Publicerat 5 mars 2018

Civilization VI: Rise and Fall

Recension - Civilization VI: Rise and Fall

Martin har tagit på sig kilten för att bygga golfbanor och slåss med romare!

Nästan två år har gått sedan 2K Games släppte den sjätte delen i Civilization-serien. Med allt det som utvecklarna Firaxis Games hade lyckats trycka in i spelet kändes det osannolikt att en expansion skulle komma så fort. Civilization VI: Rise and Fall bygger vidare på allt det som introducerades i Civilization VI. Expansionen introducerar nya funktioner som Golden Ages och Dark Ages, ett nytt stadssystem för lojalitet och guvernörer som kan placeras i spelarnas städer.

Med Civilization VI: Rise and Fall kommer också nio nya ledare och åtta nya civilisationer, fanfavoriter som Shaka och Genghis Khan får sällskap av drottning Seondeoks Korea och Robert the Bruces Skottland.

Den nya funktionen Great Ages är ett mycket välkommet tillskott. Beroende på hur du sköter din civilisation så kommer du att få uppleva Dark Ages tillika Golden Ages. Var och en av dessa ger specifika utmaningar eller bonusar baserat på dina val i spelet. Bonusarna kan hjälpa din civilisation att utvecklas ännu snabbare eller tvärtom bromsa hela din utvecklingskurva. Ibland kan det till och med löna sig att gå in i en Dark Age, så det gäller att tänka igenom sin taktik noga.

Väntar en guldålder för din civilisation?

En annan funktion som verkligen lyfter spelet är lojalitet. Alla städer inom ditt rike har nu en individuell lojalitet mot ditt ledarskap. Om lojalitetsmätaren sjunker för lågt kan staden göra uppror och du förlorar kontrollen över den. Då öppnas plötsligt möjligheten för andra civilisationer att ta kontroll över din gamla stad och dess invånare. Däremot har även du möjlighet att ta över andra rikens städer som gjort uppror. Denna funktion är speciellt bra eftersom du kan expandera dina gränser utan att behöva förklara krig mot en annan civilisation och belägra deras städer med våld.

Att expandera aggressivt på det här sättet är även något som blivit mycket svårare i Civilization VI: Rise and Fall. Så fort du belägrat en stad och påbörjar något nytt gör staden uppror och förklarar sig med en gång som självständig. Detta kan vara mycket frustrerande då det ständigt kräver att du har en guvernör på plats som ger dig mer kontroll över dina städer. Guvernörer är användbara karaktärer med unika bonusar som kan anpassa dina städer och förstärker Lojaliteten.

Krig eller diplomati, vad väljer du?

Även allianssystemet erbjuder mer än bara krigsinriktning. I Rise and Fall finns nu möjligheten att ingå flera olika typer av allianser. Dessa allianser är specialiserade och ger dig olika fördelar och bonusar. Militär allians gör dina arméer, kulturella allianser hjälper till att fördela kulturella belöningar och ekonomiska allianser ger pengar. I och med detta bidrar nu allianser till att stärka dina svagheter eller att fokusera mer på dina styrkor. Plötsligt känns det mer självklart för dig som spelare att tänka långsiktigt och investera i diplomati.

Med detta sagt finns det självklart en andra sida av myntet. Om din civilisation skulle bli allt för mäktigt kan detta resultera i att resten av världens alla ledare tvingas sluta upp i en kraftfull pakt för att utplåna ditt rike att jämna dina städer med marken. Dessa pakter kan även bildas när en helig stad konverteras till en annan religion, eller när en spelare använder sig av olika sorters kärnvapen.

När en sådan ”nödsituation” utlöses bestämmer spelet vilka andra spelare som kan delta i en pakt. Varje spelare kan sedan välja själva om de vill gå med eller inte. Pakterna kan ge både fördelar och nackdelar beroende på om nationerna i pakten kan slutföra ett specifikt mål i tid, annars får bonusen till spelaren utanför pakten istället. Detta är mer eller mindre ett system för kontroll och balans, vilket gör spelet dynamiskt och även mer rättvist för spelare som inte haft samma förutsättningar och utvecklat en stark ledning.

"Yer aff yer heid!"

Civilization VI: Rise and Fall tillför många nya element till ett redan fullproppat serie. Trots att expansionen förbättrar några av de brister med grundspelet så känns det ändå som att mycket mer hade kunnat göras för att förnya det redan två år gamla spelet. Även priset känns lite väl högt för en expansionsutgåva, men det verkar tyvärr vara något som vi får börja vänja oss vid. I det stora hela känns dock Rise and Fall som ett välkomnat tillslag i serien speciellt med nya funktioner som guldåldrar och allianssystem. Trots en del brister väger det positiva upp även om jag hade önskat att det här skulle vara expansionen som skulle bringa en ny guldålder till serien!

7

Publicerat 5 mars 2018

Civilization VI: Rise and Fall erbjuder en hel del nytt som förbättrar spelet på många plan. Däremot känns det som att många av dessa nyheter redan borde ha funnits med från första början. Ett bra spel på det stora hela, trots den saftiga prislappen!

Senaste nyheterna om Civilization VI: Rise and Fall

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10