Publicerat 17 november 2017

Star Wars: Battlefront II

Recension - Star Wars: Battlefront II

Christoffer har krigat i en galax långt, långt borta. Hur bra är del två i Dice's rymdepos?

“This will be a day long remembered. It has seen the end of Kenobi, and will soon see the end of the rebellion.”
- Darth Vader

Vilken är din favoritfilm? Det är en fråga jag får jämnt och ständigt, och gång på gång svarat ”det finns för många bra”. Dock finns det en som alltid stuckit ut ur mängden. En film som gång på gång visat att magin på silverskärmen är lika verkligen som något annat. Stjärnornas krig gick upp på biograferna 1977, många år innan jag ens var vid liv och lämnande ett enormt avtryck på dåtidens kultur. Några år senare fick jag en uppväxt som präglades av film, musik och populärkultur. Det kommer kanske inte som någon större chock att jag lärde mig uppskatta mängder av medier tidigt, och att jag själv ville lära mig konsten att berätta historier.

Ett av mina allra första film-minnen är den långa svarta skepnaden av Darth Vader, när denne bordar rebellernas farkost i filmens inledning. Få bilder har etsat sig fast i mitt undermedvetna likt denna, och än idag får jag rysningar när jag ser scenen. På så sätt lyckas mediet leva vidare i oss åskådare, en känsla som snabbt kan förknippas med något konkret.

“Aren’t you a little short for a stormtrooper?” - Leia Organa

När EA lanserade sitt Star Wars Battlefront år 2015 var jag inte sen på tåget. Efter en snabb titt i backspegeln var det faktiskt jag som skrev recensionen av spelet, här på Spelnyheterna. Mina största lovord inkluderade den visuella stilen och vördnaden av detaljer i sin estetik. Men även en ljuddesignen som var så nära perfekt man kan komma, allt lät Star Wars, rakt igenom. Det var på just innehållssidan jag hade en del invändningar och brustna förhoppningar.

Star Wars Battlefront var kort och gott ett onlinespel, och inte så mycket mer. Det är först nu som EA valt att implementera mer innehåll som spelarna ansåg gjorde det första spelet så kortlivat. I Star Wars Battlefront II har inte bara antalet platser du nu kan kriga på tredubblats, vi finner även fler hjältar i rörelse, en smidigare styrning av spelets olika farkoster och inte minst en solokampanj. Många saker som vi Star Wars-beundrare har skrikit över, har vi äntligen fått. Hur är då kvalitén på dessa områden?

"Show me again... The power of the darkness... And I'll let nothing stand in our way..." - Kylo Ren

I kampanjen följer vi imperiesoldaten Iden Versio som tillsammans med sitt team, Inferno Squad agerar rymdimperiets personliga uppstädare. Om någon konflikt behöver fixas kan man lita på att dessa högklassiga soldater levererar, och rent tidsmässigt tar berättelsen plats i slutet av film nummer sex, Jedin’s återkomst. Inferno Squad landar på skogsmånen till planeten Endor, för att jaga rätt på rebellstyrkan som planerar att förstöra dödstjärnans sköldgenerator. En stund senare sker en enorm explosion och alla ögon vänds till skyn, ett eldhav syns längst horisonten. Iden förstår direkt allvaret och leder sin styrka tillbaka till rymden. Här börjat vårt äventyr, vår hämnd, en hämnd som ska komma till att kräva många rebellskums liv.

Att det finns hjältar på båda sidor myntet är ett påstående som passar väldigt bra här. Det är en intressant tanke att leka med. Hur var det egentligen för imperiet efter slaget över Endor? Vilka känslor upplevde dem när de flydde från rebellernas jordskredsseger. Det är just dessa moment som kampanjen utforskar och jag som Star Wars-beundrare fann det ytterst intressant, då det visade upp sidor jag tidigare inte lagt en tanke på. Kampanjen ger en bredare insyn i flera stora händelser från filmerna. Dock känns den lite kort och innehåller en del svajiga partier från att riktigt glänsa.

“That’s no moon, it’s a space station.” - Obi Wan Kenobi

Flerspelarläget brukar ses som är det väsentliga i Battlefront-serien och lyckligtvis är det njutbara timmar jag spenderat med det. Spelet spelas i stort sett identiskt till sin föregångare. Här finns möjligheten att spela i första eller tredje person och välja bland en mängd olika vapen och förmågor. Den största skillnaden i uppföljaren är att man nu infört stridsklasser för att maximera rollerna i teamen. Här finns Assault, Heavy, Specialist och Officer-klasser att välja bland, alla med egna unika egenskaper och fördelar. På detta sätt kan man därför fokusera sin favoritklass genom att öka dess nivå och i sin tur skaffa ännu bättre utrustning.

Det finns fem stycken olika spellägen att välja bland i Star Wars Battlefront II. I Galactic Assault sätts du in i olika uppdragsformer och ska försvara eller attackera dina mål. I dessa hektiska och intensiva 40-spelarmatcher får man verkligen känna på hur en Star Wars-upplevelse ska kännas, episkt och fullständigt kaosartat. Förutom detta läge finns även ett nytt skeppsläge kallat Starfighter Assault, här gäller samma premisser men med en liten tvist, du kör numera en X-Wing eller Tie-Fighter i enorma rymdstrider. Blast (som agera hederlig Team Deathmatch), Heroes vs Villians (som gör en återkomst från tidigare spel) och Strike som är mindre uppdragsbaserade mål på trängre utrymmen.

Jag uppskattar att man inte lagt in "sjuhundra" olika lägen som i det tidigare spelet utan fokuserat på att skapa större och bättre djup i upplevelserna på de nya kartorna. Förutom en del återvändande planeter har en hel del nya platser lagts till, från alla eror av Star Wars. Min personliga favoritkarta är klonfabriken på Kamino, då den är magiskt vacker med sitt fallande regn och film noir-stil. Borta är också möjligheten att hitta fordon, hjältar och uppgraderingar på kartan i form av små symboler. Dessa har nu ersatts med "Battle Points" som du tjänar under matcherna genom att döda eller att spela målet på kartan. Därefter kan du inkassera dessa mot fordon, uppgraderingar och hjältar. Ett betydligt bättre system än tidigare.

Now this is pod racing! - Anakin Skywalker

Rent tekniskt är imponerar spelet med en stabil grafisk motor som bygger vidare på vad som gjorde originalet bra. De nya planeterna vi får besöka är autentiskt uppbyggda och att kunna springa genom klonfabrikerna på Kamino, Mos Eisleys skeppshamn och Dödsstjärnans korridorer är fruktansvärt häftigt. Spelet flyter också på fantastiskt bra och jag har inte upplevt särskilt många dippar i bilduppdateringen, detta trots att många saker sker samtidigt på skärmen.

Kraften är tydligt med spelet även på den ljudmässiga sidan då spelet låter helt fantastiskt, både i musik och effektväg. Moderna versioner på klassiska stycken från John Williams varvas med helt nya spår och allt går i takt med vad som sker på skärmen. Battlefront II fortsätter trenden som sattes i föregångare med en stark närvaro i sin ljuddesign, det låter och känns Star Wars. Från ljussablarnas distinkta läten till Wookiernas rytande stämmor, allt låter direkt hämtat från filmuniversumet och är mäkta imponerande. Den känsla för detaljer som uppvisas här hoppas jag fortsätter i framtida projekt, då den till ämnet får mycket rätt.

“You’re all clear, kid! Now let’s blow this thing and go home!” - Han Solo

Dock är det en tvådelad känsla jag känner från spelets röstskådespelare. Här finns en del bra prestationer men även en hel del usla, då i synnerhet Leia, Luke och Vader som låter otroligt platta och tråkiga. Här finns det därför en del att önska. Dock levererar Janina Gavankar en starkt prestation i sin roll som Iden Versio, både i spelets kampanj och i flerspelarlägena. Det är trevligt att Daisy Ridley återvänder till rollen som Rey, men även att Tom Kane återigen gestaltar Yoda, något han gjorde under Klonkrigens animerade tv-serie.

Det har även varit en hel del blåsväder kring spelets hantering av mikrotransaktioner och lootlådor. Personligen har jag inget emot lootlådor om de enbart tillför kosmetiska föremål, lite likt det Overwatch har gjort för sitt nivåökning. Dock gör Battlefront 2 snedsteget att låsa uppgraderingsföremål, bakom just lootlådesystemet. För att kunna förbättra förmågor och egenskaper måste du därför ständigt återvända till dessa ryska rouletter ihop om att få något bra du kan använda. Visst kan du använda uppgraderingsdelar för att förbättra vissa förmågor, men det känns på tok för många gånger som om all förbättring handlar om träff och tur.

Detta system medför därför att du enkelt kan hamna i matcher med spelare som spenderat flera hundratals kronor på lådor och fått ett försprång i utvecklingskurvan, vilket medför ett visst agg. I min bok är det aldrig okej att låsa spelförändrade föremål bakom en betalvägg, och studions vision av att samla ihop spelarbasen kan snabbt raseras på grund utav detta. I skrivande stund har utvecklarna meddelat att de arbetar på att förändra systemet, så framtiden får utvisa om detta problem kvarstår eller inte. Må kraften vara med dem....

“May the Force be with you.”

Sammanfattningsvis är Star Wars: Battlefront 2 en stabil titel med mer fokuserat innehåll än sin föregångare. Här finns en kampanj med intressanta karaktärer och en hel del bakgrundsberättelse. Dock är den aningen kort och innehåller en del ojämna partier. Arcade-läget ger bra underhållning för ensamspelaren och inkluderingen av split-screen är trevligt. Multiplayern känns bättre optimerad än sin föregångare och Galactic Assault är kanon på de olika kartorna som erbjuds. En bra teknisk grund men en del svårigheter på röstskådespelarlistan. Slutligen är det tråkigt att utvecklingen kring mikrotransaktioner och felanvända lootlådor letar sin väg in i projekt som dessa. Att låsa uppgraderingar och förbättringstillbehör bakom en betalvägg är inte okej. Kraften är med spelet på många plan, men den mörka sidan fortsätter vara närvarande på andra.

8

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10