Publicerat 11 oktober 2017

Middle-Earth: Shadow of War

Recension - Middle-Earth: Shadow of War

Christoffer har spelat uppföljaren till Middle-Earth: Shadow of Mordor! Hur bra är Middle-Earth: Shadow of War egentligen?

”De som har blivit berusade av makt och dragit fördel av den, om också bara för ett år, kommer aldrig att avstå frivilligt ifrån den.” -  Edmund Burke (1729-1797)

Under mina ungdomsår hade jag ganska många besattheter. Alltifrån Star Wars till Harry Potter formade min uppväxt och fick mig att förälskas i den rörliga bildens kraft att kunna beröra en publik. Så gjorde även tv-spelen, och många hundra timmar senare kan jag konstatera att även dessa hjälpt mig bredda mitt synfält för det kreativa. Jag hade likt många andra en ganska stor fascination för Sagan om ringen-filmerna sedan den första filmatiseringen dök upp på biograferna år 2001.

Berättelsen tar vid direkt efter Shadow of Mordors slut.

Filmer, actionfigurer, gosedjur och pennfodral, vad som än hade maktens ring som omslag införhandlades. Och detta spillde naturligtvis över på spelens värld också och jag började nysta in mig i Tolkiens virtuella värld allt mer. Sedan dess har jag spelat det mesta som hör till detta universum, och ni kan förstå min eufori när Middle Earth: Shadow of Mordor blev så lyckat och hyllat som det blev.

Jag fullkomligt älskade spelet, utforskade varenda vrå och stod hänförd över det briljanta nemesis-systemet. Nu är uppföljaren äntligen här och det är dags att bege sig ut på en ny resa genom Mordor, en resa fyllt av svek och blod!

Armborst, svärd eller spjut!

I det föregående spelet fick vi stifta bekantskapen med Talion, en Gondorkapten som fick bevittna mordet på hela sin familj vid den svarta porten. Då och där när Talions liv sakta rann han ur händerna fick han kontakt med anden från alv-smeden Celebrimbor.

Denna erbjöd honom en väg tillbaka, en väg fylld av hämnd för dem som hade förstört hans framtid. Förblindad av hat valde Talion att återvända till livet och förena sig med alvens magi, och tillsammans bege sig ut i Mordor för att störta mörkrets herres lakejer.

Alla har svagheter, utnyttja dessa för att besegra dina fiender.

Shadow of War tar vid direkt där föregångaren slutade, och utan att gå in för mycket i spoiler-träsket så fanns det en del saker kvar att göra. För att ha en chans att kontra Saurons makt måste våra hjältar smida en egen av maktens ringar. Och med denne vid sin sida måste en arme byggas för att kunna matcha alla orcher, grottroll och balrogar som mörkret har kontroll över.

Berättelsen i Shadow of War är till skillnad från Shadow of Mordor ganska simpel till utförandet. Du har ett rakt och tydligt mål från start och vet vad du måste göra för att nå det. Det finns en enkelhet som saknades i föregångarens upplägg, vilket både bådar gott och ont. Direkt från start känns det inte som om det dramatiska som skett i det tidigare spelet spelat någon större roll och det finns ingen stark känslomässig återkoppling, bara rent objektiv. Det är en intressant fortsättning på berättelsen men den berör inte lika mycket som det tidigare spelet gjorde.

Shadow of War känns större än sin föregångare!

Bygg din arme genom att förtrolla dina fiender till att kämpa för dig. Led upproret i Mordor genom att forcera Saurons fästningar, dräpa deras kaptener och därefter sätta din egen stämpel på byggnaden. Detta görs genom en egenvald kapten ur egna led. Därefter kan du uppgradera ditt försvar med troll, drakar och andra hemskheter, och på så vis behålla makten i området. För att kunna rädda det som återstår av mänskligheten måste Mordors land belägras och övertas, vilket resulterar i att Saurons makt över regionerna försvagas.

Huvuduppdrag, sidouppdrag och utmaningar kastas på dig i en salig blandning och ger olika belöningar beroende på hur du tacklar dem. Världen är stor och fler områden blir tillgängliga ju mer du spelar. Det finns mängder av timmar att bokstavligen slå ihjäl här. Även uppdateringsmöjligheterna har utvecklats, och man har nu möjlighet att skräddarsy ännu fler egenskaper hos sin karaktär. Kanske vill du snabbt och effektivt kunna klättra upp för en hög mur, eller kanske kunna kombinera din svärdskonst med magi. Fler möjlighet att själv välja väg för din utveckling resulterar i fler strategiska val under spelets gång.

Många fiender fruktar eld. Använd detta till din fördel.

En sak som rört runt känslorna ordentligt i spelsfären är spelets lootbox-system. Det kommer kanske inte som en större överraskning att Shadow of War likt många spel släppta idag har ett inbyggt system för att låsa upp extra föremål. Dessa system har debatterats ordentligt om det är passande eller inte i spel som redan kostar fullpris. För min del är det helt okej i belöningssammanhang, så länge det gäller den kosmetiska delen av spelet.

Tyvärr har allt fler spel valt att lägga in förmågor, uppgraderingar och föremål som förbättrar förutsättningar för hela spelet i dessa lådor. Detta så kallade "pay to win"-system är tyvärr något som delar användarbasen och ger orättvisa förutsättningar. Shadow of Wars föremålskistor kan köpas med riktiga pengar och innehåller alltifrån orcher till vapen. Dock känns det lite underligt att man som spelare skulle vilja investera i just detta, när merparten av spelupplevelsen går ut på att just bygga en arme.

Nemesissystemet belönar dina fiender om det lyckas besegra dig i strid!

Rent tekniskt håller spelet likt sin föregångare en bra klass. De grafiska och ljudmässiga delarna är nästan identiska till sin föregångare. Vacker musik ackompanjeras med välspelade röstinsatser. Kontrollen är stabil och fungerar likt sin föregångare väldigt smidigt till spelets kommandon. Dock har jag haft en del problem med sviktande bilduppdatering i perioder, särskilt då många fiender varit på skärmen samtidigt.

Spelets stora finess, som det också fick mycket beröm för tidigare är tillbaka, nemesis-systemet. Detta unika system utvecklar och förändrar din spelsession genom att i realtid förändra förutsättningar hos dina motståndare. Om en orch dräper dig i strid kommer denna bli befordrad till kapten och på så sätt växa i styrka. Detsamma gäller åt andra hållet och till skillnad mot Shadow of Mordors system har Shadow of War fått en del tillskott.

Fiender kan nu välja att förråda, hjälpa och förändra din spelomgång, och överraskningen som följer är alltid intressant att uppleva. Det känns som den logiska uppdateringen till systemet som fortfarande är rasande spännande att utforska.

Sammanfattningsvis är Shadow of Mordor en bra uppföljaren med ett spännande narrativ och en bra teknisk grund. Den bygger vidare på berättelsen och karaktärerna vi lärt känna sedan tidigare, samtidigt som den öppnar upp fler sätt att uppleva Tolkiens värld. Dock finns det en viss avsaknad i de känslomässiga partierna, en viss strulande bilduppdatering i perioder och ett lootbox-system som jag önskar var annorlunda. Gillade man Shadow of Mordor och vill se hur berättelsen fortsätter är det ingen tvekan om saken, köp och upplev Shadow of War.

8

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Publicerat 11 oktober 2017

Shadow of War är en bra uppföljare med spännande strider och ett bra tekniskt utförande. Dock finns det en viss irritation i spelets lootbox-system, bilduppdatering och viss känslokallhet i berättelsen.

Senaste nyheterna om Middle-Earth: Shadow of War

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10