Publicerat 14 mars 2018

Railway Empire

Recension - Railway Empire

Martin har lämnat civilisationen för ett nytt liv som järnvägspionjär på den Amerikanska landsbyggden!

”Tingelingelinge, tåget går uti vida världen” är låten jag haft i huvudet sedan första gången jag satte mig ner med Railway Empire. Utvecklarna Gaming Mind Studios fick ta emot mycket kritik för sitt förra släpp, Grand Ages: Medieval, då fansen upplevde att spelet inte var hundra procent färdigutvecklat. Railway Empire må vara klart, men trots detta känns inte spelet fullt så genomarbetat som det kunde ha varit.

I Railway Empire intar du rollen som järnvägspionjär och transportoperatör i 1800-talets USA. Industrin blomstrar, och jakten på att etablera det mest dominerande och kraftfulla tåglinjenätet i hela Nordamerika har precis börjat. Ditt mål är att utveckla ditt företag för att bygga, inte bara Amerikas, utan världens största och mäktigaste järnvägsimperium.

Bygg över 40 olika tåg.

Varje kapitel i spelets kampanjläge utspelar sig i en av sju regioner och under fem olika tidseror. Varje era sträcker sig över 20 år och avgör vilka tekniska framsteg du har till ditt förfogande, framför allt vilka olika lokomotiv du kan bygga. Tåghistorien börjar rulla vid Amerikanska inbördeskrigets startskott och når sin slutstation vid 1900-talets början. Längs vägen ges du olika utmaningar, vilka i början kan kännas enkla att ta sig igenom men blir allt svårare ju längre in i spelet du kommer.

För att finansiera ditt företag krävs det att du utvecklar ditt järnvägsnät strategiskt. Passagerare kommer endast att vilja åka med dig om du har transporttåg som förser städerna med varor. När en stad blivit större och mer utvecklad så kommer invånarna automatiskt att kräva nya varor. Då gäller det att ditt järnvägsnät korsar flera olika städer så att alla får de varor som efterfrågas. Detta blir snabbt ganska rörigt och tyvärr gör bristen på variationer att uppdragen känns alltför repetitiva.

Det finns även andra faktorer som du som spelare måste ta hänsyn till, såsom placering av tågstationer. Du kan antingen välja att bygga korta sträckor räls med parallella spår så att dina tåg kan passera varandra med minimal fördröjning, alternativt långa järnvägsspår med strategiskt placerade stationer. Din järnväg måste ständigt läggas om för att möta spår som kommer in från andra städer. När du kommer längre in i spelet och dina nätverk börjar bli större, låser du upp strategiska byggnader som till exempel universitet. Dessa byggnader används sedan för att locka fler människor till dina städer, vilket i sin tur betyder större vinst för dig och ditt företag.

Med en stadig grafikmotor går spelet som på räls.

När det kommer till att placera ut räls visar spelet precis hur spåren kommer se ut samt hur mycket det kommer att kosta. Försöker du bygga ett spår i en uppförsbacke resulterar detta i att tågen går långsammare vilket betyder att driften blir mycket kostsammare. Jag vet inte hur många timmar jag själv lagt på att försöka hitta den bästa vägen runt en bergskedja för att slippa alternativet att bygga en dyr tunnel. Självklart betyder förstås detta att det tar mycket längre tid för tågen att nå sin destination. Så det gäller att ständigt överväga vad som lönar sig bäst, tid eller pengar.

Till mångas stora besvikelse saknar Railway Empire ett flerspelarläge. Däremot kan du i spelets ”free mode” spela mot upp till tre rivaler som också återfinns i kampanjläget. Var och en av dina motståndare har olika personligheter samt färdigheter. En av karaktärerna är exempelvis en gangster som inte tvekar att ta till kriminella åtgärder för att bli Amerikas mäktigaste tågbaron. Dina konkurrenter har liksom du möjligheten att bygga egna tågstationer vilket innebär färre passagerare och lägre vinst för ditt eget företag.

Något annat som saknas i spelet är en komplett karta över USA och möjligheten att spela igenom det från starttiden 1830, fram till 1940 i en enda omgång. En uppdelning i form av kapitel, känns stundtals mycket frustrerande. Funktioner som dessa trodde jag mer eller mindre var en självklarhet för dagens sandbox-spel och jag hoppas verkligen att detta åtgärdas i en senare uppdatering.

Njut av utsikten över ditt tågimperie.

Vad gäller grafik är Railway Empire inte ett estetiskt mästerverk direkt, men på nära håll är byggnader, landskap och inte minst tågen mycket detaljerade. Tack vare spelets smidiga zoom-funktion är det lätt att navigera i ditt väldiga tågimperium för att få en överblick över hur dina lokomotiv rullar på. Dessutom kan du när som helst hoppa på ett av dina tåg och åka med. Detta medför en extra dimension som du som spelare kanske inte förväntar dig när du sätter dig ner med det för första gången.

På papperet är Gaming Mind Studios Railway Empire inget som jag direkt skulle höja på ögonbrynen åt, men så fort jag prövade spelet drogs jag in i en värld fylld av tåg och järnvägar. Trots en del större brister har spelet en sådan otrolig charm som fångar spelaren och får till och med den mest skeptiske att sträcka sig efter handkontrollen. Railway Empire kanske inte mäter sig med andra simulatorer som exempelvis klassikern RollerCoaster Tycoon, men det är definitivt något för dig som har lite tid över för ett tuff-tuff(t) tågspel.

7

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Publicerat 14 mars 2018

Railway Empire erbjuder mycket stor variation när det kommer till gameplay. Däremot missar spelet att inkludera några av de mest självklara saker, som exempelvis ett flerspelarläge. Om du länge suktat efter en tågsimulatorn i stil med RollerCoaster Tycoon så är Railway Empire definitivt spelet för dig!

Senaste nyheterna om Railway Empire

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10