Publicerat 13 februari 2018

Monster Hunter: World

Recension - Monster Hunter: World

Christoffer har tagit sig en titt på Monster Hunter: World!

"Den som vill fånga stora fiskar, behöver ha stora krokar!"

Min relation till den japanska monsterserien är väldigt begränsad. Jag har spelat en del av de bärbara versioner på Nintendo 3DS tidigare, men där tar också mina kunskaper slut. Serien som nu försöker erövra nya breddgrader och Capcom har med släppet av Monster Hunter: World höjt ribban en hel del.

Redan vid start förstår man att detta äventyr kommer stjäla en hel del tid hos sin spelare. Med dessa tankar i bagaget börjar jag min långa resa och efter ett tiotal timmar är jag fortfarande hänförd över innehållsskalan. Det känns fortfarande som jag bara skrapat på ytan. Med Monster Hunter: World lyckas Capcom skicka ut ytterligare en stabil titel i början av ett nytt år (likt förra årets Resident Evil 7).

Inget krut har sparats. Här finns en stor öppen värld med mängder av uppdrag, föremål och bestar att bemästra. Berättelsen som återfinns står dock inte i fokus och den känns på förhand väldigt sekundär till helhetsupplevelsen. Detta behöver nödvändigtvis inte tas som en negativ sak, då Monster Hunter: World vet vad det vill åstadkomma. Direkt efter att du skapat din karaktär (som förövrigt tar längre tid än jag trodde) blir du introducerad till premissen för äventyret, ditt öde som monsterjägare.

Berättelsen kretsar kring den expedition din karaktär gör till den "nya världen".  Det väldiga monstret Zorah Magdaros framfart måste stoppas och detta är uppdraget som fört dig till dessa främmande breddgrader. Striderna avlöser varandra, vilket gör att du inom snar framtid kan uppgradera dina vapen och utrustning. Jag gillar stridssystemet som finns, då det påminner mig i perioder mycket om Dark Souls-spelen (vilket jag nyligen lärt mig behärska) och finner mig därför snabbt tillbaka i gamla spår.

Självklart har Monster Hunter: World sin egen snabba teknik, men det går inte att bortse från likheterna i vissa situationer.

Det är också trevligt att veta att man kan uppleva spelet tillsammans med vänner. Goda vänner från världens alla hörn kan nämligen ansluta sig till ditt uppdrag, för att lättare dräpa tyngre fiender. Tillsammans är vi starkast trots allt, och Monster Hunter: World vill gärna krydda den tillvaron. Det fungerar förvånansvärt bra att använda denna funktion också.

Något som jag dock är väldigt kluven över är spelets inlärningskurva. Det finns så kopiöst mycket att lära sig och direkt från start kände jag mig aning överväldigad. Är detta för mycket att ta in egentligen? Ja, jag tycker nästan det. Visst ger spelet dig en hel del verktyg att förstå sammanhangen och förmågorna, men jag kan inte låta bli att tycka att ribban lagts väldigt högt. Kanske är jag bara bekväm, eller alldeles för dålig att ta in stora mängder ny information, kanske.

Det känns på förhand som om detta kommer vara ett avgörande argument för nya spelare till serien, om man kommer över lärdomshindret finner man snabbt en upplevelse som inte liknar någon annan på marknaden. Om inte kommer man tyvärr snabbt finna sig i en labyrint av mariga val. Jag har fortfarande svårt att ta in allt ibland, det är sant, men jag kan inte förneka vilket mastodontarbete som ligger bakom alla beslut jag tar på min väg.

Rent tekniskt imponerar Monster Hunter: World på många nivåer. Den öppna världen känns stor och levande, alla varelser som bebor jorden känns i symbios med sin miljö, alla har funktioner att fylla. Denna illusion gör mycket för att bygga en trovärdig värld med sitt eget levande ekosystem. Extra speciellt känns också ljudet som med sin vackra musik och briljanta design lyckas förföra mina sinnen och få mig att tro på varelserna jag möter. För att inte prata om monsterdesignen, den är helt fantastisk. Många gånger blir jag fullständigt hänförd över känslan av detaljer som gått in i skapandet av dessa enorma bestar, oerhört imponerande.

Ljud och bild bildar en bra symbios med varandra och man får verkligen känslan av en levande värld i rörelse. För de senaste konsolerna på marknaden finns också valmöjligheterna att påverkat spelets grafiska inställningar. Playstation 4 Pro och Xbox One X ger dig nämligen möjligheten att välja bland högre upplösning eller bättre bilduppdateringen. Uppskattat då vi alla säkert sitter med olika utrustningar och föredrar en sak över den andre.

Sammanfattningsvis känns Monster Hunter: World väldigt välpolerat och stabilt. Många gånger måste jag stanna upp och bara försöka uppskatta de otaliga möjligheter som finns omkring mig. När det kommer till monsterjakt och utforskande är detta spelet att uppleva, världen är helt unik. Likaså är musiken och kontrollen anpassad för snabba och intensiva moment och fungerar bra tillsammans med sin bild. Dock känns kameran ibland lite småbråkig och får vissa situationer att bli frustrerande.

I det stora hela är jag imponerad över vad Capcom åstadkommit med sin serie. Jag är övertygad att den kommer växa sig stor och stark även här i väst. Monstren finns inte längre under sängen, de finns numera mitt framför dig, i valfritt vardagsrum. Lycka till på jakten!

8

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Publicerat 13 februari 2018

Monster Hunter: World levererar en stor och levande värld fylld av makalösa monster. En trevlig teknisk grund och en mängd timmars innehåll. Dock en svår inlärningskurva för noviser och en kamera som ibland ställer till problem.

Senaste nyheterna om Monster Hunter: World

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10