Publicerat 10 april 2018

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Recension - Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Christoffer har spelat Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

"En kung må handla med fria händer, stå ensam, inte ledas, inte lockas." -
Henrik Ibsen (1828-1906)

Spirited Away, Det levande slottet, Min granne Totoro och Porco Rosso är bara några utav alla magiska verk som kommit ur Studio Ghibli under årens lopp. En filmstudio som med fantastisk fingerfärdighet för detaljer chockat oss med upplevelse efter upplevelse.

De tillhör utan tvekan eliten i min mening, när det kommer till just att förfina minsta detaljer till en helhet. Att få färg, estetik och musik att skapa en perfekt symbios. Animé ligger mig väldigt varmt åt hjärtat och förutom att ha spenderat varje lördagsmorgon framför tv:n i väntan på Pokémon, har jag även på senare år slukat serier och filmer kontinuerligt från Japan.

Evan & Rolands resa kan börja!

Just därför känns det extra speciellt när man lyckas kombinerar dessa upplevelser med spelforumet. När Ni no Kuni: Wrath of the White Witch anlände på spelhyllorna skulle saker och ting förändras i båda delarna av spektrumet. Med goda betyg och en magisk värld i ryggen blev utannonseringen av en uppföljare mindre överraskande. Är magin fortfarande intakt i Level 5's andra del?

Berättelsen i Ni no Kuni II: Revenant Kingdom tar sin början i det fjärran landet Ding Dong Dell, flera hundratals år efter originalspelets slut. Den unge kungen Evan Pettiwhisker Tildrum förbereder sig här för tronens alla uppdrag och förpliktelser, efter sin fars plötsliga död. Helt utan förvarning uppenbaras sig en man framför honom och båda karaktärerna tycks måttligt chockade över den hastiga introduktionen.

Främlingen vars namn är Roland har en helt egen bakgrundshistoria, och anledningen att han dyker upp just i Dong Dong Dell är ett av spelets narrativa spår, som jag ska låta vara osagt här.

Det nya stridssystemet är snabbt och roligt!

Vi hinner inte bevittna särskilt mycket konversation mellan dessa karaktärer innan vi får reda på att den onde råttkungen gjort revolt emot Evans kungarike och planerar nu att snabbt och koncist greppa tag om makten. Våra hjältar flyr från slottet tillsammans med andra allierade och måste nu inse faktum, riket är förlorat.

Berättelsen känns bra och innehåller tillräckligt många tvistar för att hålla mig genuint intresserad genom spelet. Karaktärsgalleriet är trevligt och man kommer i kontakt med många livsöden genom timmarna som passerar. Karaktärer som på ett eller annat sätt påverkar och formar ödet för vår unge kung.

Ur ett narrativt perspektiv är det också kul att se hur mycket de olika karaktärerna växer med resan och med respektive uppgift. Valen och händelserna som sker ger upphov till ännu mer utveckling och när spelet närmar sig sitt slut kan man snabbt ta en titt i backspegeln för att se förändringen.

En stor värld att utforska!

Rent tekniskt imponerar spelet stort både på bild- och ljudplanet. Vacker estetik blandas med pompösa stycken orkestermusik, allt hopkokat efter recept hos en äkta saga. Level 5  lyckas kombinera respektive mediers styrkor och skapar en värld som andas mystik och fantasi. Resultatet är en rörlig och interaktiv saga som anpassar sig till valen du gör, vilket gör filmfantasten (och framförallt Disney-fantasten) inom mig alldeles varm.

En stor färgklick med mängder av charm. Det går nog inte att beskriva den visuella upplevelsen och helheten bättre än så. Allt sitter där det ska, från ansiktsanimationerna till de olika landskapens designer, mäkta imponerande.

Musiken som komponerats av Joe Hisaishi (som även stod bakom originalspelets musik) är både pompöst och bombastiskt. Den skänker ytterligare en dimension till sin bild och lyckas sätta ton till de minsta av detaljer. Att jag haft spelets musikslinga konstant i mina hörlurar den senaste veckan är ett bra betyg, eller hur? Det är också häftigt att musikstyckena så tydligt och konstant spelar på känslor. Joe Hisaishis lyckas återigen hitta bra balans mellan svärta och lycka, det känns i kroppen.

Det charmiga karaktärsgalleriet är härligt!

De (väldigt) brittiska rösterna levererar också ett ytterst stabilt arbete och får sina respektive karaktärer att blomma ut ytterligare. Ostiga repliker blandas såklart hejvilt, samtidigt som spelets narrativ håller oss i en fortsatt seriös dialog. Ofta känns mixen hanterbar, dock fann jag vissa stunder där situationer inte riktigt klaffade med genomförandet.

Något som dock förändrats kraftigt från originalspelet är dess stridssystem. Detta är helt utbytt i Revenant Kingdom, och striderna utspelas nu i realtid med olika actionkommandon. Att använda ren råstyrka eller magi i dina attacker kan göra stor skillnad på de olika fiendetyperna, så det lönar sig att pröva nya taktiker. Man introducerar även Higgledies till stridssystemet. Dessa magiska krafter kan aktiveras på slagfältet för att rikligt röra runt i grytan. Spelet uppmuntrar dig även att experimentera fram olika lösningar på problem, försök att hitta vad som funkar bäst för dig i nuet.

Förutom det narrativa berättelseläget innehåller Revenant Kingdom även två andra sidospår. I ett läge får du chansen att med små lätta strategibeslut beordra Evans arme fram på en karta, med förhoppning att slå tillbaka fiendernas styrkor. I det andra ska du som kung rekrytera, designa och utveckla ditt eget kungarike. Byggnader ska resas och resurser ska utvinnas. Här gäller det även att rekrytera rätt folk till rätt position, vilket inte alltid är helt enkelt. Även fast jag uppskattar den frihet som spelet låter mig ha i dessa lägen kan jag inte låta bli att lämnas lite besviken. Efter några timmar känns dessa avstamp som en viss urholkning av narrativet och framförallt dess tempo, vilket är det jag först och främst vill fokusera på.

Attack!

Sammanfattningsvis är Ni no Kuni II: Revenant Kingdom ett trevligt och supercharmigt japanskt rollspel och en bra uppföljare till serien.  En läcker design, fantastisk animation och superb musik. Berättelsen är spännande och följer många spår, även fast de olika lägenas uppdelning får tempot att lida en del.

Jag gillar hur man fortsätter bjuda på det bästa från två världar och har förhoppning att få se ännu mer av detta slag i framtiden. Min resa med Evan och Roland har varit magisk och förtjänar trots vissa feltramp mycket beröm. Ding Dong Dell ligger vid horisonten, här väntas äventyr, magi och brittiska karaktärer med kattöron.

8

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10