Feedback

Av Christoffer Heijerdahl

Publicerat 20 september 2017

Wolfenstein II: The New Colossus

Intervju med Machine Games om Wolfenstein II: The New Colossus

Vi har pratat med Arcade Berg om det kommande spelet Wolfenstein II: The New Colossus"

Mitt under Comic Con-helgen fick vi på Spelnyheterna chansen att sätta oss ner med Arcade Berg, som jobbar som Senior Game Designer på Uppsala-baserade studion Machinegames. Detta för få reda på mer kring studions nästa storspel, det hett efterlängtade Wolfenstein II: The New Colossus. 


Berätta lite om utvecklingsarbetet och hur det har varit att skapa uppföljaren till ett sådant hyllat spel? 


– Det är verkligen ett tvådelat svärd för vår del. När vi gjorde det första (Wolfenstein: The New Order) visste vi egentligen inte vad folk skulle tycka. Sedan när det blev en succé blev vi naturligtvis jätteglada, men nu har vi istället pressen på oss att göra ett ännu bättre spel. Vi vill skapa en upplevelse som våra spelare kan känna igen sig i, men samtidigt överraska dem med nya funktioner.  



Vilken är enligt dig den största skillnaden mellan The New Order och The New Colossus? 


– Vi har gått mycket längre i att tillåta olika spelstilar. Stealth var absolut en valbar möjlighet i det första spelet, men är desto mer i fokus i uppföljaren. Så om du i huvudsak är en stealth-spelare finns det fler verktyg att använda sig av. Samma gäller för spelarna som vill gå in med dragna vapen och även för krypskyttarna där ute. Mer möjligheter att skräddarsy din upplevelse helt enkelt. 



Hur har karaktärerna förändrats genom spelen? 


– Tiden har gått och världen har rört sig för alla inblandade. Vi tar vid direkt där The New Order slutade så alla karaktärer som överlevde det är med i uppföljaren. Det är karaktärer du tidigare lärt känna, men man förstå att saker och ting har förändrats. Spelet utspelar sig nu istället i Amerika, så både nya och gamla ansikten kommer dyka upp. 




Många fps-spel idag har även en multiplayerdel, men inte Wolfenstein, varför? 


– Vi vill göra spel så bra vi kan och vill inte ha ett delat fokus. Vi är väldigt bra på att skapa narrativdrivna spel för en spelare och det är vad vi ska fortsätta med. Vi är väldigt glada att Bethesda backar upp oss när det gäller starka enspelarspel. 




Hur har motståndet förändrats? Är det större och svårare i Amerika? 


– Fienderna har fått en rad olika uppgraderingar som kommer bli mer utmanande. Vår Panzarhund har bland annat fått en eldkastare och är därför en farligare distansfiende. Dock är det viktigt för oss att spelet inte känns oschysst mot sin spelare. Det finns en mängd olika svårighetsgrader, så det gäller att hitta något som passar för just dig.

Sedan är vår AI inte allsmäktig och låtsas spela dum. Det den vet är vad den ser och vad den hör, inget annat. Om du dör ska det kännas att det var dina val och beslut som ledde fram till detta, och möjligheten att då ändra ditt tillvägagångsätt eller upplägg kommer därmed förändra spelet. 



Wolfenstein II: The New Colossos släpps till Playstation 4, Xbox One och PC den 27 oktober. En version till Nintendo Switch är även under utveckling och dyker upp under 2018. 

Av Christoffer Heijerdahl

Publicerat 20 september 2017

Martin Norén

Fin intervju CH!
#1 | | | Svara

P

Parkopie

Skojig bild!! (Den översta).
Han snubben som sitter till höger ser man ju inte ansiktet på men det ser typ ut som hans ansikte på rollupen.

:)
#2 | | | Svara

Skriv en kommentar


Skicka

Senaste nyheterna om Wolfenstein II: The New Colossus

Läsarnas spelbetyg

-

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Antal röster: 0

Wolfenstein II: The New Colossus

Betyg: 9/10Läs recensionen »

Läs mer

Senast uppdaterat

Senaste recensionerna

Appstore logotype Googleplay logotype
Ladda ner Spelnyheterna som app!

Spelkalender