Publicerat 28 september 2017

Project CARS 2

Recension - Project CARS 2

Christoffer har spelat Project CARS 2 och satt ett betyg!

Säkra bilar är bilar som inte far fram fortare än chauffören kan tänka. - Robert Lembke

Vrooom! Ja, så låter det när jag med spända ögonbryn och ett leende på läpparna far fram över vägarna. Vinden susar och regnet öser ner över vindrutan samtidigt som en annan förare prövar lyckan med en omkörning. Jag försöker parera attacken men lyckas inte hålla mitt fordon på vägen, och en vattenplaning senare finner jag mig liggandes vid vägkanten.

Tankarna är många och analysen är i full gång, vad gick fel? Vad behöver jag göra bättre tills nästa gång? Det är just dessa tankar som får mig att uppskatta bra bilspel, och Slightly Mad Studios Project CARS 2 är inget undantag, det är underhållande och en tankeställare.

De dynamiska väderomväxlingarna och olika terränger är verkligen imponerande.

Studions tidigare del var väldigt fokuserad på att just ge spelarna en autentisk bilsimulator-upplevelse och uppföljaren följer i samma fotspår. Det finns många gånger då jag faktiskt blir häpnad över vad en studio kan åstadkomma med en gemensam vision och resultatet är verkligen imponerande.

Project CARS 2 är fullmatat med fordon, banor, underlag och väder som alla förändrar förutsättningarna för racen. Det som ibland kan verka självklart kan snabbt visa sig vara ett förödande misstag. På detta vis inbjuder även spelet spelaren att våga utforska och pröva nya strategier. Det är trots allt en viktigt del att växa med uppgiften som ges. Du kan utmana dina egna racing-demoner i spelets karriärläge där du kan klättra till toppen av alla vinstlistor. Eller pröva lyckan i att slå rekord på en specifik bana, en enkel och lättöverskådlig presentation över valen som finns till hands.

Vroommm!!

Det finns 46 banor att köra runt på och hela 181 bilar att välja bland, något som utökats markant ifrån originalet. Trots att jag gillar hur man själv får bestämma sina race kan det ibland kännas aningen repetitivt i upplägget. Det är därför extra viktigt att fortsätta förnya sina spelsätt, fortsätta byta underlag, väderförhållande och däcktyp för att riktigt maxa upplevelsen.

Rent tekniskt finns det en del brister som tyvärr drar ner upplevelsen för mig. Dels har Xbox One-versionen haft en hel del problem med sin bilduppdatering och på så vis fått fartkänslan att kännas aningen blek i perioder. Det har även funnits en del buggar i texturerna som varit lite störande och onödiga. Dock är bilden i övrigt vacker med fina, öppna och breda miljöer. Bilarna är autentiskt designade och många gånger hade jag önskat att kunna skriva ut en i verklig storlek till mig själv.

Ljussättningen är i många fall riktigt läcker, men spelet lider tyvärr av en del tekniska begränsningar.

Ljuddesignen är riktigt bra och jag är verkligen imponerad över hur studion levererat på denna front. Både biljuden och atmosfärsljuden på banorna låter som de ska och fungerar bra i symbios med sin bild. Dessutom är de få röstskådespelare som finns med förvånansvärt bra på att inte vara irriterande. Detta är något jag varit med om i otaliga bil-spel genom åren, och är därför positivt överraskad över Project CARS 2 avsaknad av just detta.

Man märker ganska tydligt att spelet egentligen borde spelas med ratt och pedal istället för handkontroll, och jag är ganska övertygad om att resultatet i mina lopp hade varit annorlunda om jag haft detta tillgängligt. Inte för att jag försöker sopa mina värdelösa resultat under mattan, men så är faktiskt fallet.

Dock tycker jag att handkontrollen gör ett bra jobb på att komma så nära som möjligt en körkänsla du får med ratt, och spelet går definitivt att avnjutas med kontroll. Det finns en hel del valmöjligheter i hur du vill utforma din upplevelse. Detta inkluderar möjligheten att själva bestämma kontrolltyp och knapparnas funktioner. Det är och förblir något som Project CARS-serien gör bättre än sina föregångare, mer möjlighet att bestämma hur du vill köra.

Byt fritt mellan de olika vinklarna!

Summerat är Project CARS 2 ett underhållande och bra racingspel. Det för simulatorgenre framåt, mer än vad sin föregångare gjorde och det är roligt att se hur studion vågar ta nya steg i sin utveckling. Fler banor och fler bilar resulterar i fler sätt att spela på, samtidigt som friheten i både karriärsläget och onlineläget får upplevelsen att stå ut. Det är dock tråkigt att spelet på vissa tekniska plan inte alltid levererar, då framförallt i sin bilduppdateringen och del buggar på Xbox One.

8

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10