Feedback

Av Anders Eklöf

Publicerat 18 oktober 2017

Fire Emblem Warriors

Recension - Fire Emblem Warriors

Fire Emblem är den senaste serien i ledet som fått äran att bli stöpt i en Dynasty Warriors-form. Hur bra passar egentligen de två serierna tillsammans?

Utvecklarstudion Omega Force är nog allra mest kända för deras långa Dynasty Warriors-serie, som egentligen inte har förändrats särskilt mycket genom åren. Oavsett om nyheter har tillkommit, handlar det alltid om att kontrollera ett antal karaktärer på ett platt slagfält och döda hundratals soldater på löpande band. 

Även om det kan låta tjatigt måste de ha hittat ett vinnande koncept, med tanke på att huvudserien har åtta uppföljare, det finns mängder av sidospår och allt ifrån mangan One Piece till The Legend of Zelda har stöpts om i slagfältets tecken.  

När nyheten kom att den turordningsbaserade strategiserien Fire Emblem skulle bli förvandlad till ett rörigt slagfält var det många som ryckte på ögonbrynen, men ganska snabbt förstår jag att konceptet faktiskt passar förvånansvärt bra för serien. 

Berättelsen i Fire Emblem Warriors utspelar sig i det aldrig tidigare sedda kungadömet Aytolis där de kungliga syskonen Rowan, Lianna och deras tränare Darios bor. Från ingenstans blir staden anfallen av monster och i kaoset får de en mystisk sköld av sin mor innan de separeras från henne. En ondskefull kung vill nämligen återuppliva den fasansfulla draken Velezark, så det blir upp till våra hjältar att resa runt i landet och hitta ett antal legendariska hjältar från andra dimensioner för att stoppa honom. 

Lianna, Darios och Rowan är spelets huvudkaraktärer. 


Av denna anledning har några kända hjältar från tidigare delar i serien blivit transporterade till Aytolis, som Chrom och Lucina från Fire Emblem Awakening, Marth från Fire Emblem: Shadow Dragon och Corrin och Ryoma från Fire Emblem Fates. Även om jag bara har spelat de allra senaste titlarna är det kul att se dem interagera med varandra. Berättelsen är aldrig särskilt smart i sig, men då det trots allt är en crossover fungerar det galant.

Jag kan dock förstå att långvariga anhängare av serien är besvikna på det höga antalet karaktärer från Awakening och Fates och bristen på hjältar från de tidigare. Det är även trist att så mycket av dialogen förs fram med trista stillbilder, då mellansekvenserna är makalöst snygga. 

Precis som i andra Warriors-spel går upplägget ut på att ta över baser på kartan och döda hundratals soldater på vägen. Dock är det inte bara karaktärerna från Fire Emblem som har lånats ut här, utan även en del taktiska inslag. På varje bana kan du växla mellan att kontrollera ett antal karaktärer samtidigt som du kan ge order till några till. 

Oerhört många soldater får ge sitt liv på slagfälten i den här serien. 


Ser du en trailer för spelet kanske det är lätt att tro att det bara är att hamra på knapparna i takt med att dödssiffran stiger, men det gäller verkligen att tänka på vem som är placerad vart, skydda de baserna du redan tagit över och attackera med rätt person på rätt fiende. 

Sten, sax och påse-systemet från Fire Emblem-serien är nämligen närvarande här, där yxor besegrar lansar och svärd är bäst mot yxor. Spelplanen är i ständig rörelse och det gäller verkligen att hålla ett öga på kartan hela tiden. 

Själva striderna i sig är dessutom väldigt underhållande. Eftersom du hela tiden behöver byta mellan karaktärerna blir spelstilen även ganska varierande, åtminstone i den aspekten. I övrigt kan det bli en aning tjatigt. Alla karaktärer har en specialattack när en mätare är fylld, som ofta är väldigt spektakulär och förödande för motståndaren, men de blir snabbt tröttsamma att titta på. Dessutom handlar uppdragen oftast om att ta över alla baser, döda några speciella fiender och till sist en boss. 

Att premissen på många banor går ut på att du stöter på en eller flera kända karaktärer som missförstår hela situationen och anfaller dig blir också lite tröttsamt efter ett tag. 

De högupplösta karaktärerna gör att jag längtar efter ett Fire Emblem till Switch. 


Fire Emblem Warriors är även ett väldigt lätt spel. Under min genomspelning av kampanjen på svårighetsgraden normal såg jag Game Over-skärmen en ynka gång, men trots det är det väldigt duktigt på att vagga in mig i en illusion att jag hela tiden blir utmanad. Med allt som händer samtidigt, den mäktiga musiken och den ständigt anfallande fiendearmén får jag en alldeles lagom stressnivå som bidrar till att upplevelsen blir mer spännande. 

Rent grafiskt är det en imponerande titel till Nintendo Switch. Jag har framförallt spelat på den bärbara skärmen, vilket flyter på galant trots den lite lägre bilduppdateringen. Spelar du på teven har du möjligheten att välja att grafiken ska vara snyggare till följd av en lägre bilduppdatering eller om du vill höja den och sänka det grafiska. Det är en mycket välkommen valmöjlighet, då jag personligen knappt märker något fall i det grafiska om jag höjer bilduppdateringen. 

Omgivningarna är däremot ganska trista med platt mark och inrutade korridorer och rum. Sen att karaktärsdesignen är ovanligt sexistiskt i Fire Emblem för att vara en serie av Nintendo, är en helt annan diskussion. 

Camilla från Fire Emblem Fates är en av seriens mer vågade karaktärer, med sina skumpande bröst och snuskiga kommentarer. 


Musiken är som sagt även den en bidragande faktor till den episka stämningen. Både nya och gamla låtar dyker upp och gör att varje strid blir en hektisk och spännande upplevelse. Det engelska röstskådespelet är även det bra, med kändisar som Troy Baker. 

Kampanjen är ganska kort, men vill du få ut mer av spelet finns ett läge med scener från de gamla spelen, som kanske inte är lika väldesignat, men ändock underhållande. Dessutom är karaktärsgalleriet så pass stort att det finns många timmar att hämta om du vill maxa alla. 

Fire Emblem Warriors är förvånansvärt kul, trots att det är stöpt i en ganska uttjatad form som egentligen inte möjliggör särskilt mycket variation. Omega Force har verkligen lyckats ge mer liv åt de statiska striderna i huvudserien, med mäktiga melodier, överdrivna specialattacker och en spännande stämning. 

Det är verkligen inget perfekt spel och inget jag kommer återvända till nu när eftertexterna har rullat, men när jag väl spelade det var det faktiskt svårt att lägga undan. Det kanske inget smart spel, men ett väldigt underhållande. 


8

Av Anders Eklöf

Publicerat 18 oktober 2017

Ännu en del i den långvariga Warriors-serien, som lånar inslag från sin förlaga och därmed blir något så mycket mer. Den taktiska biten gör att slagfälten blir ännu mer nervkittlande. Det är även en fröjd att se de välkända karaktärerna så här högupplösta för första gången.

BB

Barbecue Bieber

Je la. Blir till att köpa det här sen efter Mario ??
#1 | | | Svara

Skriv en kommentar


Skicka

Senaste nyheterna om Fire Emblem Warriors

Läsarnas spelbetyg

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Antal röster: 0

Fire Emblem Warriors

Lanseringsdatum: 20 oktober 2017

Enhet: Nintendo 3DS, Nintendo Switch

Genre: Action, Hack-n-Slash

Utvecklare: Intelligent Systems, Omega Force, Team Ninja

Utgivare: Nintendo

Betyg: 8/10Läs recensionen »

Läs mer

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender