Av Joel Karlsson

Publicerat 13 mars 2018

Secret of Mana (PS4)

Recension: Secret of Mana (PS4)

Skulle Secret of Mana från 1993 hålla idag? Trots vissa brister, så skulle jag säga "Absolut". Jag önskade bara att remaken kunde ge samma slutsvar.

Ska jag vara helt ärlig, så var jag intresserad av den här remaken eftersom det såg väldigt snyggt ut när en utgår från trailern. Secret of Mana är inget favoritspel för mig personligen, men originalet var väldigt underhållande och jag älskar japanska rollspel överlag, så jag borde varit såld på det som remaken faktiskt erbjuder.

Trailern till remaken lyckas gömma spelets brister väldigt bra. Det ser väldigt snyggt ut vid en första anblick och den lyfter verkligen fram spelets mer positiva aspekter. När jag väl spelar det dock, så möts jag av ett buggigt och ofärdigt spel. Ett spel som skulle behöva några månader till på sig möjligen i tillverkningen, men jag kan vara cynisk samt bitter och hoppas på att de släpper några uppdateringar i framtiden som vi förhoppningsvist slipper behöva betala för.

En utvald yngling med ett magiskt svärd. Det är standard. Bara att acceptera.

Vagt skämt åsido, så är spelets uppdaterade grafik fortfarande väldigt tilltalande när du börjar på ett nytt spel. Det är väldigt fina färger och även om vissa texturer bryter sig från den här "glada" färgbilden, så kan jag ändå acceptera den grafik som presenteras trots dess brister. Det finns en charm hos miljön och karaktärerna jag kan uppskatta.

Ett problem som är fruktansvärt irriterande för att vara en remake visar sig då när vi får möta vår hjälte tillsammans med sina två "vänner" i spelets öppningssekvens. Problemet jag talar om är karaktärernas interaktioner. Mina förhoppningar var att det bara var en tillfällighet, men ack så fel jag hade.

Det jobbiga är att han kommer fortsätta ha samma min oavsett vad han kommer säga.

Spelet är fyllt med röstskådespelade dialoger, även från helt ointressanta sidofigurer. En del passerar visserligen gränsen för godkänt, men det är väldigt många toppar och dalar i röstskådespeleriet här. Jag hade hellre sett endast textmeddelanden i detta fall. Visst, jag kan sträcka mig till att det hade varit okej om endast de viktiga karaktärerna hade röster, men i ett udda val av design, så har alla något ljudligt att säga oavsett hur oviktigt det är.

Röstskådespeleriet blir dock en parentes när det kommer till det andra problemet med karaktärers interaktioner. Under filmsekvenser presenteras inget annat än en sörja med låsta ansiktsuttryck och på snudd statiska rörelsemönster. Ett designval som förbryllar och ett tilltag som kan anses vara slappt av tillverkarna.

För att sammanfatta det jag försöker få igenom här är att storyn presenteras på ett väldigt dåligt sätt för att just vara en remake. Det hade varit bättre om endast grafiken uppdaterats i detta anseende, så jag bara kunde skylla på att det kunde behövas bättre texturer här och där. Tyvärr så leder dessa nya tilltag till irritationsmoment mer än ett adderat nöje.

Detsamma gäller för övrigt musiken. Du kan när du vill byta mellan musiken hos originalet eller denna nya uppdaterade version, och efter flera förlängda speltillfällen samt fler utlåtanden än mitt egna, så är originalmusiken till och med fortfarande bättre än det vi får i just denna utgåva. Remaken borde vara mer uppdaterad i sin musik, men den är mer ansträngande för öronen att lyssna på och inte lika varierad i sina ljud som originalmusiken är.

Det är i princip en enda stor "dungeon crawler", men inget fel med det. Att slåss mot monster och öka i nivåer är lika "underhållande" som i vilket annat japanskt rollspel.

Den sista aspekten man hade hoppats på en förbättring hos var själva spelmekaniken. Alltså de delar där vi utforskar världen och slåss mot de monster som står i vår väg. Jag skulle kunna lägga in en liten brasklapp på att menyerna inte är så förbättrade som spelet utgör det till att vara, men det blir mest ett lätt irritationsmoment som man kan överkomma. Med några extra klick och positionering så får du till det du skulle behöva.

Något som irriterar än mer dock är stridssystemet som inte fått någon vidare förbättring överhuvudtaget. Du har en mätare som hjälper dig att se hur mycket krafter och hugg du levererar i dina attacker. Efter att du slår ett slag med ditt vapen, så börjar vapnet ladda upp sig igen mot hundra procent direkt efter. Du väntar antingen tills mätaren når hundra procent och fyrar av en stark attack igen, eller så attackerar du fler gånger i en kombination, så att ett starkt första slag följs åt av attacker som tar mindre skada. De attacker du utför under vapnets uppladdning ger väldigt lite variation trots procenten på mätaren, och det tjänar dig mer att slå ett slag, springa undan, vänta på mätaren och slå igen.

Spikey Tiger attackerar dig ovanifrån och du borde kunna se vart han landar med hjälp av skuggan hans, men den lyxen fick vi inte. Spring undan bara och hoppas på det bästa.

Skadorna du utför under uppladdning är helt enkelt för låg för att man kan behöva bry sig om kombinationer. Det är trist, det kan ses överkomligt, men det ger inget sken av att det är ett uppdaterat spel vi har att göra med. Detsamma gäller för övrigt animationen över slagpoängen du delar ut mot dina fiender. Slagpoängen synkar inte tillsammans med dina attacker, så det blir en röra att hålla reda på om ni är tre medlemmar i partyt och du försöker hålla reda på hur mycket just du delar ut i skada.

Som en sista slutsats, så måste jag repetera det jag tidigare sagt här. Grafiken är det enda som har fått en väldigt trevlig uppdatering här, men det följer andra brister som tyvärr försämrar upplevelsen av ett spel som en gång i tiden i sitt originella tillstånd var riktigt trivsamt. Har du turen att äga ett exemplar av originalspelet, så skulle jag nog hellre rekommendera en genomspelning av det.

Det känns som hemma. Synd att jag kommer bli förvisad om några minuter.

5

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10