Publicerat 21 oktober 2017

South Park: The Fractured but Whole

Recension - South Park: The Fractured but Whole

Christoffer har spelat nya South Park: The Fractured but Whole! Hur bra är uppföljaren?

"Allt är komiskt. Det största allvaret är komiskt. Till och med tragedin är komisk." - Harold Pinter

South Park är ett fenomen som inte undgått många, så vida du inte legat under en sten de senaste decennierna. Mängden gånger dessa karaktärer har citerats, kritiserats och hyllats är otaliga. Mängden av kontroversiella områden som dragit fram i ljuset under årens lopp är likaså ofantligt många. Kanske är det just därför South Park fortsätter leverera, då man aldrig vet vad som väntar bakom hörnet.

Mr Mackey ger självklart råd och tips, typ.

Min egen relation till ungdomarna i den lilla avlägsna bergsbyn är ganska medioker, jag har sett en del avsnitt av serien, men inte följt den slaviskt. Inte heller är jag personen som i tid och otid slänger ur mig repliker från serien, bär tröjor med märkliga motiv eller hasar mig fram som om jag var gjord av papper.

Dock kan jag inte förneka att jag uppskattar de tillfällen när jag lyckas zappa mellan kanaler och fångas av den obskyra humorn. Citatet ”Du dödade Kenny” har likt seriens trallvänliga titelmelodi gått varmt i min hjärnas populärkulturcentrum.

Superhjältarna är överallt!

Och världen blev aningen förvånad när Matt Stone och Trey Parker för några år sedan bestämde sig för att ge sig in i ytterligare ett medium, tv-spelens. År 2014 lanserades South Park: The Stick of Truth, och vi fick chansen att återvända till en bekant skrud i ett nytt format.

Personligen älskade jag vad teamet lyckades åstadkomma med spelet, detta trots att det fanns tydliga brister i vissa partier. Nu efter flertalet förseningar är South Park: The Fracture But Whole äntligen här, ett spel med en titel som genast får 10-åriga CH att höja på smilbanden rejält.

Seriens hårda språk och jargong gör sig ständigt påmind!

Någonstans förblir barnasinnet intakt och fortsätter överraska en med inflikar. Förutom en titel som är så mycket South Park som South Park kan bli innehåller spelet även en helt ny premiss för våra favoritungar. Då Stick of Truth handlade om medeltida och fantasyinspirationer i sitt spelsätt är But Whole djupt framtidsinriktat.

Få saker skriker framtid som superhjältefilmer, då i synnerhet ifrån Marvel och DC Comics, som under årens lopp gett publiken bombastiska upplevelser. Nya filmer, karaktärer och händelser visar sig vara en bra inspirationskälla, något Stone och Parkers karaktärer är snabba att använda sig av.

Stridssystemet från förra spelet är uppgraderat!

Berättelsen i The Fracture But Whole tar sin början i efterspelet från The Stick of Truth, då ett inbördeskrig rasar på South Parks gator mellan alver och människor. Helt plötsligt dyker en annan karaktär upp, The Coon, en superhjälte från en annan tid. Han berättar för ungarna att framtiden är i fara och att katter börjat försvinna ifrån South Park. Med dessa enkla medel har The Coon (eller Eric Cartman) startat en hel ny eftermiddagsaktivitet med superhjältetema. Snabbt klär stadens ungdomar om sig och förvandlas till hjältar och skurkar med en mängd olika krafter.

Vi spelar återigen som den "nya" ungen, som nyligen flyttade till South Park. Med detta sagt finns en viss återhållsamhet i de övrigas bemötande, och vi måste bevisa att vi har det som krävs för att bli invigd i "Coon vännerna". Vi gör detta genom att expandera våra sociala medier, då helst genom att ta selfies med stadens alla invånare, för att därefter tvinga dom att trycka på följ-knappen. Ett underhållande och skruvat sett att reflektera på vissas internetvanor idag, och det lyckas underhålla.

På resans gång blir det vårt uppdrag att leta efter ledtrådar och lösa mängder av problem som uppkommer i den lilla staden. Lösa gåtan om de rispade bilarna, märkliga präster och gå på jakt efter yaoi-teckningar. Dessa är bara några exempel på de urartade händelserna som sker under resans gång. Allt känns väldigt nära sitt källmaterial, och beundrare av detta kommer inte bli besvikna. Berättelsen blir även ännu mer skruvad ju längre in du kommer, precis som det borde vara i en South Park-produktion. Jag gillade det verkligen och fick mig många goda skratt, dock ska påpekas att detta inte är en produkt för den lättkränkta.

South Park behöver hjältar! Hjältar som dig!

Rent tekniskt har inte jättemycket förändrat sig från The Stick of Truth, uppföljaren har precis samma grafiska stil som den tidigare hade. Man har från utvecklarnas sida fortsatt att efterlikna sitt tv-serie format så mycket som möjligt, samtidigt som man implementerar unika tv-spelsdrag. Bilden är bra och både animationerna och bilduppdateringen bidrar till att förstärka illusionen av ett spelbart tv-avsnitt.

Det är verkligen imponerande hur man lyckats få övergången mellan medierna att ske så sömnlöst. Det är kanske just likheten som jag stundtals kan tycka är lite tråkig. För trots att det är en helt ny historia som presenteras återanvänds mycket från det förra spelet, ibland kanske lite för mycket.

Musiken som ackompanjerar sin bild är likt tv-serien snabb och rapp till sättet. Klassiska South Park-toner kombineras med nyskriven musik som alla går hand i hand med spelets tema. Det känns futuristiskt samtidigt som den behåller ena foten i nuet. Även spelets röstskådespelare gör likt serien ett skarpt utförande med mycket svärta. Eric Cartman är en fruktansvärt "finkänslig" talare, och det finns få utrymmen att känna sig trygg om man är en lättkränkt person.

Spelets största förändring är stridssystem, här har man öppnat upp för ett mer fritt val i utförandet hos sina karaktärer. Alla strider har nu indelats i ett rutmönster, där du fritt kan röra din karaktär igenom. Därefter går det ut på att välja rätt attack för rätt vinkel. Till exempel kanske en fiende står mellan dig och en lagmedlem, då kan det vara smart att slå in denne i din lagkamrat för lite extra skada. Spelplanen får därmed ett extra lager strategi i hur du väljer att flytta fram dina pjäser. Allt levereras självklart i South Parks helvrickade scenarion.

Att planera ett helt filmuniversum kan ibland ta lite tid!

Man har även lagt mer fokus på att spelets crafting-system ska vara lättillgängligt och mer intressant. Världen innehåller en mängd recept på saker, som du i sin tur kan skapa föremål ifrån. Jakten på att kunna utveckla och förnya din karaktär bidrar till den ökade önskan att utforska samtliga hushåll i den lilla bergsbyn.

Här finns även möjlighet att utveckla din karaktär med ytterligare förmågor i form av artefakter. Ju mer du spelar och desto fler nivåer du uppnår kommer fler artefakter finnas tillgängliga att använda. Dessa ger dig övertag i vissa strider och förbättrar ditt lags helhetspoäng i styrka, hälsa och attack. Det kan vara värt att experimentera lite med dessa och se vilket val som passar just dig bäst.

Sammanfattningsvis är South Park: The Fractured but Whole ett galet och helt underbart litet spel. Det är mer av samma bisarra humor som fått världen att älska invånarna i den Coloradiska bergsbyn. Med ett tydligt fokus på sitt källmaterial, en bra teknisk grund och ett nytt stridssystem gör att det finns mycket att glädjas över. Dock finns det många likheter från sin föregångare och stundtals lite för lite nyheter att hämta. Så spelare som såg sig mätta på föregångare kan finna en viss frustration och avsaknad av motivation här. Dock gillar jag verkligen att South Park fortsätter utforska tv-spelsmediet, de tar bra steg framåt och personligen hoppas jag lite på en trilogi.

8

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10