Publicerat 21 augusti 2019

Past Cure

Recension - Past Cure

Martin har spelat det som kallats 2018 års sämsta spel. Är det en flopp eller en dold juvel?

Past Cure släpptes år 2018 av de tyska indiespelutvecklarna Phantom 8 Studio. Enligt utvecklarna är spelet inspirerat av regissören Christopher Nolans Inception från 2010. Spelet var innan släppet mycket hajpat, men gjorde de flest besvikna när det landade i butik den 23 februari förra året.

I Past Cure följer vi Ian, en förre detta elitsoldat som drabbats av minnesförlust. Han är nu på jakt efter de män som en gång både förrådde och utförde fasansfulla experiment på honom. Experimenten förändrade Ian och han utvecklade kraftfulla färdigheter som tankemanipulation och förmåga att flytta på föremål med bara tanken. Med hjälp av Ians bror Markus och dubbelagenten Sophia, är det nu upp till dig som spelare att ta reda på sanningen om Ian och hans förflutna.

Spelet fungerar förvånansvärt bra på Unreal Engine.

Spelets handling kan till en början upplevas som aningen trist men det blir mer och mer spännande ju längre in du kommer. Däremot skulle jag vilja säga att detta snarare är till spelet nackdel, då flera av spelets brister visar sig tydligare i och med detta.

Trots att Past Cure bara är knappt sju timmar långt, känns det på alldeles för utdraget. Varje gång spelet går in i ett nytt kapitel känns det som att hela upplägget förändras. Att byta genre mellan varje kapitel är nödvändigtvis inte en dålig idé, men när ingen av dessa genrer är särskilt bra utförda faller det mesta platt och hela upplevelsen förvandlas till en enda röra av action, skräck, smyg och pussel.

Trots att varje spelmoment i Past Cure är dåligt utvecklade finns det ett par ljusglimtar. Skräckdelen av spelet är stundtals medryckande och får en att bita på naglarna. Den skrämmande omvärld som byggs upp i vår huvudperson Ians mardrömmar bildar en atmosfär och stämning som många renodlade skräckspel tyvärr ofta misslyckas med. De fiender du möter i skräckpartierna är även väl designade och bidrar än mer till spelet kusliga ton.

Stridssystemet är tyvärr inte särskilt imponerande.

Ett moment där Past Cure däremot känns som ett halvfärdigt projekt som aldrig någonsin borde släppts är skjutdelen. Läget känns ytterst begränsat och går allt som oftast extremt långsamt. Dina fiender är dessutom helt hopplöst programmerade och känns för det mesta som buggar utvecklarna glömde rätta till. Vapnen i spelat känns även de otillräckliga och du tröttnar på dem snabbare än du hinner blinka.

En av Ians färdigheter är att han kan bromsa tiden eller skicka en astral projektion mot sina fiender. Båda dessa funktioner slösar på Ians ”förnuftsmätare” och måste därför användas mycket sparsamt. Detta hade varit fantastiskt om det faktiskt krävdes något av dig som spelare för att fylla på mätaren, men allt som händer här är att skärmen vinglar till lite och sedan fylls mätaren igen. Det är ytterligare en illa utförd funktion som definitivt hade behövt mer tid för att utvecklas.

Grafiken i Past Cure är stundtals mycket snygg och spelet fungerar förvånansvärt bra på spelmotorn Unreal Engine. Däremot kan många av spelets banor kännas ytterst repetitiva och gråa. Jag är och andra sidan ett stort fan av spelets innovativa idé att använda letterbox-formatet som vi ofta känner igen från stora blockbusters på bioduken. Röstskådespelarna gör även de ett okej jobb med att fånga karaktärernas uttryck och känslor med undantag för Ians skådespelare. Om detta beror enbart på själva röstskådespelare eller den styltiga dialogen låter jag däremot vara osagt.

Skräckaspekterna är det som lyfter spelet mest.

Trots de positiva bitarna med spelet är Past Cure inte mer än en medioker tredjepersonsskjutare med inslag av skräck och science fiction. Skräckpartierna är spelets höjdpunkter, men att det skulle vara värt ett köp enbart för detta kan jag tyvärr inte säga. Jag hoppas däremot inte att detta avskräcker nya indieutvecklare från att pröva lyckan med sina idéer och projekt. Utvecklarna Phantom 8 Studio satsade allt och föll platt, men jag uppskattar trots allt det stora engagemang som verkar gått åt till att skapa spelet.

Spelindustrin är tuff och ofta vinner man inte särskilt mycket på att vara nyskapande och innovativ när det kommer till genrer som är älskade av en större massa. Med det menar jag däremot inte att det är omöjligt att lyckas med något liknade. I Phantom 8 Studio och Past Cure’s fall handlar det nog snarare om ett ambitiöst men ostädat projekt som rör ihop alldeles för många genrer i ett och samma spel.

4

Publicerat 21 augusti 2019

Istället för att vara spelvärldens svar på Inception känns Past Cure mer som spelvärldens svar på Battlefield Earth.