Publicerat 22 mars 2018

Sea of Thieves

Recension - Sea of Thieves

Christoffer har lekt sjörövare i Rare's nya spel!

"Natt och dag, vinter och sommar är den över mig- den dragande känslan efter havet." - Henrik Ibsen (1828-1906)

Vad är frihet för er? Ett ord som sammanfattar så enormt mycket av det som faktiskt betyder något här i livet, möjligheter. Många gånger då jag funderat över uttrycket har jag kommit på mig själv att tänka på tv-spel. Tanken på vilken enorm frihet de ibland kan infria för oss som spelare. Att kunna resa på oändliga äventyr till otaliga världar, mottaga nya intryck, kulturer och karaktärer. Att ge en fristad till alla oss som av olika anledningar behöver fly verkligheten några sekunder.

Frihet för mig är havet. Jag antar att det kommer i manualen för en ö-född yngling. Att vara omringad av det, de oändligt mystiska blåa. Det skapar ofta dialog inombords. Alla mina filmmanus har slutförts i närheten av havet, då ljudet och närvaron av det varit min bästa motivation. Därför kommer jag troligen alltid vara i behov av det på ett eller annat sätt, det är svårt att förklara vad som gör känslan av havet så speciellt.

Samla ihop din besättning av vänner!

När Sea of Thieves utannonserades på Microsofts E3-konferens år 2015 blev jag intresserad och nyfiken över hur Rare skulle tackla spelet. Pirater, enorma hav, rikedomar och äventyr lockad självklart i tanken, men hur skulle det genomföras i praktiken? Frågorna avlöste varandra och det skulle dröja ytterligare en tid innan vi började få svaren. När Rare drog igång sin första testsession av spelet var jag redo, ivrig och aningen sjösjuk.

Jag ville uppleva magin som utlovats, uppleva friheten till havs. Det som fortlöpte under det och kommande spelsessioner var skratt, galenskap och utforskarglädje. För om det är något som Sea of Thieves premierar så är det friheten att utforska på egna premisser. Det är framförallt överraskningen jag uppskattar mest med spelet, då man aldrig vet vad som väntar på nästa ö.

Kommer ni hitta den ultimata skatten?

Simpelheten i upplägget känns spontant väldigt passande för spelet, det är lättillgängligt för samtliga parter att sätta in sig i. För att öka i rang och för att hitta ännu finare skatter kan det vara bra att då och då gå iland, främst för att bunkra upp på proviant, men även för att anta särskilda kontrakt hos byteshandlarna. Gåtor, rykten och röda kryss är lika vanligt som ögonlappar i dessa kvarter, för att inte tala om de obskyra musikinstrument som återfinns på och under däck.

Faror lurar dock i världen då hajar är hungriga och finns i överflöd under det stora blå. Sedan har även piratskatterna beskyddare, oftast i form av skelettkrigare som vägrar släppa ifrån sig rikedomen utan en kamp. Det mest fruktade på de sju haven är dock Kraken, en enorm bläckfiskliknande varelse som sänker skepp snabbare än pirater sväljer rom.

Dock är och förblir det största hotet på din resa dina medpirater. Att vara iland på en ö, precis grävt upp århundradets skatt, bara för att upptäcka att ditt vackra skepp är under attack av en annan piratstyrka är både adrenalinhöjande och frenetiskt påfrestande. Dessa stunder är dock de allra bästa i Sea of Thieves och något jag tror gör spelet långlivat framöver, känslan av att allt kan hända, när som helst. Sedan köper jag argumentet att världen just nu känns lite tom i perioder. Detta är något jag hoppas Rare lägger krut på att expandera framöver.

Skatterna vaktas av otäcka fiender, besegra dem!

Rent tekniskt imponerar Sea of Thieves på många plan. Jag har alltid varit förtjust i Rare's helmysiga grafiska stil och piratresan är inget undantag. Helvrickade karaktärsdesigner blandas upp med storskalig musik, allt samtidigt som ljudet av fiskmåsar ekar över masten. En symbios, likt rom och Cola, antar jag. "Så skimrande var aldrig havet" är titeln på en västkustpärla, men passar utmärkt i att beskriva spelets vattendesign. Det är och förblir bland de bästa jag sett i vattendesign.

Att man även valt att lägga mer fokus på just utforskandet än sitt narrativ är också något som bör påpekas, då det inte finns någon direkt linjär berättelse i Sea of Thieves. Du ska bli en piratlegend och försöka uppnå det vi alla eftersträvar, att bli ihågkommen. Denna enkla, men ack så starka premiss räcker långt för att segla "bara en liten stund till".

För den ensamme spelaren kan det dock kännas tungt att ro iland Sea of Thieves. Det finns för många ansvarsområden på skeppet och den riktigt stora lyckan i spelet är att dela stunderna med andra. Därför känns det halvhjärtat att rekommendera det till solo-spelaren, detta är något att spela tillsammans.

Stunderna med Sea of Thieves har fått mig att skratta mer än något annat spel gjort den senaste tiden. Dessa stunder är därför jag spelar spel, att skratta och ha kul.

HÖNOR!

Förra året var ett tungt år, min morfar tillika min bästa vän somnade in och jag gick ner i en ordentlig svacka, hur skulle jag kunna fortsätta min resa utan honom?  Min morfar spenderade större delen av livet till sjöss på stora segelfartyg och reste över hela världen, mottog intryck och förde dessa vidare i form av berättelser. Jag uppskattade alltid att lyssna, försöka förstå, men framförallt sätta mig in i resans påverkan.

Tack Rare, för att ni valt att fokusera på ett spel som inte bara uppmuntrar samspel mellan spelare, utan även lägger fokus på att premiera resan vi gör tillsammans. Nu ska jag faktiskt runda av, jag hör ringklockan klämta i fjärran, seglet behöver hissas och ankaret likaså. Morfar; jag saknar dig, din röst och dina berättelser. Jag vill hinna med ett par riktigt spännande resor framöver, som jag ska återberätta med djup passion när vi ses igen.

7

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Publicerat 22 mars 2018

Sea of Thieves har en bra teknisk design med vacker grafik och fantastisk ljudbild. Samspel mellan PC och Xbox One är kanonbra. Ett spel som bör spelas tillsammans, då resan tillsammans blir dubbelt så minnesvärd.

Senaste nyheterna om Sea of Thieves

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10