat spel.

God of War är oerhört snyggt. Helt klart ett av de snyggaste konsolspelen någonsin.

Med slag, hugg och pilbåge slåss jag igenom horder av fiender i ett fasligt tempo. I dessa lägen spelas God of War likt andra traditionella hack and slash-spel, och kontrollen känns väldigt snabb och bra i hand.

Uppgraderingsmöjligheterna är många, men framförallt roliga, då de ofta öppnar upp spelets värld ännu mer. Att återvända till gamla områden med nya förmågor kan förändra saker drastiskt, men även lösa gåtor som stannat kvar i knoppen. Atreus känns också som en väldigt pålitlig följeslagare och tillför en hel del support i striderna. Man har verkligen lagt krut och fokus på att få Ai:n att uppföra sig naturligt. I det stora hela ett väldigt imponerande tekniskt arbete.

Ta hjälp av en båt för att förflytta dig mellan de olika platserna i världen.

Sammanfattningsvis är God of War en fantastisk bedrift och en av denna generations allra starkaste titlar. De visar att man visst kan få en gammal formula att fungera i ny skrud. Den argsinte Kratos finns kvar, men har fått ytterligare dimensioner till sin mänskliga lyra. Äventyret andas frihet och familj, något som bara växer sig starkare ju längre in i resan du kommer.

Briljanta tekniska bedrifter både i ljud och bild och en kontroll som känns bra och har snabb respons. Jag har fortfarande mängder av timmar att slå ihjäl i God of War, nya hemligheter att hitta och fler sidouppdrag att slutföra. Jag lämnar er därför med ett passande ordspråk, som jag tycker summerar min resa med Kratos och Atreus perfekt.

Gåshud Santa Monica Studios, gåshud.

”Vi vet aldrig när äventyret kommer till våra liv, men den dagen det är där, måste vi utnyttja den.”
- Tormod Haugen