Publicerat 3 januari 2018

L.A. Noire

Recension - L.A. Noire (Nintendo Switch)

Christoffer har tagit sig en titt på nysläppet av L.A. Noire till Nintendo Switch. Är nyutgåvan värd ett återköp?

"Bevis är ett motgift mot vittnesutsagornas gift." - Francis Bacon (1909-1992)

Cole Phelps resa genom 40-talets Los Angeles har på många sätt definierat den förra spelgenerationen. L.A Noire blev en storsuccé och fick mottaga beröm både för sin berättelse men även sin fantastiska motion capture-teknik. Nu med ett antal år på nacken har spelet återsläppts till den nya generationens maskiner. Detta med hopp om att en ny generations detektiver ska få upp ögonen för äventyret.

Så hur står sig spelet på Nintendos nya hybridkonsol, Nintendo Switch? Förvånansvärt bra faktiskt, låt mig dyka lite djupare.

Cole Phelps är redo att sänka brottsligheten.

Innehållsmässigt är det inte mycket som har förändrats sedan originalet, då det är samma upplevelse i form av berättelse och uppdrag. Man har dock inte sparat på innehållet i denna version vilket resulterar i att L.A Noire nu kommer med allt tidigare släppt innehåll. Det är fortfarande ett riktigt bra och välregisserad narrativ med ett brett karaktärsbibliotek. Att få följa den unge Cole Phelps resa både bakåt och framåt i hans liv ger mersmak till historien, samtidigt som pusselbitarna kring protagonisten sakta lagts ut på bordet.

Cole är en komplicerad hjälte och man lär sig ändra uppfattning många gånger om under resans gång. Jag uppskattar att man från berättelsen synvinkel gett spelarna en huvudperson som inte är endimensionell. En karaktär som trots skelett i garderoben vågar tro på något bättre.

Något som dock fortfarande är tråkigt är att L.A Noires spelvärld ofta känns lite tom, då framför allt i dess utforskningsmöjligheter. Det blir en transportsträcka mellan uppdragen, och är emellanåt lite långtråkigt i det stora hela.

L.A Noire fungerar förvånansvärt bra på Nintendo Switch.

Fast innehållet fortfarande är förvånansvärt stabilt och välfungerande är det på den tekniska sidan det finns saker att önska. Dels märker man ganska snabbt att porten till hybridkonsolen kostat lite i både ljussättningen och texturer. Man märker ofta att det är en äldre titel som portats. Dock kvarstår faktum att L.A Noire fortfarande har fantastisk motion capture till sina ansiktsanimationer, samtidigt som de flesta röstskådespelare levererar stabila insatser för sina karaktärer.

Något som jag också lagt märket till är att bilduppdateringen håller stadiga 30 bilder i sekunden under de flesta fall, genom biljakterna men även under spelets olika förhörstillfällen. De fåtal gånger det dippat är när många fiender är på skärm samtidigt. Man har även ändrat om en del i förhörsmomenten och bytt ut svarsalternativen till god polis, elak polis och att konfrontera. På detta sätt blir inriktningen väldigt klar från början, vilket underlättar en del i vissa uppdrag.

Ett av spelets mindre imponerande moment är själva skjutandet.

Spelets kontroll är heller inte alltid fullt optimal, särskilt under spelets skjutscener. Det känns bökigt och ostabilt under flera tillfällen. Dock uppskattar jag att man valt att utnyttja Switchens hårdvara på bästa sätt i sin portning. Här finns nämligen stöd både för konsolens pekskärm, men även för de två joy-consen rörelseteknik. Att fritt kunna peka och klicka där du vill att karaktären ska gå är ett trevligt tillägg och erbjuder ytterligare frihet i tillvägagångssättet.

Helhetsmässigt känns portningen som en mer avancerad sådan, iallafall när det kommer till att ta vara på hårdvarans styrkor. Även fast jag personligen tycker bäst att styra spelet via den traditionella handkontrollen känns inkluderingen av rörelse och pekskärm som ett bra val för andra spelare. Fler valmöjligheter ger trots allt bättre och djupare valmöjligheter för spelaren.

Använd din förmåga till att rensa bort brott från gatorna.

Sammanfattningsvis känns Nintendo Switch-versionen av L.A Noire som en ganska stabil titel. Här finns allt som gjorde originalet som minnesvärt och man tar verkligen vara på konsolens olika styrkor i portningen. Dock finns det fortfarande problem med en del spelmässiga synpunkter. Den öppna världen är fortfarande väldigt begränsad i utforskande och portningen har lidit en del på skuggningen och texturerna i spelet.

Ansiktsanimationerna är fortfarande riktigt bra, med stabila röstprestationer och trevlig musik. Vill man ha en trevlig portabel mordhistoria tycker jag att man kolla närmare på L.A Noire. Om man inte bryr sig jättemycket om det portabla finns mer uppskalade versioner tillgängliga för Playstation 4, PC och Xbox One.

7

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10