Publicerat 27 september 2017

Pokkén Tournament DX

Recension - Pokkén Tournament DX

Christoffer har spelat deluxe-utgåvan av Pokkén Tournament till Nintendo Switch. Är den nya versionen värd ett återköp?

För ett år sedan skrev min gode vän och kollega sin avhandling (recension) på nysläppta Pokken Tournament till Nintendo Wii U. Han belönade spelet med en 8 i betyg och gav beröm till stridsystemet och möjligheten att slå Pikachu i ansiktet.

Nu med ett år på nacken, en ny konsol och ett deluxe-utseende senare är Pokken Tournament tillbaka i matchen. Med nya och fräscha ögon vandrar jag in i kampen och ska i denna text försöka gå till botten om ett eventuellt återköp för äldre spelare är värt det.

Om du vill ha en oerhört trevlig och detaljerad beskrivning på Wii U-versionen tycker jag att du backar bandet och kollar in Anders recension

Kampen är igång!

Pokkén Tournament DX är från Nintendos sida det fullmatade paketet på marknaden. Fler nya Pokémon-kämpar, fler möjligheter att tävla och nya funktioner presenteras i ett snyggt lite ekepage. Med novis-glasögonen på mig kan jag uppskatta att en titel som denna gör entré på Nintendo Switch. Rent teoretiskt låter det som ett fantastiskt spel till Nintendos hybridkonsol, då med fokus på portabiliteten.

Att kunna utmana och spela vart som helst, med vem som helst är hela Nintendo Switch-nichen, och Pokkén Tournament DX fyller rollen bra. Det spelas aboslut bäst i sällskap med en vän bredvid dig.

Laddad och redo för specialattack!

Allt som inkluderades i originalversionen finns med här, alla Pokémon och spellägen. Dock har man fortsatt att expandera listan och lagt till ytterligare namn i kampen. Bland dessa ser vi namn så som Darkrai, Empoleon, Croagunk, Scizor och den helt nya kämpen Decidueye. Flera av dessa var tidigare låsta till den japanska arkadversionen av spelet, men har nu släppts lös i det fria.

För de som tyckte att fältet va lite väl tomt och glest tidigare har nu möjlighet att lägga ett extra par Pokémon-kämpar i leken. Alla karaktärer har även sina egna unika förmågor och krafter som resulterar i actionfyllda kamper. Jag uppskattar att det krävs en del strategi i valet av Pokémon och genom spelande och träning förstå vilka som fungerar bra emot varandra.

Scizor är redo!

Förutom ett väldigt bra och informativt träningsläge finns det även en enspelardel inbakad. Här får du chansen att tävla i fyra ligor om att bli den bästa Pokémon-kämpen. Genom att vinna matcher förflyttas du högre och högre upp i rank, för att till slut vifta med pokalen i hösta hugg. Kampanjen känns lättsmält och efter en del träning finner jag motståndet i perioder relativt enkelt.

Det gäller att få in en rytm som passar just dig och din favorit, om ni hittar den blir ni svårslagna. Det ska dock tilläggas att detta gäller matcher mot datorn, när du beger dig ut på nätet är det helt andra bullar som gäller. Onlineläget bjuder på häftiga och intensiva sammandrabbningar och jag fick verkligen bekänna färg under omgångarna. Få spel har lämnat mig med en sådan adrenalinkick efter en hektiskt online-match som Pokken Tournament DX gjorde.

Förutom dessa finns även ett nytt läge kallat team battle. Här väljer du tre olika pokémons att kämpa med, därefter väljer datorn alternativt spelaren du möter sina. Sedan gäller det att så snabbt som möjligt slå ut din motståndares tre kämpar. Det är ett underhållande läge som sätter mer press på att få dina slag och attacker att bli mer kontinuerliga. Matcherna blir även längre och taktik spelar en större roll på vilka Pokémon du sätter i vilken ordning. Ett läge som jag kan tänka mig kommer experimenteras med en hel del.

Även dagliga utmaningar presenteras och belönar dig som spelare med uppgraderingsmöjligheter. Det är en rolig morot att få när man genomgår en prövning, och dessa utmaningar fick mig att återvända flertalet gånger. Man lyckas på så vis hålla titeln fräsch på ett bra sätt.

Charizard eldar upp motståndet!

Rent tekniskt har inte mycket förändrat sig när jag jämför med Wii U-versionen. Visst finns en viss förändring i ljussättningen och bilden ser mer krispig ut än tidigare. Dock så syns det ganska klart att detta inte var utvecklat för Nintendo Switch från början. Jag kan fortfarande hålla med Anders när det kommer till de horribla röstskådespelarna och att spelets splitscreen i handhållet läge inte är det mest optimala. Dock spelas detta bättre i dockat läge och Switchens joycons fungerar riktigt smidigt som kontroll.

Pokkén Tournament DX är ett bra och underhållande spel. Med fler kämpar, nya lägen och  dagliga utmaningar finns det alltid innehåll att återvända till. Dock dras titeln fortfarande med en del halvdana saker rent tekniskt.

Är du ett megabeundrare av det tidigare spelet kan jag varmt rekommendera detta nästan enbart för portabiliteten som Switch erbjuder. Har du spelat dig mätt på originalet är jag dock osäker på om det nya team battle och de nya pokémons väger upp priset för ett återköp.

7

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Publicerat 27 september 2017

Pokkén Tournament DX är verkligen en Deluxe-version av spelet. Nytt spännande läge, bra online-möjligheter och ett roligt stridssystem. Dock har de tekniska begränsningar från originalet följt med i den nya versionen.

Senaste nyheterna om Pokkén Tournament DX

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10